Leaseplan
TIP
Leaseplan
Na Suregard nog een nieuwe beursnotering.
Leaseplan komt naar de beurs met notering in Belgie en Nederland. Details over prijs en dergelijke zijn er nog niet.
Het bedrijf is actief in 32 landen en heeft 1,8 miljoen auto’s onder beheer. Omzet van 9,4 miljard, nettowinst 531 miljoen. Op termijn doelstelling dit op te trekken naar 750 à 800 miljoen.
Leaseplan komt naar de beurs met notering in Belgie en Nederland. Details over prijs en dergelijke zijn er nog niet.
Het bedrijf is actief in 32 landen en heeft 1,8 miljoen auto’s onder beheer. Omzet van 9,4 miljard, nettowinst 531 miljoen. Op termijn doelstelling dit op te trekken naar 750 à 800 miljoen.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
-
- Jr. Member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 24 feb 2015
- Contacteer:
Re: Leaseplan
Zoals elk lease bedrijf, gaan zij de impact van de regulering rond diesel sterk voelen.
Ze zitten met een (groot deel van hun) vloot aan dieselwagens, waarvan de restwaarde een pak lager zal zijn dan initieel begroot.
Het verkoop-risico zit volledig bij deze partijen, en elke minwaarde zal impact hebben op winstgevendheid en cashflow.
Mij lijkt het geen toeval dat ze net nu naar de beurs gaan, voordat de eerste impact hiervan zichtbaar wordt.
Ik denk dat het gevaarlijk is om zo maar de winstcijfers te extrapoleren naar de toekomst.
Ze zitten met een (groot deel van hun) vloot aan dieselwagens, waarvan de restwaarde een pak lager zal zijn dan initieel begroot.
Het verkoop-risico zit volledig bij deze partijen, en elke minwaarde zal impact hebben op winstgevendheid en cashflow.
Mij lijkt het geen toeval dat ze net nu naar de beurs gaan, voordat de eerste impact hiervan zichtbaar wordt.
Ik denk dat het gevaarlijk is om zo maar de winstcijfers te extrapoleren naar de toekomst.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Leaseplan
Bondig geformuleerd, ze gaan een Baltake doen.Mij lijkt het geen toeval dat ze net nu naar de beurs gaan, voordat de eerste impact hiervan zichtbaar wordt.
Ik denk dat het gevaarlijk is om zo maar de winstcijfers te extrapoleren naar de toekomst.

Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 

Re: Leaseplan
Dit uittreksel van een artikel in De Tijd kan jullie vrees wellicht wat temperen.
Volgens de topman zijn er geen probleempunten waarover beleggers zich zorgen hoeven te maken. LeasePlan legt de komende drie à vier jaar wel een 'dieselprovisie' van 80 miljoen euro aan die een impact kan hebben op het resultaat als ze moet worden aangesproken.
'Het gaat om een voorzichtigheidsmaatregel. We verwachten geen prijsimpact voor tweedehandsdieselwagens. Tegen eind dit jaar zullen we trouwens geen Euro 5-diesels meer in ons wagenpark hebben, alleen Euro 6-diesels.' Die laatste zijn overal toegelaten.
https://www.tijd.be/krant/ipaper/201810 ... l/10056083
Volgens de topman zijn er geen probleempunten waarover beleggers zich zorgen hoeven te maken. LeasePlan legt de komende drie à vier jaar wel een 'dieselprovisie' van 80 miljoen euro aan die een impact kan hebben op het resultaat als ze moet worden aangesproken.
'Het gaat om een voorzichtigheidsmaatregel. We verwachten geen prijsimpact voor tweedehandsdieselwagens. Tegen eind dit jaar zullen we trouwens geen Euro 5-diesels meer in ons wagenpark hebben, alleen Euro 6-diesels.' Die laatste zijn overal toegelaten.
https://www.tijd.be/krant/ipaper/201810 ... l/10056083
Laatst gewijzigd door kaohsiung op 5 oktober 2018, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Leaseplan
Een "provisie" die enkel invloed heeft op het resulaat als ze aangesproken moet worden?
Heeft een provisie niet altijd een (negatieve) invloed op het resulaat?
En eventueel een positieve invloed als blijkt dat ze niet aangesproken moet worden en dus teruggenomen kan worden.
Heeft een provisie niet altijd een (negatieve) invloed op het resulaat?
En eventueel een positieve invloed als blijkt dat ze niet aangesproken moet worden en dus teruggenomen kan worden.
Re: Leaseplan
Ik blijf er ook af.
Sowieso teken ik nooit in op een IPO, als je die aandelen wil kan je ze heel dikwijls later wat goedkoper inslaan.
Voor Leaseplan zie ik als negatieve punten:
- de "sfeer" in verband met firmawagens is aan het omslaan
- dat counteren met electrische fietsen zal wel iets compenseren, maar een fiets kost minder dan een auto
- trend om meer deelwagens te promoten leidt ook tot minder auto's op de straat
- grote onzekerheden over terugkoopwaardes van al die diesels
Sowieso teken ik nooit in op een IPO, als je die aandelen wil kan je ze heel dikwijls later wat goedkoper inslaan.
Voor Leaseplan zie ik als negatieve punten:
- de "sfeer" in verband met firmawagens is aan het omslaan
- dat counteren met electrische fietsen zal wel iets compenseren, maar een fiets kost minder dan een auto
- trend om meer deelwagens te promoten leidt ook tot minder auto's op de straat
- grote onzekerheden over terugkoopwaardes van al die diesels
Re: Leaseplan
Beursgang wordt al weer afgeblazen.
Re: Leaseplan
Haha dat was ook van korte duur 

Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.