kosten als medeëigenaar, aankoop garage
TIP
- geldwolvinnetje
- Full Member

- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2008
- Locatie: kort bij het water
- Contacteer:
kosten als medeëigenaar, aankoop garage
Liggen kosten bij aankoop van een garage, voor de medeëigenaar in een complex met woongelegenheid op voorhand vast.
Ik kreeg als antwoord dat het jaar daarvoor moet rond zijn. Het complex is nu een eerste jaar bewoond.
Ik hoop dat ik duidelijk ben. Ik bedoel niet notariskost + andere kosten voor de aankoop.
Ik kreeg als antwoord dat het jaar daarvoor moet rond zijn. Het complex is nu een eerste jaar bewoond.
Ik hoop dat ik duidelijk ben. Ik bedoel niet notariskost + andere kosten voor de aankoop.
Re: kosten als medeëigenaar, aankoop garage
De gemeenschappelijke kosten en lasten gebeuren volgens de regels vermeld in het reglement van medeeigendom,, namelijk volgens de aandelen bepaald in de statuten ,en worden verdeeld naar het aantal 10.000ste delen welke elke eigenaar in zijn bezit heeft. Bij de aankoop wordt meegedeeld hoeveel delen elk appartement of garage bezit.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: kosten als medeëigenaar, aankoop garage
Uw aandeel in de kosten staat inderdaad vast, de totale kostprijs natuurlijk niet. Elk jaar zal een provisie gevraagd worden en het jaar daarop de definitieve afrekening.
Het enige nadeel is natuurlijk dat je vaak moet bijbetalen in kosten waar je op het eerste zicht geen voordeel bij zal hebben...
Het enige nadeel is natuurlijk dat je vaak moet bijbetalen in kosten waar je op het eerste zicht geen voordeel bij zal hebben...
- WebsterMC
- Sr. Member

- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jan 2010
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: kosten als medeëigenaar, aankoop garage
Alles hangt ook vaak af van de manier waarop de statuten opgemaakt zijn.
Moeten de garages ook delen in alle kosten (bv lift), of enkel in de kosten specifiek voor de garages?
Om te verduidelijken enkele voorbeelden
- voor een ondergrondse garage is het logisch dat je wel zal moeten meebetalen voor de lift, voor een garage op gelijkvloers normaal gezien niet. Heb je een garage op het gelijkvloers, kijk dan zeker in de statuten of je niet moet meebetalen voor de lift. Is dit wel zo, dan kan je dit laten stemmen op de algemene vergadering om dit af te schaffen (wel 2/3 meerderheid vereist)
- heeft de gemeenschappelijke verlichting van de garages een aparte electriciteitsmeter? Indien ja, dan zou voor de garages enkel die electriciteit aangerekend mogen worden. Indien niet, dan zal je als garage-eigenaar ook moeten meebetalen voor de gemeenschappelijke electriciteit gebruikt in gans het appartementsgebouw (electriciteit lift, verlichting in gangen, traphallen)..
Dit lijken kleine dingen, maar kunnen uw jaarlijkse kosten wel doen oplopen!
Moeten de garages ook delen in alle kosten (bv lift), of enkel in de kosten specifiek voor de garages?
Om te verduidelijken enkele voorbeelden
- voor een ondergrondse garage is het logisch dat je wel zal moeten meebetalen voor de lift, voor een garage op gelijkvloers normaal gezien niet. Heb je een garage op het gelijkvloers, kijk dan zeker in de statuten of je niet moet meebetalen voor de lift. Is dit wel zo, dan kan je dit laten stemmen op de algemene vergadering om dit af te schaffen (wel 2/3 meerderheid vereist)
- heeft de gemeenschappelijke verlichting van de garages een aparte electriciteitsmeter? Indien ja, dan zou voor de garages enkel die electriciteit aangerekend mogen worden. Indien niet, dan zal je als garage-eigenaar ook moeten meebetalen voor de gemeenschappelijke electriciteit gebruikt in gans het appartementsgebouw (electriciteit lift, verlichting in gangen, traphallen)..
Dit lijken kleine dingen, maar kunnen uw jaarlijkse kosten wel doen oplopen!
Re: kosten als medeëigenaar, aankoop garage
Indien het gebouw al een jaar bewoond is moeten er al een paar afrekeningen gebeurd zijn. Kijk daar eens in hoeveel en waarvoor eigenaars van een garage moeten betalen. En als je er niet aan uit geraakt best eens vragen aan de syndic.
-
anonymous
Re: kosten als medeëigenaar, aankoop garage
Als het nog geen jaar bewoond is, dan is er nog geen afrekening geweest he. Dit is maar 1 keer per jaar.
Maar zoals hier al gezegd:
* Alles hangt af van de situatie. Is het een garage die los staat van de bebouwing? Is het ondergronds? Is er een inrit met extra gemeenschappelijke garagepoort? Aparte meter(s) voor elektriciteit en/of water? Wordt er gekuist in de garage etc etc.
* Deze zaken moet je wel kunnen terugvinden in het gemeenschappelijke reglement. Hierin staan alle kosten beschreven, alsook hoe deze verdeeld worden (per 1000ste aandeel, per garage, per eigenaar, ...)
* Indien niet kan je hiervoor steeds terecht bij de syndicus.
* In de meest normale situatie, zal je maandelijks een zeker voorschot dienen te betalen voor deze kosten. Op het einde van het jaar zal er dan een eindafrekening komen, waarbij je ofwel het tekort moet bijbetalen, ofwel het teveel terugkrijgt (of indien er volgend jaar hogere kosten verwacht worden, dat het overschot overgeheveld wordt naar volgend jaar)
* Dit voorschot is normaalgezien een goeie raming die de gemiddelde jaarkost bevat. Je zou dus niet al te veel moeten terugkrijgen of bijbetalen. (Toch zeker in het begin. Na enkele jaren kan dat al wat meer afwijken)
* Als het eerste jaar nog niet volledig om is, kan je natuurlijk al even aan de syndicus vragen of de maandelijkse kost van de afgelopen maanden volstaat om de kosten te dekken, of dat hij al verwacht dat er zal bijbetaald moeten worden.
* Maar alles kan jaar per jaar verschillen. (Als er bijvoorbeeld een nieuwe poort gestoken moet worden, wat hopelijk niet elk jaar moet gebeuren, dan zal vor dat jaar de kost wat hoger liggen.)
Maar zoals hier al gezegd:
* Alles hangt af van de situatie. Is het een garage die los staat van de bebouwing? Is het ondergronds? Is er een inrit met extra gemeenschappelijke garagepoort? Aparte meter(s) voor elektriciteit en/of water? Wordt er gekuist in de garage etc etc.
* Deze zaken moet je wel kunnen terugvinden in het gemeenschappelijke reglement. Hierin staan alle kosten beschreven, alsook hoe deze verdeeld worden (per 1000ste aandeel, per garage, per eigenaar, ...)
* Indien niet kan je hiervoor steeds terecht bij de syndicus.
* In de meest normale situatie, zal je maandelijks een zeker voorschot dienen te betalen voor deze kosten. Op het einde van het jaar zal er dan een eindafrekening komen, waarbij je ofwel het tekort moet bijbetalen, ofwel het teveel terugkrijgt (of indien er volgend jaar hogere kosten verwacht worden, dat het overschot overgeheveld wordt naar volgend jaar)
* Dit voorschot is normaalgezien een goeie raming die de gemiddelde jaarkost bevat. Je zou dus niet al te veel moeten terugkrijgen of bijbetalen. (Toch zeker in het begin. Na enkele jaren kan dat al wat meer afwijken)
* Als het eerste jaar nog niet volledig om is, kan je natuurlijk al even aan de syndicus vragen of de maandelijkse kost van de afgelopen maanden volstaat om de kosten te dekken, of dat hij al verwacht dat er zal bijbetaald moeten worden.
* Maar alles kan jaar per jaar verschillen. (Als er bijvoorbeeld een nieuwe poort gestoken moet worden, wat hopelijk niet elk jaar moet gebeuren, dan zal vor dat jaar de kost wat hoger liggen.)

