kostberekening fonds
TIP
kostberekening fonds
Beste,
binnenkort zou ik gemengde fondsen willen aankopen. Ik heb mij lid gemaakt bij Binckbank.
Welke fondsen ik ga kopen weet ik ongeveer wel ( ik baseer mij op info van MijnKapitaal.
De kosten zijn mij wel nog een groot vraagteken. Klopt volgende redenering;
Ik koop 10 delen van een fonds met een totale kostprijs van 1000 euro.
Ik betaal aan bb 12,75 voorde aankoop gezien het fondsen zijn van Eurobeurzen.
a) Het fonds rekent een aankoopkost aan van 1%, is dit jaarlijks?
b) het fonds maakt volgende beweging; 2014: -10%,
2015: +20%
2016: 5%
Het ik dan een meerwaarde van 15%, kan ik zeggen dat mijn 1000 euro nu 1150 euro is geworden?
Indien dit alle klopt en ik opnieuw verkoop heb ik dan volgende correcte berekening?
Opbrengst: 1150
Kosten: 1000 + 12,75 ( instapkosten bb) + 15 ( kost fonds) + 12,75 ( uitstapkost bb) => 1040
Netto winst van 110 euro? Klopt dit?
Alvast bedankt om mijn naïeve samenstelling te willen lezen en mij verder op weg te helpen!
binnenkort zou ik gemengde fondsen willen aankopen. Ik heb mij lid gemaakt bij Binckbank.
Welke fondsen ik ga kopen weet ik ongeveer wel ( ik baseer mij op info van MijnKapitaal.
De kosten zijn mij wel nog een groot vraagteken. Klopt volgende redenering;
Ik koop 10 delen van een fonds met een totale kostprijs van 1000 euro.
Ik betaal aan bb 12,75 voorde aankoop gezien het fondsen zijn van Eurobeurzen.
a) Het fonds rekent een aankoopkost aan van 1%, is dit jaarlijks?
b) het fonds maakt volgende beweging; 2014: -10%,
2015: +20%
2016: 5%
Het ik dan een meerwaarde van 15%, kan ik zeggen dat mijn 1000 euro nu 1150 euro is geworden?
Indien dit alle klopt en ik opnieuw verkoop heb ik dan volgende correcte berekening?
Opbrengst: 1150
Kosten: 1000 + 12,75 ( instapkosten bb) + 15 ( kost fonds) + 12,75 ( uitstapkost bb) => 1040
Netto winst van 110 euro? Klopt dit?
Alvast bedankt om mijn naïeve samenstelling te willen lezen en mij verder op weg te helpen!
Re: kostberekening fonds
a) Instapkosten zijn éénmalig bij aankoop te betalen.
b) De wondere wiskunde van rekenen met procenten:
-10% + 20% -5% is samen geen +15% maar slechts +13,4%.
(-50% +100% = +0% !)
c) Naast de transactiekosten (t.v.v. de bank) en de instapkosten (t.v.v. de fondsbeheerder) zal er voor gemengde fondsen ook nog een meerwaardebelasting van 25% (t.v.v. de Staat) te betalen zijn.
b) De wondere wiskunde van rekenen met procenten:
-10% + 20% -5% is samen geen +15% maar slechts +13,4%.
(-50% +100% = +0% !)
c) Naast de transactiekosten (t.v.v. de bank) en de instapkosten (t.v.v. de fondsbeheerder) zal er voor gemengde fondsen ook nog een meerwaardebelasting van 25% (t.v.v. de Staat) te betalen zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Was inderdaad vergeten dat mijn kapitaal gekrompen is na dat eerste jaar.
Die 25% op wat is dat juist gebaseerd? Het verschil tussen aankoop en verkoop? Daar 25% van?
Die 25% op wat is dat juist gebaseerd? Het verschil tussen aankoop en verkoop? Daar 25% van?
De berekening van de meerwaardebelasting is nogal complex, afhankelijk of er voor het fonds wel of niet een TIS-waarde (Taxable Income per Share) beschikbaar is.
Enkele artikels ter studie:
http://www.rabobank.be/nl/overige-info/ ... 30908.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dierickx.be/cgi/DLA/HTML_Sys ... ang=N#Tit3" onclick="window.open(this.href);return false;
En ook deze interessante post:
hoe-berekenen-meerwaardebelasting-bij-e ... ml#p153562" onclick="window.open(this.href);return false;
Enkele artikels ter studie:
http://www.rabobank.be/nl/overige-info/ ... 30908.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dierickx.be/cgi/DLA/HTML_Sys ... ang=N#Tit3" onclick="window.open(this.href);return false;
En ook deze interessante post:
hoe-berekenen-meerwaardebelasting-bij-e ... ml#p153562" onclick="window.open(this.href);return false;
Merk ook op dat de fondsbeheerders jaarlijks zichzelf +-1.5 % van het bedrag toe-eigenen. Dit zit in de koers van het fonds verwerkt. Dus als de aandelen in het fonds op jaarbasis +1.5% doen heb je nog geen winst. Daarnaast betaalt het fonds als ik me niet vergis ook nog 0.09% jaarlijkse belasting, die ook in de koers verwerkt zit.
als ik alle zo bekijk moet er al behoorlijk wat winst gemaakt worden tegen dat men een effectieve opbrengst heeft hoger dan het spaarboekje ( want das de bedoeling).