kosten en belastingen ETFs
TIP
-
randomkindness
- Newbie

- Contacteer:
kosten en belastingen ETFs
gegroet,
ik ben op zoek naar meer info over de kosten bij het kopen van ETFS. Als ik het goed begrijp worden we bij aankoop van ETFS die uitgegeven worden in NL (zoals bvb deze https://thinketfs.nl/producten) dubbel belast (15+30% op de dividenden)? Van 100 € dividend blijft er net geen 60€ over.
Dus ik vroeg me af welke alternatieven er zijn:
- welke Belgische ETFs bestaan er? (vind er precies niet veel)
- zijn er ETFs uit bepaalde landen waar die eerste belastingen niet wordt ingehouden, of er minder Belgische belasting op valt?
- is het beter te werken met ETFs die geen dividenden uitkeren?
bedankt
ik ben op zoek naar meer info over de kosten bij het kopen van ETFS. Als ik het goed begrijp worden we bij aankoop van ETFS die uitgegeven worden in NL (zoals bvb deze https://thinketfs.nl/producten) dubbel belast (15+30% op de dividenden)? Van 100 € dividend blijft er net geen 60€ over.
Dus ik vroeg me af welke alternatieven er zijn:
- welke Belgische ETFs bestaan er? (vind er precies niet veel)
- zijn er ETFs uit bepaalde landen waar die eerste belastingen niet wordt ingehouden, of er minder Belgische belasting op valt?
- is het beter te werken met ETFs die geen dividenden uitkeren?
bedankt
Re: kosten en belastingen ETFs
Al de antwoorden op je vragen zijn te vinden in het draadje lazy portfolios voor Belgische beleggers. In het kort, de uitkomst is dat je voor IWDA moet gaan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ETF's die in Ierland gedomicilieerd zijn (isin die start met IE) worden in het algemeen als zeer goed beschouwt.:
- Ierland heft geen dividendtax, geen meerwaardetaks en heeft ook zeer voordelige belastingsverdragen met veel landen waarvan de ETF's goed gebruik maken.
Als Belg betaal je 30% RV op dividenden die uitbetaald worden. Als je accumulerende aandelen fondsen koopt dan moet je die als Belg niet betalen omdat het aandelen dividend direct gerinvesteerd word.
- Ierland heft geen dividendtax, geen meerwaardetaks en heeft ook zeer voordelige belastingsverdragen met veel landen waarvan de ETF's goed gebruik maken.
Als Belg betaal je 30% RV op dividenden die uitbetaald worden. Als je accumulerende aandelen fondsen koopt dan moet je die als Belg niet betalen omdat het aandelen dividend direct gerinvesteerd word.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
randomkindness
- Newbie

- Contacteer:
dank u beiden!
ik zal eerst es die thread doornemen
ik zal eerst es die thread doornemen