Kosten geweigerde domiciliëring
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Kosten geweigerde domiciliëring
Zie artikel de tijd "Onvoldoende geld op de rekening kan u op kosten jagen" https://www.tijd.be/netto/analyse/banki ... 76108.html
Ik begrijp niet waarom zowat alle banken 5 tot 7€ aanrekenen voor een geweigerde opdracht door te laag saldo. Het lijkt me een normaal onderdeel van betalingsverkeer waaraan een bank geen enkele bijkomende kost heeft.
Kan iemand misschien toelichten waar de kost zou zitten? (of is het 100% winst voor banken om die kost te rekenen)
Nog 2 bedenkingen daarbij:
-energiemaatschappijen en andere bedrijven geven korting als je domiciliëring activeert => lobbyen zei dan niet bij banken om die kost te schrappen? (ik aanvaard geen enkele domiciliëring meer door de kosten)
-wat als een bedrijf onterecht een domiciliering aanbied => geweigerd => kosten => maar ik haal aan dat, als de opdracht was doorgevoerd, die in ieder geval ging betwist worden.....
Ik begrijp niet waarom zowat alle banken 5 tot 7€ aanrekenen voor een geweigerde opdracht door te laag saldo. Het lijkt me een normaal onderdeel van betalingsverkeer waaraan een bank geen enkele bijkomende kost heeft.
Kan iemand misschien toelichten waar de kost zou zitten? (of is het 100% winst voor banken om die kost te rekenen)
Nog 2 bedenkingen daarbij:
-energiemaatschappijen en andere bedrijven geven korting als je domiciliëring activeert => lobbyen zei dan niet bij banken om die kost te schrappen? (ik aanvaard geen enkele domiciliëring meer door de kosten)
-wat als een bedrijf onterecht een domiciliering aanbied => geweigerd => kosten => maar ik haal aan dat, als de opdracht was doorgevoerd, die in ieder geval ging betwist worden.....
Re: Kosten geweigerde domiciliëring
De banken hebben inkomsten nodig. Dat is volgens mij de eerste en voornaamste oorzaak.
Een klant die zijn zaakjes niet op orde heeft is een groter risico dan een klant die nooit iets tekort heeft. Als er dan toch een weggaat, beter die ?
Aan krediet is wel geld te verdienen.
Een klant enkele keren een kost aanrekenen zet diezelfde klant misschien aan om een rekeningkrediet te nemen. Geoorloofde debetstand. Dat levert ook weer geld op.
Indien niet : die 5 of 7 euro vele keren is dan toch binnen.
Een klant die zijn zaakjes niet op orde heeft is een groter risico dan een klant die nooit iets tekort heeft. Als er dan toch een weggaat, beter die ?
Aan krediet is wel geld te verdienen.
Een klant enkele keren een kost aanrekenen zet diezelfde klant misschien aan om een rekeningkrediet te nemen. Geoorloofde debetstand. Dat levert ook weer geld op.
Indien niet : die 5 of 7 euro vele keren is dan toch binnen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Ik begrijp dat ook niet, een betaalverzoek dat niet door kan gaan is tussen de leverancier een afnemer, wat de bank daar in tussen komt doen? Het zal zo zijn als haelewyn zegt. Zelfde idee als die pay day loans, we zetten het in onze voorwaarden en je pakt er de zwakste, kleinste stemmetjes mee. Één keer een geweigerde domiciliëring is gelijk aan twee maanden kosten voor een rekening. Verwacht dat dit goed verdienen is.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Nog een theorie : creëer een vorm van regelitis. Op den duur breekt iedereen wel eens een regeltje :
Of je bent te ondoordacht om te zien dat je rekening voortaan elke maand geld kost,
of je wil er niet direct iets aan doen,
of je denkt dat het overal zo is,
of je verliest je bankkaart eens, of ze stopt gewoon met werken,
of je hebt al eens niet voldoende geld op je rekening staan en een domiciliering gaat niet door,
of je neemt een rekeningkrediet omdat je van jezelf weet dat je soms met 'nul' niet genoeg hebt (en je betaalt intrest)
of je haalt al eens geld af bij een automaat van een ander bankmerk,
of je laat je uittreksels naar huis opsturen (of vergeet ze af te halen / zelf te printen),
of je doet papieren overschrijvingen,
of je doet al eens een betaling in een land buiten de EU,
of je doet al eens een betalende flitsoverschrijving,
of je laat eender wat doen in een kantoor van de bank (cheque, afhaling, overboeking, ...)
of je wil nog altijd chequeformulieren of overschrijvingsformulieren (voorgedrukt)
.... etc
En op den duur moet je het al heel goed bekijken, iedere keer nadenken wat je doet, een uiterst bewuste klant worden, of ze hebben je regelmatig bij je portemonnee.
Je denkt dan misschien dat die gratis rekening toch wel duur wordt en dat ze veel nadelen hebt daarmee .. en je neemt een betalende rekening. De bank zelf zal je vaak wel naar een duurdere rekening loodsen dan je zelf nodig hebt. Weer prijs !
En zo hebben 'ze' weer mooie winsten op het einde van het jaar en ook er middenin.
Als je maar genoeg regeltjes maakt, breekt iedereen er vroeg of laat wel eentje en dat brengt geld in het laatje.
Voorbeeld : Een bankkaart die stopt met werken voor zijn einddatum bij Belfius : 10 euro. Je kan er zelf niets aan doen maar je kan enkel betalen.
Of tot de vervaldatum van de kaart een andere bankrekening gebruiken.
Je zou zelfs een nieuwe rekening bij Belfius kunnen openen. Dan is de kaart gratis
Of je bent te ondoordacht om te zien dat je rekening voortaan elke maand geld kost,
of je wil er niet direct iets aan doen,
of je denkt dat het overal zo is,
of je verliest je bankkaart eens, of ze stopt gewoon met werken,
of je hebt al eens niet voldoende geld op je rekening staan en een domiciliering gaat niet door,
of je neemt een rekeningkrediet omdat je van jezelf weet dat je soms met 'nul' niet genoeg hebt (en je betaalt intrest)
of je haalt al eens geld af bij een automaat van een ander bankmerk,
of je laat je uittreksels naar huis opsturen (of vergeet ze af te halen / zelf te printen),
of je doet papieren overschrijvingen,
of je doet al eens een betaling in een land buiten de EU,
of je doet al eens een betalende flitsoverschrijving,
of je laat eender wat doen in een kantoor van de bank (cheque, afhaling, overboeking, ...)
of je wil nog altijd chequeformulieren of overschrijvingsformulieren (voorgedrukt)
.... etc
En op den duur moet je het al heel goed bekijken, iedere keer nadenken wat je doet, een uiterst bewuste klant worden, of ze hebben je regelmatig bij je portemonnee.
Je denkt dan misschien dat die gratis rekening toch wel duur wordt en dat ze veel nadelen hebt daarmee .. en je neemt een betalende rekening. De bank zelf zal je vaak wel naar een duurdere rekening loodsen dan je zelf nodig hebt. Weer prijs !
En zo hebben 'ze' weer mooie winsten op het einde van het jaar en ook er middenin.
Als je maar genoeg regeltjes maakt, breekt iedereen er vroeg of laat wel eentje en dat brengt geld in het laatje.
Voorbeeld : Een bankkaart die stopt met werken voor zijn einddatum bij Belfius : 10 euro. Je kan er zelf niets aan doen maar je kan enkel betalen.
Je zou zelfs een nieuwe rekening bij Belfius kunnen openen. Dan is de kaart gratis
De bank beweert moeite te moeten doen bij geweigerde betalingen, nl de betaling later op de dag opnieuw proberen uit te voeren. Ze rekent geld aan voor deze service.
Het meest ironische wat mij vorige jaar is overkomen bij Belfius, ik doe soms test betalingen (vanwege werkgerelateerde redenen) met een uitvoeringsdatum in de toekomst zodat ik die nadien schrap in de web interface (maar dat was ik vergeten te doen).
Het ironische van heel het verhaal was dat de betaling €0.10 was maar door onvoldoende saldo werd de betaling niet uitgevoerd en heeft Belfius mij €6 gefactureerd
Het meest ironische wat mij vorige jaar is overkomen bij Belfius, ik doe soms test betalingen (vanwege werkgerelateerde redenen) met een uitvoeringsdatum in de toekomst zodat ik die nadien schrap in de web interface (maar dat was ik vergeten te doen).
Het ironische van heel het verhaal was dat de betaling €0.10 was maar door onvoldoende saldo werd de betaling niet uitgevoerd en heeft Belfius mij €6 gefactureerd
Volgens BNP op hun forum
"Wanneer er een overschrijving of domiciliëring wordt geweigerd omwille van onvoldoende saldo, dan wordt daar inderdaad een kost van 6 EUR voor aangerekend. Dit komt omdat een geweigerde verrichting ook voor ons heel wat administratie veroorzaakt.
Je kan deze kost en andere tarieven steeds terugvinden in onze tarievenlijst."
https://nl.community.bnpparibasfortis.b ... eroorzaakt.
Welke administratie wordt er niet bijgezegd.
"Wanneer er een overschrijving of domiciliëring wordt geweigerd omwille van onvoldoende saldo, dan wordt daar inderdaad een kost van 6 EUR voor aangerekend. Dit komt omdat een geweigerde verrichting ook voor ons heel wat administratie veroorzaakt.
Je kan deze kost en andere tarieven steeds terugvinden in onze tarievenlijst."
https://nl.community.bnpparibasfortis.b ... eroorzaakt.
Welke administratie wordt er niet bijgezegd.
Het innen van de kost, het publiceren en het verdedigen ervan..
Bij BNP zei een kantoordirecteur me eens dat ik met mijn gratis rekening bij een andere bank veel minder kon doen dan met een zichtrekening bij BNP. Want zo een gratis rekening dat is toch maar .. minder.. beperkter.. je kan er niet alles mee.
Ik vroeg hem wat ik met een BNP rekening meer kon doen, maar daar moest hij mij het antwoord schuldig op blijven.
De administratieve kost van BNP kan je ermee vergelijken.
Alles is computergestuurd. Of hun systeem dat er 1 of 2 keer probeert af te houden, nadien verticaal klasseert of de betaling gewoon uitvoert : IMHO geen verschil in kosten voor de bank.
Bij BNP zei een kantoordirecteur me eens dat ik met mijn gratis rekening bij een andere bank veel minder kon doen dan met een zichtrekening bij BNP. Want zo een gratis rekening dat is toch maar .. minder.. beperkter.. je kan er niet alles mee.
Ik vroeg hem wat ik met een BNP rekening meer kon doen, maar daar moest hij mij het antwoord schuldig op blijven.
De administratieve kost van BNP kan je ermee vergelijken.
Alles is computergestuurd. Of hun systeem dat er 1 of 2 keer probeert af te houden, nadien verticaal klasseert of de betaling gewoon uitvoert : IMHO geen verschil in kosten voor de bank.
Je moet de fout niet naar de banken doorschuiven, omdat het eigenlijk je eigen fout is..
Als je er voor zorgt dat er voldoende saldo op je rekening staat heb je dat niet voor dat ze kosten aanrekenen wegens
" geweigerde domiciliering "" SIMPEL AS THAT ;;;
En zo kan de bank of gelijk wie er ook geen geld aan verdienen, als je daar een probleem mee hebt..
Als je er voor zorgt dat er voldoende saldo op je rekening staat heb je dat niet voor dat ze kosten aanrekenen wegens
" geweigerde domiciliering "" SIMPEL AS THAT ;;;
En zo kan de bank of gelijk wie er ook geen geld aan verdienen, als je daar een probleem mee hebt..
Een domiciliëring wordt maar een paar dagen voor inning zichtbaar in je eigen bank omgeving. Ik kan me inbeelden dat een hoge rekening van je energieleverancier op een juist slecht moment je behoorlijk in het rood kan drijven (iemand die niet op spaargids zit gaat zijn rekening stand niet elke dag nakijken).
Ja, je krijgt daar normaal ook wel een bijkomend factuur van (dat normaal wel ruimer vooraf wordt gecommuniceerd) maar niet iedereen is administratief even goed (juist daarom dat veel mensen werken met een domiciliëring).
Als je loon dus net wat later binnen komt dan normaal (vanwege opvolgende vakantiedagen) dan kan het wel eens voorkomen. Het zijn dan net diegene die het financieel moeilijker hebben die dan eens extra op kosten jaagt.
Ja, je krijgt daar normaal ook wel een bijkomend factuur van (dat normaal wel ruimer vooraf wordt gecommuniceerd) maar niet iedereen is administratief even goed (juist daarom dat veel mensen werken met een domiciliëring).
Als je loon dus net wat later binnen komt dan normaal (vanwege opvolgende vakantiedagen) dan kan het wel eens voorkomen. Het zijn dan net diegene die het financieel moeilijker hebben die dan eens extra op kosten jaagt.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Welke fout rekent de bank u aan? Dat u uw crediteur niet kan betalen? Waarom beboet de bank u hiervoor? U gelooft werkelijk in die administratie?
Henkie1984 schreef: ↑13 januari 2021, 11:51Welke fout rekent de bank u aan? Dat u uw crediteur niet kan betalen? Waarom beboet de bank u hiervoor? U gelooft werkelijk in die administratie?
Bij een domiciliering overeenkomst moet je er voor zorgen dat er voldoende saldo op je rekening staat om deze te voldoen.... Meestal wordt je ook enkele dagen van tevoren erop gewezen dat er een domiciliering is aangeboden aan je bank zodat je tijdig je rekening kan voorzien van het nodige geld.. .
Dat is je eigen verantoordelijkheid... en staat ook in de overeenkomst die je aangegaan bent...
Indien je daar onzekerheid over hebt dat er ten alle tijde voldoende saldo is, moet je geen domiciliering overeenkomst aangaan, maar de faktuur naar je thuisadres laten opsturen... En dan kan je betalen zoals je wil.. Ben je laattijdig met betalen, krijg je een herrinering waar meestal ook kosten aan verbonden zijn... Simpel as that...
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
@ludo een domiciliëring is een overeenkomst tussen jou en een bedrijf. Je geeft een bedrijf de toestemming om je facturen direct te innen.
een domiciliering is geen overeenkomst tussen jou en de bank. Ik begrijp wel dat het gepeupel ook een verantwoordelijkheid heeft. Maar hier voelt het voor mij meer als een boete opgelegd door de dank dan een kost die is aangerekend.
een domiciliering is geen overeenkomst tussen jou en de bank. Ik begrijp wel dat het gepeupel ook een verantwoordelijkheid heeft. Maar hier voelt het voor mij meer als een boete opgelegd door de dank dan een kost die is aangerekend.
Laatst gewijzigd door Henkie1984 op 13 januari 2021, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar sals het de bank niets kost dat die domiciliëring niet kan worden uitgevoerd is het toch moreel verkeerd dat ze daar kosten voor aanrekenen.
Als ik morgen 500 euro probeer op te vragen aan een atm en er staat maar 100 op, wordt dat geweigerd.
Kost die weigering van de automaat de bank geld ?
Als ik morgen 500 euro probeer op te vragen aan een atm en er staat maar 100 op, wordt dat geweigerd.
Kost die weigering van de automaat de bank geld ?
Zelf krijg ik automatisch bericht als er een betaling klaar staat voor de dag nadien.Lirec schreef: ↑13 januari 2021, 08:45 Zie artikel de tijd "Onvoldoende geld op de rekening kan u op kosten jagen" https://www.tijd.be/netto/analyse/banki ... 76108.html
Dus ruim de tijd om indien nodig saldo aan te zuiveren.
Ga een vb geven uwe werkgever beslist naar gelang het hem goed uitkomt om uw loon te storten.
Daar gaat ge mee akkoord , nee zeker ge wilt het op tijd gestort hebben.
Nu uwe logica gaat ge plots omdraaien als ge zelf iets moet betalen.
Estate Guru believer.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
@plantin zelfde idee,
U zegt het oke is dat de bank uw werkgever "administratie" aanrekent als hij u loon te laat betaald? Of lees ik dat verkeerd?
Nou begrijp ik waarom die banken zo goed verdienen
U zegt het oke is dat de bank uw werkgever "administratie" aanrekent als hij u loon te laat betaald? Of lees ik dat verkeerd?
Nou begrijp ik waarom die banken zo goed verdienen