Laten beleggen of zelf beleggen
TIP
Re: Laten beleggen of zelf beleggen
Je kan bij degiro trackers uit hun kernselectie gratis kopen.
Die kernselectie heb ik gevonden in een PDF. Staat deze ook ergens in de webinterface?
Wiwa,
2/
Voor je denkt aan de keuze van fondsen moet je eerst je Asset Allocatie bepalen. Zie bvb
Kies je Asset Allocatie – Bepaal je risiconiveau in de Bogleheads thread.
De verdeling tussen stabiele assets (obligatie(fondsen), cash, .... ) en assets voor de groei (aandelen) gaat het resultaat van je portefeuille voor een heel groot deel bepalen.
Eenmaal dat je de % van de assets bepaals hebt kan je gaan kijken naar de fondsen die dit het best leveren.
1/
De S&P 500 index bevat "de 500 grootste aandelen op de US beurs". Dit is een belangrijk deel in de aandelenmarkten, maar er is veel meer daarbuiten: De US aandelen die niet in de S&P 500 zitten en alle non-US aandelen. Ik vind het niet gepast om al deze aandelen uit te sluiten. Persoonlijk wens ik te beleggen in "alle" aandelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat ik wil zeggen is dat je misschien beter af bent met een goedkopere tracker die je tegen betaling aankoopt, dan een duurdere tracker die je gratis kan aankopen.
De berekening hangt af van het kostenpercentage (TER), de aankoopkosten, de grootte van je investering en hoe lang je de stukken in portefeuille gaat houden.
Best goed narekenen.
ahzo, ipv IEMA kan hij inderdaad misschien beter EMIM aankopenDe_Wouter schreef: ↑7 september 2018, 11:39Wat ik wil zeggen is dat je misschien beter af bent met een goedkopere tracker die je tegen betaling aankoopt, dan een duurdere tracker die je gratis kan aankopen.
De berekening hangt af van het kostenpercentage (TER), de aankoopkosten, de grootte van je investering en hoe lang je de stukken in portefeuille gaat houden.
Best goed narekenen.
Vroeger was het allemaal veel makkelijker.
Termijnrekening aan 4% netto en 2,5% inflatie ..
Termijnrekening aan 4% netto en 2,5% inflatie ..
Blijkbaar al aan het lopen , en ge moet nog leren kruipen. 7 %.
Estate Guru believer.
Da's echt weer typische forumcommentaar. Mss eerder gewoon advies geven ipv een beetje te zitten lachen.