Kosten ETF - Lopende kosten bij aankoop aangerekend?
TIP
Kosten ETF - Lopende kosten bij aankoop aangerekend?
Hallo allemaal,
Ik ben me wat aan het verdiepen in de aankoop van een ETF. Via mijn broker (Binck) heb ik gekeken welke kosten me worden aangerekend bij een eventuele aankoop.
Voor twee gevallen (IWDA en VWCE) geeft dit het volgende resultaat: Ik heb twee vragen:
- Waarom worden de lopende kosten nu al in rekening gebracht? Ik ging ervan uit dat deze lopende kosten factor afgetrokken werd van de koers en ik die niet zelf cash moest betalen?
- Waarom wordt er bij VWCE nogmaals transactiekosten aangerekend van 0,02%? Ik dacht dat alle kosten van van het onderhoud van een ETF in de lopende kosten zaten verwerkt?
Hartelijk bedankt voor de hulp!
Ik ben me wat aan het verdiepen in de aankoop van een ETF. Via mijn broker (Binck) heb ik gekeken welke kosten me worden aangerekend bij een eventuele aankoop.
Voor twee gevallen (IWDA en VWCE) geeft dit het volgende resultaat: Ik heb twee vragen:
- Waarom worden de lopende kosten nu al in rekening gebracht? Ik ging ervan uit dat deze lopende kosten factor afgetrokken werd van de koers en ik die niet zelf cash moest betalen?
- Waarom wordt er bij VWCE nogmaals transactiekosten aangerekend van 0,02%? Ik dacht dat alle kosten van van het onderhoud van een ETF in de lopende kosten zaten verwerkt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Kosten ETF - Lopende kosten bij aankoop aangerekend?
Die worden niet in rekening gebracht bij de aankoop maar doorheen het jaar inderdaad van de koers afgetrokken.
Transactiekosten binnen het fonds zitten niet in de lopende kosten verwerkt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor de toelichting!
Laatst gewijzigd door Karel_26 op 15 mei 2020, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer en meer wordt de financiele industrie verplicht open en transparant te zijn naar de belegger toe.Karel_26 schreef: ↑15 mei 2020, 16:02 Hallo allemaal,
Voor twee gevallen (IWDA en VWCE) geeft dit het volgende resultaat:
iwda.PNG
vwce.PNG
Ik heb twee vragen:
Zeker naar de kosten toe is het niet altijd even duidelijk, zeker voor een beginnend belegger.
Hier is een post van een tijdje geleden over mijn pensioenspaarfonds, een niet-zo-aktief aktief fonds.
B7H4long schreef: ↑7 april 2020, 13:46 Op fondsen betaal je beheerskosten (die op voorhand gepubliceerd worden) en interne kosten ( die afhangen van het gevoerde beleid). Pensioenspaarfondsen moeten beleggen binnen een heel strak kader. Er is geen reden om te denken dat de verschillende pensioenspaarfondsen grote verschillen zullen hebben in de interne kosten.
Als ik naar de kosten van mijn PSP kijk zie ik:
- 1.00% retrocessies -- wat Argenta ontvangt van de fondsbeheerder.
- 0.33% lopende kosten -- "vaste" kosten gemaakt door de fondsbeheerder om het fonds te beheren.
Samen zijn dit de gepubliceerde beheerskosten van 1.33%, hierbovenop zijn er nog de meer variabele kosten.
- 0.42% transactievergoedingen -- dit is een actief fonds, dat effecten koopt en verkoopt. Dit is de kost daarvan
- 0.60% taksen op belastingsproducten -- ik veronderstel dat hierin de dividendbelasting zit, eventueel transactietaksen etc.
Al deze kosten worden dagelijks verrekend in de prijs van een deelbewijs van het fonds.
In jouw voorbeeld:
- de kosten dienstverlening Binckbank hebben een minimum van 9,75 Euro; omdat je simuleerde met 1 deelbewijs is de impact hiervan nu extra groot.
- de "productkosten" worden "dagelijks" verrekent in de prijs van het fonds. Je zal die niet extra moeten betalen.
-- Er is een vaste component : "lopende kosten"
-- Er is een variable component: afhankelijk van de transacties die het fonds intern zelf doet. Bij IWDA is dit blijkbaar kleiner dan 0,01%, bij VWCE - dat ook emerging markets bevat - is dit afgerond 0.01%. (passieve fondsen hebben enkel transactiekosten als er aandelen worden toegevoegd of verwijderd uit de index)
de volgende kosten zijn hier nog niet vermeld:
- belastingen betaald op de ontvangen dividenden: 15% voor dividenden uit de US, gemiddeld 10% voor andere landen
- kosten dienstverlening Binckbank bij verkoop
- Belgische taks bij verkoop
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hartelijk bedankt voor deze duidelijke uitleg!