Kunnen kopers een deel van de afgesproken prijs achterhouden bij ondertekening akte woning?
Kunnen kopers een deel van de afgesproken prijs achterhouden bij ondertekening akte woning?
Eind december is de ondertekening akte van de verkoop van onze woning.
De kopers willen nu eerst de woning inspecteren of alles nog intact is.
Wat vrij normaal is, denk ik.
Wij vroegen ons af of de kopers kunnen eisen bij ondertekening van de akte om een deel van de afgesproken prijs achter te houden moest er later iets bovenkomen wat eventueel stuk zou zijn of als ze iets zien wat hen niet aanstond bij de inspectie?
De kopers willen nu eerst de woning inspecteren of alles nog intact is.
Wat vrij normaal is, denk ik.
Wij vroegen ons af of de kopers kunnen eisen bij ondertekening van de akte om een deel van de afgesproken prijs achter te houden moest er later iets bovenkomen wat eventueel stuk zou zijn of als ze iets zien wat hen niet aanstond bij de inspectie?
Re: Kunnen kopers een deel van de afgesproken prijs achterhouden bij ondertekening akte woning?
Volgens mij laat de notaris dat niet passeren zonder volledige betaling ?
Laat ze naar de woning komen de dag van verkoop en toon hun het huis zodat ze zien dat het in orde is.
Het gaat meestal over de vraag of je niet de halve keuken uitgebroken hebt etc.
Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt dat de kopers er tijdens de akte ook mee op de proppen kwamen en we hebben dat toen na veel vijven en zessen opgelost door iedereen behalve de notaris te laten tekenen. Daarna zijn we samen naar de woning gaan kijken, hebben ze vastgesteld dat alles in orde was en hebben ze in mijn bijzijn hun notaris gebeld om te melden dat er getekend mocht worden.
Sindsdien vraag ik op voorhand of ze de dag zelf naar de woning willen komen kijken alvorens naar de notaris te gaan. Puur omdat ik het telkens vriendelijk voorstel is er nog geen enkele keer ook effectief iemand op ingegaan :-)
als het een gebrek is dat jij verborgen hebt dan komen ze sowieso bij jou verhaal halen, met of zonder volledige betaling
Laat ze naar de woning komen de dag van verkoop en toon hun het huis zodat ze zien dat het in orde is.
Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt dat de kopers er tijdens de akte ook mee op de proppen kwamen en we hebben dat toen na veel vijven en zessen opgelost door iedereen behalve de notaris te laten tekenen. Daarna zijn we samen naar de woning gaan kijken, hebben ze vastgesteld dat alles in orde was en hebben ze in mijn bijzijn hun notaris gebeld om te melden dat er getekend mocht worden.
Sindsdien vraag ik op voorhand of ze de dag zelf naar de woning willen komen kijken alvorens naar de notaris te gaan. Puur omdat ik het telkens vriendelijk voorstel is er nog geen enkele keer ook effectief iemand op ingegaan :-)
als het een verborgen gebrek is dan kon jij het ook niet weten en kunnen ze het ook niet aan jou aanrekenen.jef10 schreef: moest er later iets bovenkomen wat eventueel stuk zou zijn
als het een gebrek is dat jij verborgen hebt dan komen ze sowieso bij jou verhaal halen, met of zonder volledige betaling
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Kunnen kopers een deel van de afgesproken prijs achterhouden bij ondertekening akte woning?
Nu ga ik effe doomdenken, kunnen ze evt eisen een deel van het afgesproken bedrag achter te houden zonder dat er een kkn of badkamer of iets anders wat inbegrepen was, afgebroken is.Isedase schreef:Laat ze naar de woning komen de dag van verkoop en toon hun het huis zodat ze zien dat het in orde is.
Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt dat de kopers er tijdens de akte ook mee op de proppen kwamen en we hebben dat toen na veel vijven en zessen opgelost door iedereen behalve de notaris te laten tekenen Daarna zijn we samen naar de woning gaan kijken, hebben ze vastgesteld dat alles in orde was en hebben ze in mijn bijzijn de notaris gebeld om te melden dat er ook door hem getekend mocht worden.
In de akte staat dit normaal geformuleerd als "de woning in de staat zoals door de koper gekend".
De gebruikelijke procedure is dat koper & verkoper vlak vóór ondertekening van de akte samen ter plaatse de meterstanden (gas/elek/water) gaan noteren, de koper kan op dat moment nog rustig even rondkijken. Na ondertekening akte overhandig je dan de sleutels, en daar houdt het op.
De gebruikelijke procedure is dat koper & verkoper vlak vóór ondertekening van de akte samen ter plaatse de meterstanden (gas/elek/water) gaan noteren, de koper kan op dat moment nog rustig even rondkijken. Na ondertekening akte overhandig je dan de sleutels, en daar houdt het op.
Laatst gewijzigd door molenveld op 12 december 2016, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ik denk dat echt niet, een akte is iets waar er echt wel strikt mee omgegaan wordt door de notaris, dus er zal niet getekend mogen worden als niet de volledige som betaald werd.
Is er een speciale reden dat je je zo'n zorgen maakt
Nee niet echt maar ik vroeg het mij af.Isedase schreef:ik denk dat echt niet, een akte is iets waar er echt wel strikt mee omgegaan wordt door de notaris, dus er zal niet getekend mogen worden als niet de volledige som betaald werd.
Kan ook aan mij liggen hoor, ik maak me nogal dikwijls (teveel zorgen). Ik heb met de tijd altijd op 2 manieren leren denken.
In het beste geval en in het slechtste geval.
tja in bepaalde gevallen zijn er verborgen gebreken enz
Het is totaal ongebruikelijk om geld achter te houden, maar je kan het altijd vragen he, om het op een geblokkeerde rekening te storten
Als je er niets van vermeld hebt in het compris, dan kan je het wel vergeten
Het is totaal ongebruikelijk om geld achter te houden, maar je kan het altijd vragen he, om het op een geblokkeerde rekening te storten
Als je er niets van vermeld hebt in het compris, dan kan je het wel vergeten
Ik heb zelf al eens 5 en een keer 10.000 euro laten inhouden bij akte.
Reden was 2x dat de woning niet leeg was bij aankoop.
Dus een notaris kan dat idd doen. Als je niet akkoord gaat moet je de akte niet ondertekenen denk ik fan. Vraag eens aan uw notaris hij zal u uw rechten kunnen uitleggen.
Reden was 2x dat de woning niet leeg was bij aankoop.
Dus een notaris kan dat idd doen. Als je niet akkoord gaat moet je de akte niet ondertekenen denk ik fan. Vraag eens aan uw notaris hij zal u uw rechten kunnen uitleggen.
Hallo allen,
We hebben momenteel een gelijkaardig “probleem”. We hebben een huis gekocht met 18 are tuin. De verkopers hebben sinds begin maart de tuin niet meer onderhouden. Het gras staat nu al zeker 75cm hoog en alles is verwilderd. We hebben geëist dat ze voor de akte het gras gingen afdoen. Dit hebben ze nu vorige week gedaan en de akte is binnen 3 weken. Echter het is maar gedeeltelijk gedaan, het lange gras hebben ze laten liggen en de omheining is precies stuk. Verder hebben we ook nog gevraagd om de kruipkelder, garage en berging leeg te maken. Dit kunnen we pas controleren de dag voor akte.
Onze notaris sprak over geld inhouden voor het niet leegmaken. Kan dit ook voor niet-onderhoud van de tuin?
We hebben momenteel een gelijkaardig “probleem”. We hebben een huis gekocht met 18 are tuin. De verkopers hebben sinds begin maart de tuin niet meer onderhouden. Het gras staat nu al zeker 75cm hoog en alles is verwilderd. We hebben geëist dat ze voor de akte het gras gingen afdoen. Dit hebben ze nu vorige week gedaan en de akte is binnen 3 weken. Echter het is maar gedeeltelijk gedaan, het lange gras hebben ze laten liggen en de omheining is precies stuk. Verder hebben we ook nog gevraagd om de kruipkelder, garage en berging leeg te maken. Dit kunnen we pas controleren de dag voor akte.
Onze notaris sprak over geld inhouden voor het niet leegmaken. Kan dit ook voor niet-onderhoud van de tuin?
Ja dat kan. Maar om 200 m² meter gras te laten verwilderen zal je geen 5000 euro mogen laten vallen.
Het is wel een ziekte geworden dat de verkochte huizen bijna nooit helemaal leeg en proper achter gelaten worden. De tuin ziet er dan ook niet meer uit zoals bij de eerste bezichtiging ...
Het is wel een ziekte geworden dat de verkochte huizen bijna nooit helemaal leeg en proper achter gelaten worden. De tuin ziet er dan ook niet meer uit zoals bij de eerste bezichtiging ...
Bedankt voor je antwoord.
De tuin is minstens 15 are (totale grond is meer dan 18 are) vandaar dat we het ook nogal veel werk vinden om het zelf te doen, laat staan de stortkosten betalen.
We hopen nog steeds dat het huis inderdaad leeg zal zijn…
De tuin is minstens 15 are (totale grond is meer dan 18 are) vandaar dat we het ook nogal veel werk vinden om het zelf te doen, laat staan de stortkosten betalen.
We hopen nog steeds dat het huis inderdaad leeg zal zijn…
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

En wie gaat dan vanaf dat je er intrekt de tuin onderhouden? Die wordt er dan ook niet kleiner op.
Leegmaken van de woning ben ik het mee eens maar waarom zouden ze dezelfde visie over tuinonderhoud moeten delen dan jij? Misschien hebben ze gewoon meegedaan aan de maaimeiniet actie?
Ik maai trouwens al jaren grote delen van de tuin ook maar om de paar maanden en hele delen maar twee keer per jaar.
Blijkt dat nu plots 'in' te zijn.
Je hebt een woning gekocht geen tuinvisie.
Dat is waar qua tuinvisie. Echter staat er wel in de compromis dat we het goed hebben gekocht in de staat waarin het zich bevond. De tuin was toen goed onderhouden. Nu is het een compleet verwilderde tuin dus m.i. niet meer in dezelfde staat als te tijden van ons bod/compromis.David_DeWa schreef: ↑30 juni 2021, 11:18En wie gaat dan vanaf dat je er intrekt de tuin onderhouden? Die wordt er dan ook niet kleiner op.
Leegmaken van de woning ben ik het mee eens maar waarom zouden ze dezelfde visie over tuinonderhoud moeten delen dan jij? Misschien hebben ze gewoon meegedaan aan de maaimeiniet actie?
Ik maai trouwens al jaren grote delen van de tuin ook maar om de paar maanden en hele delen maar twee keer per jaar.
Blijkt dat nu plots 'in' te zijn.![]()
Je hebt een woning gekocht geen tuinvisie.
We gaan het huis eerst grondig laten renoveren en in een later stadium de tuin heraanleggen. We zullen daar dan wel de tijd voornemen of er een tuinman op zetten. Het lijkt me echter nu niet opportuun dat we een tuinman moeten betalen omdat zij een andere “visie” hebben aka de verkopers liggen in ruzie en niemand wil nog iets doen.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Aan jou dan om te bewijzen welk onderdeel van de koop behoort tot de omschrijving in de verkoopsovereenkomst en vooral wat het verschil was tussen de ondertekening en het ogenblik van overdracht.Jolienb schreef: ↑30 juni 2021, 11:54 Dat is waar qua tuinvisie. Echter staat er wel in de compromis dat we het goed hebben gekocht in de staat waarin het zich bevond. De tuin was toen goed onderhouden. Nu is het een compleet verwilderde tuin dus m.i. niet meer in dezelfde staat als te tijden van ons bod/compromis.
We gaan het huis eerst grondig laten renoveren en in een later stadium de tuin heraanleggen. We zullen daar dan wel de tijd voornemen of er een tuinman op zetten. Het lijkt me echter nu niet opportuun dat we een tuinman moeten betalen omdat zij een andere “visie” hebben aka de verkopers liggen in ruzie en niemand wil nog iets doen.
De clausule waarop jij je beroept is meestal in het voordeel van de verkoper ipv de koper.
Als je de tuin in een later stadium toch wil heraanleggen maak je je volgens mij druk om niets.
10-12 are gras van 75 cm maaien is nog geen halve dag werk. Daar heb je geen tuinman voor nodig.
En het blijkt inmiddels al gemaaid.
Bij sommige zaken leg je je beter neer dan er uit principe tot in den treure over te blijven ruzie maken.
Gras van 75 cm lang vermindert het genot en gebruik van de woning zelf niet.
Laatst gewijzigd door David_DeWa op 30 juni 2021, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, maar wel werk een halve dag werk voor ons en we moeten weg kunnen met het gras… Plus alle perken zijn ook volledig verwilderd.
De verkopers hebben zich moeilijk opgesteld met de verkoopprijs. Eerst was het per opbod en dan onder gesloten omslag. Dus we zijn ook niet van plan om ons flexibel op te stellen. Hun eigen makelaar zei al aan telefoon dat we een deel van de verkoopprijs konden laten blokkeren. Ik zal straks een vriendelijke e-mail sturen naar de verkopers en dan zien we wel.
De verkopers hebben zich moeilijk opgesteld met de verkoopprijs. Eerst was het per opbod en dan onder gesloten omslag. Dus we zijn ook niet van plan om ons flexibel op te stellen. Hun eigen makelaar zei al aan telefoon dat we een deel van de verkoopprijs konden laten blokkeren. Ik zal straks een vriendelijke e-mail sturen naar de verkopers en dan zien we wel.