Kosten opbrengsteigendom
TIP
Re: Kosten opbrengsteigendom
Lees de link die ik gepost heb:
Het PID is verplicht op bouwplaatsen en bij elke verkoop van een woning of appartement
- waarvan de bouw is begonnen na 1 mei 2001
- of waaraan werken zijn uitgevoerd sinds 1 mei 2001 door één of meer aannemers.
PID is dus ook verplicht bij werken die geen bouwvergunning vereisen. Waarmee ik uiteraard niet gezegd heb dat iedereen deze wetgeving respecteert...
Re: Kosten opbrengsteigendom
Dus als men beweert ik heb alle verbouwingswerken zelf gedaan dan is er geen PIDaltopalo schreef: ↑2 mei 2020, 11:44Lees de link die ik gepost heb:
Het PID is verplicht op bouwplaatsen en bij elke verkoop van een woning of appartement
- waarvan de bouw is begonnen na 1 mei 2001
- of waaraan werken zijn uitgevoerd sinds 1 mei 2001 door één of meer aannemers.
PID is dus ook verplicht bij werken die geen bouwvergunning vereisen. Waarmee ik uiteraard niet gezegd heb dat iedereen deze wetgeving respecteert...
Wij hadden geen PID bij verkoop van onze woning en we hadden nieuwe keuken en trap en deuren laten plaatsen en nieuwe vloer. Was geen enkel probleem staat ook zo in de akte. We hebben wel 1 factuur gegeven.
Re: Kosten opbrengsteigendom
Douche bespaar ik ook nooit, leidingen ook niet, stopcontacten gewoon de goedkoopste van een bekend merk, en wc, altijd z'n geberit up320 block en goedkope pot eraan. Meeste profijt haal je toch aan de niet betaalde werkuren, want onder 40€/u excl BTW vind je bijna niemand meer.voodoo schreef: ↑2 mei 2020, 10:25 Ik vraag me dan altijd af, hoe hebben ze dat aangepakt.
Ze kopen een huis zo goedkoop mogelijk uiteraard en ze willen dat zo goedkoop mogelijk renoveren om zoveel mogelijk winst te halen.
Zelf heb ik al veel verbouwd en ik kon zowat alles aan de helft van de prijs hebben gedaan. Naar materialen toe dan toch. Ok ik kon ook het dubbele hebben uitgegeven. Maar op bepaalde zaken bespaar ik nooit. Bv leidingen, stopcontacten, inbouw toilet en douche,...
Als dat ooit kapot gaat heb je miserie.
Je hebt een toilet in een dhz bouwhandel voor 100 euro en je hebt er voor 800 euro. Een goede vind je online en in de vakhandel voor 4 a 500 euro, alles in.
Vraag is dan in zo een renovatie pand wat de verkoper gekozen heeft.
Als hij zelf de verbouwing gedaan heeft zijn er geen facturen Tbs.
Re: Kosten opbrengsteigendom
Het pid is van belang voor het bepalen van de huurwaarde,met ander woorden de belasting op de verhuurwaarde ( Kadastraal inkomen)..
Als je verbouwing doet, bv.centrale verwarming plaatst,moet je( normaal gezien) dit aangeven,en dan stijgt je KI.
Postinterventiedossier bij verkoop
Het postinterventiedossier hoort bij een woning of gebouw. Het moet gedurende de volledige levensduur van het gebouw bij het gebouw blijven, ook na de verkoop.
Wanneer een gebouw, of een deel ervan, van eigenaar verandert, overhandigt de vorige eigenaar het PID aan de nieuwe eigenaar samen met andere documenten die bij het gebouw moeten blijven. Deze overhandiging wordt opgetekend in de akte die de overdracht van het gebouw bevestigt.
Als de verkoper niet over een verplicht PID beschikt (nooit opgemaakt, onvindbaar), dan moet de verkoper het dossier op eigen kosten laten opmaken door een veiligheidscoördinator of architect, ten laatste tegen het verlijden van de akte.
Als de laatste werken nog vóór 1 mei 2001 werden uitgevoerd en er bijgevolg geen PID is opgemaakt, kan de verkoop wel doorgaan. Uiteraard overhandigt de verkoper wel de bestaande plannen, documenten en attesten die bij de woning moeten blijven.
Als je verbouwing doet, bv.centrale verwarming plaatst,moet je( normaal gezien) dit aangeven,en dan stijgt je KI.
Postinterventiedossier bij verkoop
Het postinterventiedossier hoort bij een woning of gebouw. Het moet gedurende de volledige levensduur van het gebouw bij het gebouw blijven, ook na de verkoop.
Wanneer een gebouw, of een deel ervan, van eigenaar verandert, overhandigt de vorige eigenaar het PID aan de nieuwe eigenaar samen met andere documenten die bij het gebouw moeten blijven. Deze overhandiging wordt opgetekend in de akte die de overdracht van het gebouw bevestigt.
Als de verkoper niet over een verplicht PID beschikt (nooit opgemaakt, onvindbaar), dan moet de verkoper het dossier op eigen kosten laten opmaken door een veiligheidscoördinator of architect, ten laatste tegen het verlijden van de akte.
Als de laatste werken nog vóór 1 mei 2001 werden uitgevoerd en er bijgevolg geen PID is opgemaakt, kan de verkoop wel doorgaan. Uiteraard overhandigt de verkoper wel de bestaande plannen, documenten en attesten die bij de woning moeten blijven.
Re: Kosten opbrengsteigendom
ja idd van een bekend merk. Zo doe ik het ook. Soms moet je eens iets meer uitgeven om later ook in orde te zijn als je bv een nieuw afdekplaatje wil. Bij een onbekend merk kan dat tegenvallen...Nairo schreef: ↑2 mei 2020, 13:18Douche bespaar ik ook nooit, leidingen ook niet, stopcontacten gewoon de goedkoopste van een bekend merk, en wc, altijd z'n geberit up320 block en goedkope pot eraan. Meeste profijt haal je toch aan de niet betaalde werkuren, want onder 40€/u excl BTW vind je bijna niemand meer.voodoo schreef: ↑2 mei 2020, 10:25 Ik vraag me dan altijd af, hoe hebben ze dat aangepakt.
Ze kopen een huis zo goedkoop mogelijk uiteraard en ze willen dat zo goedkoop mogelijk renoveren om zoveel mogelijk winst te halen.
Zelf heb ik al veel verbouwd en ik kon zowat alles aan de helft van de prijs hebben gedaan. Naar materialen toe dan toch. Ok ik kon ook het dubbele hebben uitgegeven. Maar op bepaalde zaken bespaar ik nooit. Bv leidingen, stopcontacten, inbouw toilet en douche,...
Als dat ooit kapot gaat heb je miserie.
Je hebt een toilet in een dhz bouwhandel voor 100 euro en je hebt er voor 800 euro. Een goede vind je online en in de vakhandel voor 4 a 500 euro, alles in.
Vraag is dan in zo een renovatie pand wat de verkoper gekozen heeft.
Als hij zelf de verbouwing gedaan heeft zijn er geen facturen Tbs.
Ik koop ook de up320 en niet de 110 of van die merken die 100 euro kosten all in. Maar wat doet zo een renovatie firma? Mss arbeiders geweest die bv waterleiding en zelfs stroomleiding in de chape gooien zonder bescherming errond.....
Re: Kosten opbrengsteigendom
Wij hadden een plan van het huis en factuur van de keuken. Was voldoende. Werken werden na 2013 uitgevoerd. En hoe weet je als koper of het compleet is of niet? Ik vind z'n dingen gezever je ziet snel of een huis degelijk gerenoveerd is of niet en je kunt door vragen te stellen veel te weten komenludo schreef: ↑2 mei 2020, 13:37 Het pid is van belang voor het bepalen van de huurwaarde,met ander woorden de belasting op de verhuurwaarde ( Kadastraal inkomen)..
Als je verbouwing doet, bv.centrale verwarming plaatst,moet je( normaal gezien) dit aangeven,en dan stijgt je KI.
Postinterventiedossier bij verkoop
Het postinterventiedossier hoort bij een woning of gebouw. Het moet gedurende de volledige levensduur van het gebouw bij het gebouw blijven, ook na de verkoop.
Wanneer een gebouw, of een deel ervan, van eigenaar verandert, overhandigt de vorige eigenaar het PID aan de nieuwe eigenaar samen met andere documenten die bij het gebouw moeten blijven. Deze overhandiging wordt opgetekend in de akte die de overdracht van het gebouw bevestigt.
Als de verkoper niet over een verplicht PID beschikt (nooit opgemaakt, onvindbaar), dan moet de verkoper het dossier op eigen kosten laten opmaken door een veiligheidscoördinator of architect, ten laatste tegen het verlijden van de akte.
Als de laatste werken nog vóór 1 mei 2001 werden uitgevoerd en er bijgevolg geen PID is opgemaakt, kan de verkoop wel doorgaan. Uiteraard overhandigt de verkoper wel de bestaande plannen, documenten en attesten die bij de woning moeten blijven.
Re: Kosten opbrengsteigendom
Ik ga niet betwisten of een PID verplicht is of niet.
Maar er zal dus wel een groot verschil zijn tussen theorie en praktijk?
In 2018 hebben wij onze laatste woning verkocht. Niemand heeft naar dat PID gevraagd. Niet de koper, niet de makelaar en niet onze notaris noch de notaris van de koper. En er waren wel degelijk renovatiewerken uitgevoerd. Tot een nieuwe badkamer, centrale verwarming, keuken en glazen achtergevel toe. De keuken was zelfs nog maar 6 maand oud.
Ook bij de twee vorige verkopen werd dit nergens gevraagd.
Maar de koper kan toch niet weten wanneer bepaalde renovatiewerken al dan niet werden uitgevoerd door de verkoper?
Het enige waar koper, verkoper, notarissen en makelaar interesse in hadden was of iedereen het eens was over de verkoopprijs en dat hun facturen betaald werden.
Mijn ervaring is dat de meeste koper of op een pand vallen en het willen of het niet kopen. Eenmaal ze het willen stellen ze niet veel vragen meer. Als ze twijfelen is geen enkel antwoord goed genoeg.
De koper van ons laatste pand heeft na een korte rondleiding al tot kopen beslist en tot onze verbazing zelfs niet afgeboden op de vraagprijs. Makelaar had de vraagprijs zelfs 30.000 euro hoger gezet dan onze vraagprijs.
Benieuwd hoeveel huiseigenaren daarvan op de hoogte zijn en alle facturen van na 2001 bewaren.
Maar er zal dus wel een groot verschil zijn tussen theorie en praktijk?
In 2018 hebben wij onze laatste woning verkocht. Niemand heeft naar dat PID gevraagd. Niet de koper, niet de makelaar en niet onze notaris noch de notaris van de koper. En er waren wel degelijk renovatiewerken uitgevoerd. Tot een nieuwe badkamer, centrale verwarming, keuken en glazen achtergevel toe. De keuken was zelfs nog maar 6 maand oud.
Ook bij de twee vorige verkopen werd dit nergens gevraagd.
Maar de koper kan toch niet weten wanneer bepaalde renovatiewerken al dan niet werden uitgevoerd door de verkoper?
Het enige waar koper, verkoper, notarissen en makelaar interesse in hadden was of iedereen het eens was over de verkoopprijs en dat hun facturen betaald werden.
Mijn ervaring is dat de meeste koper of op een pand vallen en het willen of het niet kopen. Eenmaal ze het willen stellen ze niet veel vragen meer. Als ze twijfelen is geen enkel antwoord goed genoeg.
De koper van ons laatste pand heeft na een korte rondleiding al tot kopen beslist en tot onze verbazing zelfs niet afgeboden op de vraagprijs. Makelaar had de vraagprijs zelfs 30.000 euro hoger gezet dan onze vraagprijs.
Benieuwd hoeveel huiseigenaren daarvan op de hoogte zijn en alle facturen van na 2001 bewaren.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 2 mei 2020, 17:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Kosten opbrengsteigendom
Gouden regel neem altijd uw eigen notaris.
In geval van troubles toch al iemand die uw belangen verdedigd.
En heden is er veel tijd om alles in detail te bekijken.
In geval van troubles toch al iemand die uw belangen verdedigd.
En heden is er veel tijd om alles in detail te bekijken.
Estate Guru believer.
Re: Kosten opbrengsteigendom
Menig noatris zal daarover het stilzwijgen bewaren.. of zal envoudig melden dat de verkoper dit aan de verkoper moet bezorgen.. Thats it.
Het is de koper die het PID moet afdwingen bij de verkoper, alsook kan daar nota van genomen worden in het compromis wie de kosten draagt..
Postinterventiedossier bij verkoop
Bij de verkoop van een woning of appartement gebouwd na 1 mei 2001 dient de verkoper een postinterventiedossier te overhandigen aan de koper. Indien er aan een bestaande woning werken zijn uitgevoerd na 1 mei 2001 is men ook verplicht om een postinterventiedossier bij verkoop te voorzien.
Het postinterventiedossier, ook wel PID genoemd, bevat tal van documenten die nuttig kunnen zijn bij latere werkzaamheden aan een woning of appartement dat wordt verkocht. Het postinterventiedossier informeert de nieuwe eigenaar, de huurder, en bij werken eventuele aannemers en architecten, over de structurele opbouw en de gebruikte materialen in de woning. Deze verplichting komt de veiligheid van de voornoemde personen ten goede.
De notaris, het postinterventiedossier en de wet
Volgens de wet moet de overdracht van het PID bij verkoop van een woning worden opgenomen in de verkoopsakte. De notaris zal in het kader van de verkoop van een gebouw dus steeds vragen naar het postinterventiedossier. Dit dossier wordt door de verkoper aan de koper bezorgd met als doel het risico op ongevallen te verminderen bij toekomstige werken.
Bij de verkoop ontbreekt het postinterventiedossier. Wat nu?
De verkoper dient zelf een PID op te maken of kan dit uitbesteden aan een veiligheidscoordinator gespecialiseerd in de opmaak van postinterventiedossiers. De verkoper kan de opmaak ook overlaten aan de koper maar de kosten blijven ten laste van de verkoper.
Het postinterventiedossier praktisch bekeken
Als er vandaag de dag werken worden uitgevoerd aan een woning, moet dit gedocumenteerd worden in het postinterventiedossier. Indien de bouwwerken vergunningsplichtig zijn, dient de bouwer of verbouwer steeds een opdracht veiligheidscoordinatie op te starten. De veiligheidscoordinator, aangesteld door de bouwheer, zal dan het postinterventiedossier opmaken. Zelfbouwers moeten eigenhandig zorgen dat het PID wordt aangevuld met alle relevante info die latere werkzaamheden veiliger zullen maken. Technische fiches, onderhoudsinstructies, garantiebewijzen, foto's van leidingen behoeden de gebruiker van het gebouw voor gevaarlijke situaties.
De gebruiker van een woning moet het PID bewaren, (laten) aanvullen indien er werken worden uitgevoerd en overdragen bij een verkoop aan de nieuwe eigenaar.
Het is de koper die het PID moet afdwingen bij de verkoper, alsook kan daar nota van genomen worden in het compromis wie de kosten draagt..
Postinterventiedossier bij verkoop
Bij de verkoop van een woning of appartement gebouwd na 1 mei 2001 dient de verkoper een postinterventiedossier te overhandigen aan de koper. Indien er aan een bestaande woning werken zijn uitgevoerd na 1 mei 2001 is men ook verplicht om een postinterventiedossier bij verkoop te voorzien.
Het postinterventiedossier, ook wel PID genoemd, bevat tal van documenten die nuttig kunnen zijn bij latere werkzaamheden aan een woning of appartement dat wordt verkocht. Het postinterventiedossier informeert de nieuwe eigenaar, de huurder, en bij werken eventuele aannemers en architecten, over de structurele opbouw en de gebruikte materialen in de woning. Deze verplichting komt de veiligheid van de voornoemde personen ten goede.
De notaris, het postinterventiedossier en de wet
Volgens de wet moet de overdracht van het PID bij verkoop van een woning worden opgenomen in de verkoopsakte. De notaris zal in het kader van de verkoop van een gebouw dus steeds vragen naar het postinterventiedossier. Dit dossier wordt door de verkoper aan de koper bezorgd met als doel het risico op ongevallen te verminderen bij toekomstige werken.
Bij de verkoop ontbreekt het postinterventiedossier. Wat nu?
De verkoper dient zelf een PID op te maken of kan dit uitbesteden aan een veiligheidscoordinator gespecialiseerd in de opmaak van postinterventiedossiers. De verkoper kan de opmaak ook overlaten aan de koper maar de kosten blijven ten laste van de verkoper.
Het postinterventiedossier praktisch bekeken
Als er vandaag de dag werken worden uitgevoerd aan een woning, moet dit gedocumenteerd worden in het postinterventiedossier. Indien de bouwwerken vergunningsplichtig zijn, dient de bouwer of verbouwer steeds een opdracht veiligheidscoordinatie op te starten. De veiligheidscoordinator, aangesteld door de bouwheer, zal dan het postinterventiedossier opmaken. Zelfbouwers moeten eigenhandig zorgen dat het PID wordt aangevuld met alle relevante info die latere werkzaamheden veiliger zullen maken. Technische fiches, onderhoudsinstructies, garantiebewijzen, foto's van leidingen behoeden de gebruiker van het gebouw voor gevaarlijke situaties.
De gebruiker van een woning moet het PID bewaren, (laten) aanvullen indien er werken worden uitgevoerd en overdragen bij een verkoop aan de nieuwe eigenaar.