Kosten van fondsen - For Dummies
TIP
Kosten van fondsen - For Dummies
Ik ga waarschijnlijk een paar redelijk domme vragen stellen of er mss zelfs volledig naast zitten maar ik heb m'n best gedaan om als totale leek (heb nog nooit iets van belegging gedaan onder gelijk welke vorm) alle mogelijke kosten bij het verhandelen van fondsen in kaart te brengen.
Mijn doel is om een soort van checkpoint list op te stellen voor mezelf welke ik moet afgaan per fonds om een beeld te krijgen van het kostenplaatje.
Eerst heb ik getracht alle mogelijkheden te verzamelen en daarna heb ik geprobeerd dat toe te passen op een voorbeeld zijnde: FR0010135103
Data gehaald van: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... f0gbr04f90
Resultaat:
ps: Vinden jullie het normaal dat dit zo gigantisch complex is? Of is dit peanuts voor jullie? Ik heb er alleszins hoofdpijn van gekregen!
Info omtrent de beurstaks komt van https://www.test-aankoop.be/invest/tob- ... 287480.htm
Mijn doel is om een soort van checkpoint list op te stellen voor mezelf welke ik moet afgaan per fonds om een beeld te krijgen van het kostenplaatje.
Eerst heb ik getracht alle mogelijkheden te verzamelen en daarna heb ik geprobeerd dat toe te passen op een voorbeeld zijnde: FR0010135103
Data gehaald van: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... f0gbr04f90
Resultaat:
- Instapkosten: 4% max
- Uitstapkosten: N/A
- Bewaarloon
- Management Fee: 1,50%
- Lopende Kosten Factor: 1,68%
- Prestatievergoeding: 10%
- Beurstaks
- A. niet-beursgenoteerd:
- 1. kapitalisatie: enkel bij verkoop: 1,32 %
- 2. distributie: 0 %
- B. beursgenoteerd en geregistreerd in België:
- 1. kapitalisatie: 1,32 %
- 2. distributie: 0,09 %
- A. niet-beursgenoteerd:
- Meerwaardetaks: 25%
- Roerende voorheffing: 27%
- 1. Kapitalisatiefonds of distributiefonds - Waar vind ik of een fonds een KAP of DIV is?
- 2. Wat is het verschil tussen 'Management Fee' & 'Lopende Kosten Factor'?
- 3. Worden beide bovenvermelde fee's jaarlijks verwerkt?
- 4. Waar kan ik checken voor hoeveel % dit fonds belegd heeft in obligaties om te weten te komen of ik de meerwardetaks moet betalen?
- 5. Waar vind ik of een fonds al dan niet beursgenoteerd is?
ps: Vinden jullie het normaal dat dit zo gigantisch complex is? Of is dit peanuts voor jullie? Ik heb er alleszins hoofdpijn van gekregen!
Info omtrent de beurstaks komt van https://www.test-aankoop.be/invest/tob- ... 287480.htm
Re: Kosten van fondsen - For Dummies
Je link gaat om: Carmignac Patrimoine A EUR Acc
Op morningstar kan je vrijwel alles die je nodig hebt vinden.
Op morningstar kan je vrijwel alles die je nodig hebt vinden.
- 1. Kapitalisatiefonds of distributiefonds - Waar vind ik of een fonds een KAP of DIV is?
Dit zit meestal in de naam van een fonds verwerkt. Acc slaat op accumuliatie (opbouw), dit is dus kapitalisatie. Alternatief zou je kunnen in morningstar/fondsen/fondsen database een zoekopdracht geven met de naam en als filter criteria dat het kap/dis moet zijn. Dan weet je het ook snel. - 2. Wat is het verschil tussen 'Management Fee' & 'Lopende Kosten Factor'?
Ze zijn beiden kosten, die reeds verwerkt zitten in de fonds-koers. Als je echt fondsen gaat screenen zitten deze dus al verwerkt. Een begrijpelijk punt van menig beleggers is dat wel een nutteloos verlies is tov een tracker - 3. Worden beide bovenvermelde fee's jaarlijks verwerkt?
Deze zitten verwerkt in de koers bij elke update, je komt dus niet voor verassingen te staan - 4. Waar kan ik checken voor hoeveel % dit fonds belegd heeft in obligaties om te weten te komen of ik de meerwardetaks moet betalen?
Dit is terug te vinden in de documentatie, bvb in de KID2 Het fonds behoort tot de categorie "gediversifieerd" en heeft als belangrijkste
rendementsbronnen:
- Aandelen: het fonds is voor maximaal 50% van de nettoactiva blootgesteld aan
internationale aandelen (alle kapitalisaties, zonder geografische of
sectorbeperkingen, met inbegrip van opkomende landen tot maximaal 25% van
de nettoactiva).
- Renteproducten: de nettoactiva van het fonds worden voor 50 tot 100% in
staats- en bedrijfsobligaties, met vaste en/of variabele rente, en in
geldmarktinstrumenten belegd. - 5. Waar vind ik of een fonds al dan niet beursgenoteerd is?
Dit is ook in de documentatie te vinden
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Kosten van fondsen - For Dummies
Ik wil je niet doen afschrikken, maar er zijn nog kosten die je ev. kan hebben.StevenB schreef:Instapkosten: 4% max, Bewaarloon
Als je je fondsen bij een grootbank koopt, dan betaal je meestal de instapkosten die je aanhaalt, het percentage kan verschillend zijn. Maar heel vaak moet je voor je bank ook nog eens een bewaarloon betalen. Soms noemen ze het ook kosten voor je effectenrekening.
Als je diezelfde fondsen bij Rabobank, MeDirect, Keytrade (via een Keyplan),... koopt, heb je die kosten niet.
Bij een grootbank zullen ze ook proberen om je te overtuigen om hun eigen fondsen te kopen, vaak ook dakfondsen. Deze kennen niet alleen een hogere kostenstructuur, maar je bank verdient er langs verschillende kanten goed aan. Allemaal rendement dat niet naar jou komt.