Kosten gebruik kaarten buiten SEPA / buiten Eurozone
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Kosten gebruik kaarten buiten SEPA / buiten Eurozone
Je hebt in het buitenland automaten die upfront een fee aanrekenen. Die 500€ ga je dan terugzien als een afhaling van 505€.
Op het randje, maar wat doe je eraan.
Je reisgids kan soms vertellen welke afhalingen het goedkoopst zijn.
Re: Kosten gebruik kaarten buiten SEPA / buiten Eurozone
Geld aan de automaat : te zien wat je bestemming is. Het is niet denkbeeldig dat het plaatsen en onderhouden van een automaat daar meer geld kost en bijgevolg duurder wordt aangerekend met een aparte kost.
Waar ik zeker zou wegblijven is die wisselkantoortjes op de luchthavens. Die zijn gewoonlijk erg duur. Als je dan toch per se geld nodig hebt en je wil wisselen, hou het bedrag dan zo beperkt mogelijk.
Cash meebrengen van thuis is voor mij vaak de beste oplossing maar je moet wel weten dat het bedrag beperkt is.
Op sommige luchthavens, bv Amsterdam, zetten ze honden in die geld ruiken. Ze kunnen niet tellen met hun neus maar ze halen je dan toch uit de rij.
Voor je vertrekt is het best om niet te veel mee te doen of je goed te informeren over het maximum toegelaten bedrag op de luchthavens die je aandoet.
In mijn geval zou geld afhalen bij de thuisbank onmogelijk zijn (RMB) of veel duurder (THB). Als je bv. dollars nodig hebt zal het wel meevallen, veronderstel ik.
Ook voor Britse Ponden was de kost hoog in het recente verleden, om hier in BE aan te kopen. Wisselen op de boten tussen FR en UK : idem. Geld afhalen met een kaart is ook wel duur geworden ondertussen.
Voor UK lijkt het me best om hier toch een zeker bedrag te voorzien voor vertrek in ponden en de kosten van winkels etc zo veel mogelijk te betalen met de bankkaart die daar het goedkoopste tarief biedt.