Lange termijn en vastrentend - welk product
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Lange termijn en vastrentend - welk product
ronnie,ronnie schreef:
Mischien moet ik de rendement lat inderdaad minder hoog leggen.
Deels 4 à 5% vastklikken op lange termijn is niet zo slecht.
het is niet makkelijk info te vinden over obligaties die op de secundaire markt te koop zijn (voor gekende redenen).
Tips?
stier,
Momenteel staan er een aantal GDF Suez obligaties te koop o.a. via Deutsche bank. De obligatie op 6,375% was heel snel uitverkocht, maar er zijn nog steeds primaire en secundaire GDF Suez uitgiftes te krijgen aan 5,625% en 5% (rendementen van 4,85% en 4,61% bruto aan huidige koersen).
De ratings zijn A en A+ en blijkbaar staat GDF Suez financieel sterk in de schoenen.
Mijn persoonlijke visie is dat dit interessante bedrijfsobligaties zijn met een mooi rendement, vooral in de context van de dalende rentes.
Wel heel snel bij zijn, want je ziet de beschikbare bedragen bij Deutsche bank heel snel dalen.
Laatst gewijzigd door robokat op 23 januari 2009, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Interessante tips. De uitgifte aan 6.375% was waarschijnlijk aan boven 100% uitgegeven ?robokat schreef:ronnie,ronnie schreef:
Mischien moet ik de rendement lat inderdaad minder hoog leggen.
Deels 4 à 5% vastklikken op lange termijn is niet zo slecht.
het is niet makkelijk info te vinden over obligaties die op de secundaire markt te koop zijn (voor gekende redenen).
Tips?
stier,
Momenteel staan er een aantal GDF Suez obligaties te koop o.a. via Deutsche bank. De obligatie op 6,375% was heel snel uitverkocht, maar er zijn nog steeds primaire en secundaire GDF Suez uitgiftes te krijgen aan 5,625% en 5% (rendementen van 4,85% en 4,61% bruto aan huidige koersen).
De ratings zijn A en A+ en blijkbaar staat GDF Suez financieel sterk in de schoenen.
Mijn persoonlijke visie is dat dit interessante bedrijfsobligaties zijn met een mooi rendement, vooral in de context van de dalende rentes.
Wel heel snel bij zijn, want je ziet de beschikbare bedragen bij Deutsche bank heel snel dalen.
Blijkbaar gaat het moeilijk worden om meer dan 5% bruto effectief rendement te vinden in obligaties van iet-of-wat kwaliteit.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Ja, aan 103,5% = rendement van 5,94%. Was wel op 11 jaar, dus lange termijn.Stier schreef:
Interessante tips. De uitgifte aan 6.375% was waarschijnlijk aan boven 100% uitgegeven ?
Ja, hopelijk kunnen we elkaar wat tips doorspelen.Blijkbaar gaat het moeilijk worden om meer dan 5% bruto effectief rendement te vinden in obligaties van iet-of-wat kwaliteit.
Wat bedoel je met de "gekende redenen"ronnie schreef: het is niet makkelijk info te vinden over obligaties die op de secundaire markt te koop zijn (voor gekende redenen).
Maar ik heb me er inderdaad ook al rot op gezocht. Het enige wat ik tot nu toe gevonden heb zijn:
http://www.remes-bonds.com
http://www.dexia.be/Nl/Particulier/Spar ... ntable.htm
Maar dat zijn ook maar lijstjes met de basic financiele kenmerken.
Wel, er zijn veel redenen:kikashi schreef:Wat bedoel je met de "gekende redenen"ronnie schreef: het is niet makkelijk info te vinden over obligaties die op de secundaire markt te koop zijn (voor gekende redenen).
- Banken zijn niet geinteresseerd in reclame voor obligaties na de uitgifteperiode omdat ze er dan niets meer aan verdienen.
- Banken worden vergoed door bedrijven (en de staat) voor het slijten van hun obligaties bij de emissie, concurrentie van de secundaire markt kunnen ze dus missen.
- Ook bedrijven zien liever hun nieuwe emissies volledig onderschreven
- De secundaire obligatie-markt is de grondstof voor vele bank- en verzekeringsproducten. Je maakt toch geen reclame voor je leverancier als deze tevens concurrent is?
- Obligatiebeleggers beleggen eerder op de lange termijn, weinig inkomsten voor brokers dus.