Langetermijnsparen
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Langetermijnsparen
Hallo,
Ik ben een enkele maanden geleden afgestudeerd en ondertussen gestart met werken. Een paar weken geleden ben ik bij de bank langs geweest voor een kennismakingsgesprek. Hierbij gaven ze meer uitleg over pensioen- en langetermijnsparen. Beide geven een belastingvoordeel... Ik zou graag weten of het nu echt interessant is om als 23-jarige met langetermijnsparen te beginnen om het belastingvoordeel te hebben of dat ik beter iets anders kan doen? Enige tips?
Ik ben een enkele maanden geleden afgestudeerd en ondertussen gestart met werken. Een paar weken geleden ben ik bij de bank langs geweest voor een kennismakingsgesprek. Hierbij gaven ze meer uitleg over pensioen- en langetermijnsparen. Beide geven een belastingvoordeel... Ik zou graag weten of het nu echt interessant is om als 23-jarige met langetermijnsparen te beginnen om het belastingvoordeel te hebben of dat ik beter iets anders kan doen? Enige tips?
Re: Langetermijnsparen
het is een goed idee denk ik! Hoe vroeger je met langetermijnsparen begint, hoe beter..
Maar volg je hierbij gewoon het advies van een bank? Ik denk van niet
Wat zijn je financiële doelen in de eerste 5 jaar? Huis of auto kopen ...

Maar volg je hierbij gewoon het advies van een bank? Ik denk van niet

Wat zijn je financiële doelen in de eerste 5 jaar? Huis of auto kopen ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De plannen binnen de 5 jaar zijn inderdaad een huis te kopen
. Is het dan best om op zoek te gaan naar een TAK21, want ik had ergens gelezen dat TAK23 "te duur"... (op mijnkapitaal.be - > "Tak23 herverpakte fondsen")

-
- Full Member
- Contacteer:
Bij mijn weten is het óf langetermijn sparen, of pensioensparen. (Als je fiscale aftrek wil toch?)
Ben je dan niet beter voor pensioensparen te doen?
Beiden kan, als de korf "langetermijn" niet gevuld zit met SSV en/of aflossing hypotheekBeginnendBelegger schreef:Bij mijn weten is het óf langetermijn sparen, of pensioensparen. (Als je fiscale aftrek wil toch?)

-
- Full Member
- Contacteer:
In geval van topicstarter zou ik dan toch in eerste plaats kiezen voor pensioensparen.
En als er nog genoeg geld is evt ook langetermijnsparen
En als er nog genoeg geld is evt ook langetermijnsparen
En pas volgend jaar beginnen. Dit jaar zal zijn belastbaar inkomen niet hoog genoeg zijn om iets te kunnen inbrengen. En zal op zijn 60 ste er wel op belast worden.
Bedoel je dan voor het langetermijnsparen? Of ook voor pensioensparen?Nakal schreef:En pas volgend jaar beginnen. Dit jaar zal zijn belastbaar inkomen niet hoog genoeg zijn om iets te kunnen inbrengen. En zal op zijn 60 ste er wel op belast worden.
Pensioensparen kost je maximaal, minder kan ook, 940 € per jaar. Fiscaal trek je hier 30 % van terug. De vraag is, kun je als 23 jarige dit geld missen tot u 60 jaar bent ? Zo ja, zeker doen.
Nog één 'gouden' tip van een ervaren rot. De pensioenspaarfondsen van BNP Paribas Fortis kun je ook kopen via Rabobank. Rechtstreeks aankopen bij BNP Paribas Fortis, betaal je 3 % instapkosten. Identiek hetzelfde via Rabobank 0 % instapkosten. Op 42 jaar, tot u 65 jaar, een groot verschil voor identiek hetzelfde product.
Nog één 'gouden' tip van een ervaren rot. De pensioenspaarfondsen van BNP Paribas Fortis kun je ook kopen via Rabobank. Rechtstreeks aankopen bij BNP Paribas Fortis, betaal je 3 % instapkosten. Identiek hetzelfde via Rabobank 0 % instapkosten. Op 42 jaar, tot u 65 jaar, een groot verschil voor identiek hetzelfde product.
Ik dacht aan pensioensparen.
Als u geen belasting moet betalen, heeft u geen recht op een belastingvermindering. Als u maar weinig belasting moet betalen (bv. omdat uw inkomen te laag is) zullen uw stortingen in het kader van het pensioensparen geen of geen maximaal fiscaal voordeel opleveren.
Overgenomen uit ..http://financien.belgium.be/nl/particul ... oensparen/
Als u geen belasting moet betalen, heeft u geen recht op een belastingvermindering. Als u maar weinig belasting moet betalen (bv. omdat uw inkomen te laag is) zullen uw stortingen in het kader van het pensioensparen geen of geen maximaal fiscaal voordeel opleveren.
Overgenomen uit ..http://financien.belgium.be/nl/particul ... oensparen/
Maar wat bedoelen ze dan met "als u maar weinig belasting moet betalen..."?Nakal schreef:Ik dacht aan pensioensparen.
Overgenomen uit ..
Dit had ik inderdaad al gezienpatrick1 schreef:Pensioensparen kost je maximaal, minder kan ook, 940 € per jaar. Fiscaal trek je hier 30 % van terug. De vraag is, kun je als 23 jarige dit geld missen tot u 60 jaar bent ? Zo ja, zeker doen.

Als je pas begonnen bent met werken, bv. de laatste weken, is het volgens mij nog niet interessant om al dit jaar te beginnen met pensioensparen omdat je dan nog niet genoeg belastingen betaalt. Iemand die dit kan bevestigen?
Correct, omdat je wellicht onder je belastingsvrij minimum blijft. Tenzij die mens 5-6.000 per maand verdient hé 

Ik werk ondertussen al wel 2 maanden
. Klopt het dat het minimum rond de 7000EUR ligt? Dan zit ik daar tegen het einde van de maand wel boven... Dus toch al beginnen?