Kunnen kopers een deel van de afgesproken prijs achterhouden bij ondertekening akte woning?
Re: Kunnen kopers een deel van de afgesproken prijs achterhouden bij ondertekening akte woning?
Bedankt. We kunnen er dus vanuit gaan dat ze alles leeg moeten maken.Jamesken schreef: ↑30 juni 2021, 15:33 Hier wat losse flodders vanop het internet voor wat het waard is.
https://immo.vlan.be/nl/advies/kopen--- ... chterlaten
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... /?id=28152
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Kunnen kopers een deel van de afgesproken prijs achterhouden bij ondertekening akte woning?
LOL
"Indien in de akte of compromis werd opgenomen dat het goed 'leeg en bezemvrij' wordt verkocht, dan zal de verkoper het huis moeten leegmaken en schoonmaken."
"bezemvrij" interpreteer ik als "vrij van bezems", niet als "schoongemaakt"
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Klopt. Echter staat dit wel in onze compromis zo. Vandaar mijn gevolgtrekking.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Klopt en alles op zijn tijd.
Ter herinnering:
hopelijk staat er niet teveel in dat compromis want straks is heel dat huis weg 
Compromis dekt ons in principe wel. Je kan altijd discussiëren of het al dan niet de bedoeling van de partijen was om dit zo overeen te komen.EarthNvstr1 schreef: ↑30 juni 2021, 15:44Ok. Maar of je tuin probleem en je bakstenen/dakpannen probleem daar onder vallen is nog wat anders.
Wat staat er juist in de compromis ?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Niets specifiek dus.
Probeer gewoon tot een redelijke oplossing te komen als er zich een probleem stelt, zou ik zeggen.
Klopt. We hebben ze er enkel een maand voor de akte aan herinnerd via hun makelaar zodat er geen discussie kan zijn over hun plichten. Als hun makelaar dan belt dat er mogelijks problemen zijn omdat de verkopers niet overeenkomen (we kopen uit een erfenis) dan ga ik ook geen 3 weken wachten om te bedenken wat ik kan doen in een worst case scenario. Het lijkt me dan beter om een voorbereid man/vrouw te zijn.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Hangt van de inhoud van de overeenkomst af.
Hoe gedetailleerder hoe minder last je achteraf heb en hoe sterker je in je schoenen staat.
Heb je in de compromis bv. laten opnemen dat de kruipkelder volledig leeg moet gemaakt worden want eerder meld je dat je de compromis getekend hebt volgens de gekende staat?
En alles moet pas tegen het verlijden van de akte in de staat gebracht worden omschreven in de overeenkomst. Niet vanaf het ogenblik dat jij je al zorgen begint te maken. Dat is het punt.
Laatst gewijzigd door David_DeWa op 30 juni 2021, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, probeer tot een vergelijk te komen. Dat is het beste voor beide partijen.
De tuin is dan bv nog het minst lastig. Mocht dat het enige zijn zou ik er niet al te veel gedoe rond maken. Dat kan je zelf wel rustig afmaaien, dat is zelfs leuk vind ik. En ondertussen ben je van al dat gezever vanaf. Maar je kan het maar vragen natuurlijk. Als het huis al leeg is, dan ben je al goed denk ik.
De tuin is dan bv nog het minst lastig. Mocht dat het enige zijn zou ik er niet al te veel gedoe rond maken. Dat kan je zelf wel rustig afmaaien, dat is zelfs leuk vind ik. En ondertussen ben je van al dat gezever vanaf. Maar je kan het maar vragen natuurlijk. Als het huis al leeg is, dan ben je al goed denk ik.
Laatst gewijzigd door Jamesken op 30 juni 2021, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Wel over het leeg maken van het huis. Niets specifiek over de tuin maar zowel makelaar als notaris zeiden dat ze de verkoper op de tuin gingen wijzen dus ik denk niet dat we iets abnormaals raar vragen.EarthNvstr1 schreef: ↑30 juni 2021, 15:50Niets specifiek dus.
Probeer gewoon tot een redelijke oplossing te komen als er zich een probleem stelt, zou ik zeggen.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Er is een verschil tussen iets normaal vragen en al weken op voorhand beginnen te dreigen met het inhouden van een deel van de verkoopsom omdat je nu al veronderstelt dat ze tegen het verlijden van de akte niet zullen doen wat jij wenst.
Als je zelf in de aanval gaat moet je ook een tegenaanval verwachten.
Als je normaal wenst te handelen en behandeld wil worden volg je gewoon de raad van Jamesken. Kom je normaal gezien het verst mee.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Wel, dan moet het huis leeggemaakt zijn bij akte.Jolienb schreef: ↑30 juni 2021, 15:54Wel over het leeg maken van het huis. Niets specifiek over de tuin maar zowel makelaar als notaris zeiden dat ze de verkoper op de tuin gingen wijzen dus ik denk niet dat we iets abnormaals raar vragen.EarthNvstr1 schreef: ↑30 juni 2021, 15:50 Niets specifiek dus.
Die bakstenen en dakpannen in de kruipkelder lijkt mij voor discussie vatbaar of die "inboedel" of "bij het huis" is.
Voor het onderhoud van de tuin, zal je volgens mij moeten rekenen op de goodwill van de verkoper.