Kortsluiting stoomoven
Kortsluiting stoomoven
Door een kortsluiting is onze stoomoven perte total verklaard, nieuwprijs was €2400, 7 jaar geleden. Onze brandverzekekering zal hoogstwaarschijnlijk tussenkomen, maar ik vroeg mij af of wij dezelfde stoomoven zullen kunnen kopen? Deze staat nog altijd aan €2400 geprijsd in de winkel.
Brandverzekering is Belfius Home & Family.
Re: Kortsluiting stoomoven
Normaal welbertVW schreef:Door een kortsluiting is onze stoomoven perte total verklaard, nieuwprijs was €2400, 7 jaar geleden. Onze brandverzekekering zal hoogstwaarschijnlijk tussenkomen, maar ik vroeg mij af of wij dezelfde stoomoven zullen kunnen kopen? Deze staat nog altijd aan €2400 geprijsd in de winkel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ze reken voor elk jaar wel een percentage slijtage aan
Daarom vragen ze normaal de aankoopfactuur.
Ik vond die niet en dan hebben ze geen aftrek slijtage toegepast, maar wel de franchise uiteraard ( rond de 300 euro )
7 jaar is al behoorlijk versleten dus volgens de verzekering dan he
Daarom vragen ze normaal de aankoopfactuur.
Ik vond die niet en dan hebben ze geen aftrek slijtage toegepast, maar wel de franchise uiteraard ( rond de 300 euro )
7 jaar is al behoorlijk versleten dus volgens de verzekering dan he
Niet alle maatschappijen doen dit. Van Belfius weet ik het niet uit mijn hoofd.
Allianz, Baloise, Fidea, ... doen dit bvb niet. Daar zou je zeker een nieuwe gekregen hebben zonder aftrek slijtage.
Allianz, Baloise, Fidea, ... doen dit bvb niet. Daar zou je zeker een nieuwe gekregen hebben zonder aftrek slijtage.
Ehtias doet dit ook niet; P&V wel.
Bij Belfius dus ook niet :
de waarde van elektrische of elektronische toestellen die tot de inboedel behoren
wordt eveneens bepaald in nieuwwaarde, maar hierop wordt geen slijtage
toegepast.
In geval van herstelling is dit tevens ook de limiet voor onze vergoeding.
Dus je moet een nieuwe gelijkaardige stoomoven krijgen, geinstalleerd en al. Je zal er geen enkele euro aan toesteken, behalve de vrijstelling van +/- 245 euro.
de waarde van elektrische of elektronische toestellen die tot de inboedel behoren
toegepast.
In geval van herstelling is dit tevens ook de limiet voor onze vergoeding.
Dus je moet een nieuwe gelijkaardige stoomoven krijgen, geinstalleerd en al. Je zal er geen enkele euro aan toesteken, behalve de vrijstelling van +/- 245 euro.
Nieuwprijs van stoomoven bedraagt €3200, maar de verzekeringsmaatschappij Belfius wil maar €2100 terugbetalen, omdat het toestel te oud blijkt te zijn (12 jaar). Dit mag toch geen rol spelen?
Het staat duidelijk in de polis (Belfius Home and Family)
Wat kan ik doen?
Het staat duidelijk in de polis (Belfius Home and Family)
Wat kan ik doen?
bij kbc passen ze ook een vermindering voor ouderdom toe
plus bovendien een franchise heb je nog bij elke verzekering
staat in die polis niks wegens waardevermindering wegens slijtage ?
( men zou ook een oud toestel zelf kunnen laten opsmoren , door het met opzet proberen te overbelasten en dan de prijs van een nieuw toestel proberen los te krijgen ? )
plus bovendien een franchise heb je nog bij elke verzekering
staat in die polis niks wegens waardevermindering wegens slijtage ?
( men zou ook een oud toestel zelf kunnen laten opsmoren , door het met opzet proberen te overbelasten en dan de prijs van een nieuw toestel proberen los te krijgen ? )
Bij Belfius zeggen ze:
(...)
toegepast.
In geval van herstelling is dit tevens ook de limiet voor onze vergoeding. (...)
(...)
toegepast.
In geval van herstelling is dit tevens ook de limiet voor onze vergoeding. (...)
Zeker dat dat het probleem is? Je zegt aankoopprijs indertijd 2.400 euro van de oven, en dat ze maar 2.100 euro willen tussenkomen. Lijkt me dan een eventuele franchise te zijn, het verschil. Maar op het einde spreek je van een nieuwe voor 3.100 euro. Een bank gaat in principe de aankoopwaarde van het oude toestel vergoeden, ik denk niet dat ze een duurder toestel gaan "sponsoren".
Je moet eerst kijken of de nieuwe stoomoven even goed (en niet beter) is dan die dat je had. Heeft hij meer functies, meer Watt, meer programma's of is hij groter, ... ?
Nu als er geen oven meer bestaat die gelijkwaardig is, mag je die nemen die net iets beter is.
als dit het geval is, vraag aan Belfius hoe ze aan het bedrag van 2.100 euro komen. Als ze hierop antwoorden dat dit het oordeel is van de expert, vraag dan aan de expert waar u de oven kunt kopen voor dit bedrag. Als je gelijk hebt, zal hij met zijn mond vol tanden staan. Als je geen gelijk hebt, en de expert kan u tonen waar je de oven kunt kopen voor 2.100 euro is uw probleem ook opgelost.
Sowieso is verzekering in nieuwwaarde echt nieuwwaarde. Er is geen slijtage dus afkomen met het argument dat de oven 12 jaar oud is telt niet. Als uw woning 25 jaar oud is en het brand af, mag je ook een nieuw zetten. Dat is de definitie van nieuwwaarde.
Anders moeten ze 'werkelijke waarde' zetten of moeten ze stipuleren dat ze slijtage aftrekken (maar in de algemene voorwaarden staat uitdrukkelijk het tegendeel).
Nu als er geen oven meer bestaat die gelijkwaardig is, mag je die nemen die net iets beter is.
als dit het geval is, vraag aan Belfius hoe ze aan het bedrag van 2.100 euro komen. Als ze hierop antwoorden dat dit het oordeel is van de expert, vraag dan aan de expert waar u de oven kunt kopen voor dit bedrag. Als je gelijk hebt, zal hij met zijn mond vol tanden staan. Als je geen gelijk hebt, en de expert kan u tonen waar je de oven kunt kopen voor 2.100 euro is uw probleem ook opgelost.
Sowieso is verzekering in nieuwwaarde echt nieuwwaarde. Er is geen slijtage dus afkomen met het argument dat de oven 12 jaar oud is telt niet. Als uw woning 25 jaar oud is en het brand af, mag je ook een nieuw zetten. Dat is de definitie van nieuwwaarde.
Anders moeten ze 'werkelijke waarde' zetten of moeten ze stipuleren dat ze slijtage aftrekken (maar in de algemene voorwaarden staat uitdrukkelijk het tegendeel).
Niet altijd:paul schreef:bij kbc passen ze ook een vermindering voor ouderdom toe
"voor de elektrische en elektronische toestellen wordt nooit slijtage afgetrokken."
Algemene_voorwaarden_KBC-Woningpolis_NL.pdf
De volledige tekst:
"c Aftrek slijtage
De slijtage van de beschadigde goederen brengen wij slechts in mindering voor het gedeelte dat 30 % van de heropbouwwaarde of van de nieuwwaarde van het beschadigde deel of voorwerp overschrijdt. Hierop zijn twee uitzonderingen:
- voor de inhoud in de kelder die door overstroming of door het overlopen van openbare riolen is beschadigd, wordt de slijtage van meer dan 30 % integraal in mindering gebracht;
- voor de elektrische en elektronische toestellen wordt nooit slijtage afgetrokken."
Ik kom nu echter tot de conclusie dat ik die (algemene) regel met die 30% niet begrijp
ik heb het voorgehad met een eletrische buismotor van de garagepoort.
De makelaar van kbc vraagt naar het oorspronnkleijk factuur, om de ouderdom te kunnen vaststellen en om te kunnen aftrekken.
Ik zeg hem ik vind dat factuur niet meer, enkele dagen later wordtt het bedrag op mijn rekening gestort met enkel aftrek van de franchise.
Een buismotor is m.i. niet noodzakelijk een electrisch toestel ? een fruitpers of zo is dat wel. Ze kunnen er nogal een soepje van maken
De makelaar van kbc vraagt naar het oorspronnkleijk factuur, om de ouderdom te kunnen vaststellen en om te kunnen aftrekken.
Ik zeg hem ik vind dat factuur niet meer, enkele dagen later wordtt het bedrag op mijn rekening gestort met enkel aftrek van de franchise.
Een buismotor is m.i. niet noodzakelijk een electrisch toestel ? een fruitpers of zo is dat wel. Ze kunnen er nogal een soepje van maken
Typisch KBC.
hebben dit ook gelapt aan een neef. Jammer genoeg heeft hij dit mij maar na een jaar verteld. De KBC makelaar heeft zelf ter plaatste geweest en overal slijtage afgetrokken. Voor de wasmachine hebben ze zelfs niets gekregen omdat ze niets meer waard was volgens hem. Schandalig.
hebben dit ook gelapt aan een neef. Jammer genoeg heeft hij dit mij maar na een jaar verteld. De KBC makelaar heeft zelf ter plaatste geweest en overal slijtage afgetrokken. Voor de wasmachine hebben ze zelfs niets gekregen omdat ze niets meer waard was volgens hem. Schandalig.