kosten geweigerde Domiciliëring
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
kosten geweigerde Domiciliëring
mag/kan een bedrijf(dus geen bank) haar factuur naar de klant toe verhogen wanneer zij een Domiciliëring niet in kan houden?
dank voor de reactie.
dank voor de reactie.
Re: kosten geweigerde Domiciliëring
ik weet dat vb. een telenet 7€ kosten aanrekent als na factuur niet betaald is na vervaldag bij een gewone overschrijving. Het zou me dan ook niet verwonderen als dit ook zou gebeuren als na de weigering van een domiciliering de vervaldag bereikt is.
Ik denk ook dat je moet zien naar de reden van weigering. Was het saldo ontoereikend, etc ...
Ik denk ook dat je moet zien naar de reden van weigering. Was het saldo ontoereikend, etc ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dit zal je moeten nakijken in de algemene voorwaarden van dat bedrijf. De meeste bedrijven rekenen daarvoor " aanmaningskosten " . En als dit in de voorwaarden staat vermeld, mogen ze dat aanrekenen.
Maar wat als het in strijd met de wet is. Ik weet dat een bedrijf altijd moet kunnen aantonben dat een factuur verstuurd en bezorgd is. Dus ze mogen niet zondermeer kosten aanrekenen(in het voorbeeld telenet bijv. die 7 euro). De consument kan niet zien wanneer een bedrijf de domicielerig uitvoert.ludo schreef:Dit zal je moeten nakijken in de algemene voorwaarden van dat bedrijf. De meeste bedrijven rekenen daarvoor " aanmaningskosten " . En als dit in de voorwaarden staat vermeld, mogen ze dat aanrekenen.
Als ze dit effectief doen zou ik onmiddellijk mijn domiciliëring stilleggen en contant (binnen de 2 dagen) gaan betalen, mits een korting van 2 %. Deze 2% is vrij in in de zakenwereld en staat op veel facturen zelfs specifiek vermeld.
Ik weiger ook maar met één domiliciëring te werken... ook al beloven ze bvb bij Electrabel 10 euro...
Ik weiger ook maar met één domiliciëring te werken... ook al beloven ze bvb bij Electrabel 10 euro...
wat is die 2% dan precies? Ik heb het nu aan de hand met een firma(dom kan niet ingehouden worden, bedrag erbovenop)Luc B. schreef:Als ze dit effectief doen zou ik onmiddellijk mijn domiciliëring stilleggen en contant (binnen de 2 dagen) gaan betalen, mits een korting van 2 %. Deze 2% is vrij in in de zakenwereld en staat op veel facturen zelfs specifiek vermeld.
Elke normale factuur heeft een vervaldatum, ofwel einde maand, ofwel zoals in de meeste gevallen 30 dagen.
Als je met de desbetreffende firma een voorstel doet tot 2% korting bij betaling binnen de 3 dagen (voorheen zei ik 2, het is 3), noteren zij dit op de factuur onderaan.
Het ziet er als volgt uit: "indien betaling binnen de 3 dagen mag worden afgetrokken: xxxx Euro"
Deze 2% betalingskorting is met de huidige intresten vrij hoog... dus goed onderhandelen dat je dit krijgt. Ik doe dit met alles, als alle onderhandelingen omtrent prijs rond zijn, eindig ik steeds met de 2% betalingskorting op contante (binnen de 2-3 d) betaling, en daar hebben op vandaag verdomd veel firma's oren voor.
Als je met de desbetreffende firma een voorstel doet tot 2% korting bij betaling binnen de 3 dagen (voorheen zei ik 2, het is 3), noteren zij dit op de factuur onderaan.
Het ziet er als volgt uit: "indien betaling binnen de 3 dagen mag worden afgetrokken: xxxx Euro"
Deze 2% betalingskorting is met de huidige intresten vrij hoog... dus goed onderhandelen dat je dit krijgt. Ik doe dit met alles, als alle onderhandelingen omtrent prijs rond zijn, eindig ik steeds met de 2% betalingskorting op contante (binnen de 2-3 d) betaling, en daar hebben op vandaag verdomd veel firma's oren voor.
Addendum: Dit bestaat meestal niet bij de gewone maandelijkse leveranciers zoals gas, electriciteit, mazout.... enz. doch dat wil niet zeggen dat je dit niet kunt onderhandelen.
Ik aanvaard nooit geen domiciliëring... IK bepaal wanneer ik betaal... als je dit voor een tijdschrijft doet en je krijgt het 1 week niet... wel dan wordt dit ook niet betaald. Indien ze weigeren zonder domiciliëring te werken, er zijn genoeg andere verkopers die het wel doen.
Ook voor missers op de factuur sta je veel sterker, je hebt verdorie nog niet betaald en je kunt je eerst verzetten tegen een verkeerde berekening, ipv dat je beleefd moet vragen het te veel betaalde bedrag terug te storten....
Ik aanvaard nooit geen domiciliëring... IK bepaal wanneer ik betaal... als je dit voor een tijdschrijft doet en je krijgt het 1 week niet... wel dan wordt dit ook niet betaald. Indien ze weigeren zonder domiciliëring te werken, er zijn genoeg andere verkopers die het wel doen.
Ook voor missers op de factuur sta je veel sterker, je hebt verdorie nog niet betaald en je kunt je eerst verzetten tegen een verkeerde berekening, ipv dat je beleefd moet vragen het te veel betaalde bedrag terug te storten....
Hier telenet 75€ nieuwe Telenet-modem moest die eerst betalen,
na een beetje zagen en klagen niet meer.
Ook met domicilie betaald,en is deze maand netjes terug gestort.
Als het goed is mag het ook eens gezegd worden !!
na een beetje zagen en klagen niet meer.
Ook met domicilie betaald,en is deze maand netjes terug gestort.
Als het goed is mag het ook eens gezegd worden !!
Wanneer er onvoldoende saldo op je rekening is, houdt de bank dit enkele dagen ( denk 7 ) in mapje. Komt er binnen die termijn alsnog geld op je rekening, wordt de dommiciliering alsnog uitgevoerd.
Je mag al blij zijn dat de bank daarvoor geen extra kosten ook nog eens aanrekend.
Je mag al blij zijn dat de bank daarvoor geen extra kosten ook nog eens aanrekend.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat is inderdaad gebruikenlijk tussen firma's onderling ("korting voor kontant" heet dit) dat is één van de vele onderhandelingsmogelijkheden, maar ik vrees dat je dit als particulier niet zal kunnen afdwingen bij bvb. E_bel.Luc B. schreef:...Het ziet er als volgt uit: "indien betaling binnen de 3 dagen mag worden afgetrokken: xxxx Euro"
als een firma werkt met " korting contante betaling " brengt dit ook extra werk mee, gezien de btw op een andere manier moet worden berekend. Soms moeten er achteraf dan wel eens credietnota's worden uitgereikt, als niet aan contante voorwaarden is voldaaan.
oppassen met domiciliering voor jaar hat je 4 tot 5 dagen nu geen meer er moet geld op je rekening staan, ik ontvang mijn loon tussen de 5 en 9 van ieder maan maar de betalingen zijn de 1erste van de maand. het is me voorkomen dat ik 4€50 moest betalen voor 0,2 € dat ertekort op mijn rekening stond + aanmaning 7 € totaal 11€50 dat alemaal voor 2 eurocent
u rekening staat b.v. op 2 € dan treken ze toch 4€45 af en staat je onder 2€50 onder nul dan rekenen ze nog een interessen bij
de beste oplosing allemaal samen al opzegen en zelf bankieren zullen we zien wat de banken zal doen
u rekening staat b.v. op 2 € dan treken ze toch 4€45 af en staat je onder 2€50 onder nul dan rekenen ze nog een interessen bij
de beste oplosing allemaal samen al opzegen en zelf bankieren zullen we zien wat de banken zal doen
Ik kan mij vergissen, maar een jaar of 3 terug werden mij ook kosten van Dexia bank zelf aangerekend omdat het saldo ontoereikend was (weet niet meer hoeveel).ludo schreef:Wanneer er onvoldoende saldo op je rekening is, houdt de bank dit enkele dagen ( denk 7 ) in mapje. Komt er binnen die termijn alsnog geld op je rekening, wordt de dommiciliering alsnog uitgevoerd.