Lenen als je alleen bent
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Lenen als je alleen bent
Hallo,
Ik heb even jullie raad nodig.
Kort mijn situatie schetsen:
- 25 jaar
- zou graag alleen wonen
- vast contract
- verdiend €1300 per maand en gaat af en toe in de weekends werken in de horeca met dagcontracten dus sommige maanden meer dan de andere maanden.
- Heb redelijk wat kapitaal maar zit in beleggingen( fondsen, aandelen,...)
- eigen inbreng €70 000 die los staat al mijn ander geld zit dus in beleggingen
- Ik zou €110 000 willen lenen zien jullie dit haalbaar?
- welke bank?
- sociale lening geen optie want ik bezit een garage dat ik verhuur. Heb hier geen lening op...
iemand raad?
)
Merci!
Ik heb even jullie raad nodig.
Kort mijn situatie schetsen:
- 25 jaar
- zou graag alleen wonen
- vast contract
- verdiend €1300 per maand en gaat af en toe in de weekends werken in de horeca met dagcontracten dus sommige maanden meer dan de andere maanden.
- Heb redelijk wat kapitaal maar zit in beleggingen( fondsen, aandelen,...)
- eigen inbreng €70 000 die los staat al mijn ander geld zit dus in beleggingen
- Ik zou €110 000 willen lenen zien jullie dit haalbaar?
- welke bank?
- sociale lening geen optie want ik bezit een garage dat ik verhuur. Heb hier geen lening op...
iemand raad?

Merci!
Laatst gewijzigd door Delphine2312 op 4 mei 2019, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lenen als je alleen bent
Niemand leent bij de eerste bank die hij in zijn hoofd krijgt zonder bij een andere bank te gaan horen.
Doe een paar immothekers en aanverwante en een paar banken waar je klant bent.. zie eens wat die er van vinden.
Beleggingen mooi laten doorgroeien en ondertussen je eerste huis kopen lijkt me utopisch.
Met het loon dat je verdient zou ik alles wat ik kan missen in de aankoop van dat huis stoppen.
Niet iedereen zal het daarmee eens zijn maar dat is hoe ik mijn geldzaken zou doen. Los van alle voordelen die men hier zal noemen om meer te lenen betekent dat ook meer afbetalen. Met een 'normaal' inkomen zoals wat je daar opgeeft zou ik er de voorkeur aan geven om de afbetaling per maand niet te hoog te laten komen.
500 euro per maand bv lijkt me niet draagbaar voor jou. Het kan lager en comfortabeler. Waarom dat niet doen..
Al bij al lijkt het me een doenbaar plan. Voor jezelf : zolang je je huis kan kopen met het geld dat je nu nodig hebt / zou nodig hebben om te gaan huren is het altijd dikke winst !
Doe een paar immothekers en aanverwante en een paar banken waar je klant bent.. zie eens wat die er van vinden.
Beleggingen mooi laten doorgroeien en ondertussen je eerste huis kopen lijkt me utopisch.
Met het loon dat je verdient zou ik alles wat ik kan missen in de aankoop van dat huis stoppen.
Niet iedereen zal het daarmee eens zijn maar dat is hoe ik mijn geldzaken zou doen. Los van alle voordelen die men hier zal noemen om meer te lenen betekent dat ook meer afbetalen. Met een 'normaal' inkomen zoals wat je daar opgeeft zou ik er de voorkeur aan geven om de afbetaling per maand niet te hoog te laten komen.
500 euro per maand bv lijkt me niet draagbaar voor jou. Het kan lager en comfortabeler. Waarom dat niet doen..
Al bij al lijkt het me een doenbaar plan. Voor jezelf : zolang je je huis kan kopen met het geld dat je nu nodig hebt / zou nodig hebben om te gaan huren is het altijd dikke winst !
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zo jong, vast contract en zo'n aanzienlijke eigen inbreng met nog extra reserves; mij lijkt het dat een bank gek zou moeten zijn om u geen krediet te geven.
Vanwege de hoge eigen breng zal de lening veel lager zijn dan de waarde van het eigendom. Als alleenstaande maakt het persoonlijk niets uit wat er met het eigendom zou gebeuren bij eventueel overlijden. Ik was in een relatief gelijkaardige situatie.
Ook vast contract, ook zeer respectabele eigen inbreng in relatie met de aankoopwaarde. Ik vroeg en bekwam toestemming dat ik de lening mocht aangaan zonder een schuldsaldoverzekering. Was bij Argenta. Agent vroeg en kreeg toestemming hoofdkantoor. Geen idee of ze dat nog doen en willen doen voor u. Maar het lijkt mij de moeite om het minstens te proberen, te vragen.
Aanvulling; als een lening er van zou komen zie zeker ook naar;
https://www.wonenvlaanderen.be/premies/ ... k-wordt-uw
Vanwege de hoge eigen breng zal de lening veel lager zijn dan de waarde van het eigendom. Als alleenstaande maakt het persoonlijk niets uit wat er met het eigendom zou gebeuren bij eventueel overlijden. Ik was in een relatief gelijkaardige situatie.
Ook vast contract, ook zeer respectabele eigen inbreng in relatie met de aankoopwaarde. Ik vroeg en bekwam toestemming dat ik de lening mocht aangaan zonder een schuldsaldoverzekering. Was bij Argenta. Agent vroeg en kreeg toestemming hoofdkantoor. Geen idee of ze dat nog doen en willen doen voor u. Maar het lijkt mij de moeite om het minstens te proberen, te vragen.
Gewoon doen!
Je kan eens naar Immotheker en dergelijke of hier op spaargids eens kijken welke banken interessant zijn.
110.000 euro lenen op 25 jaar gaat je wel lukken. 20 jaar niet vrees ik, uw loon is te laag voor de banken.
Succes met de aankoop!
Je kan eens naar Immotheker en dergelijke of hier op spaargids eens kijken welke banken interessant zijn.
110.000 euro lenen op 25 jaar gaat je wel lukken. 20 jaar niet vrees ik, uw loon is te laag voor de banken.
Succes met de aankoop!
Er zijn een paar banken die hun echte rentes online publiceren na invoeren van een formuliertje over je inbreng, loon en aankoop (Keytrade en Hello bank). Je kan hier al mee beginnen om zo een zicht te krijgen wat mogelijk is.
Ga je over tot aankoop, neem dan het beste voorstel dat je al hebt naar de "traditionele" banken die werken op afspraak in hun kantoor. Ga een paar banken af met telkens je beste voorstel en laat hen "vechten".
Welke bank je moet nemen? Dit wijzigt constant. Vandaag kan KBC het interessantste voorstel geven, morgen Crelan. Zeer afhankelijk van hoe goed de bank zijn quota aan het halen is. Voordeel bij jou, hoge eigen inbreng en dat is goed voor de cijfers van de bank (mensen die 90-100% lenen zijn een groter risico dan die dat hier ruim onder zitten en de bank moet dit wat in balans houden om niet teveel risico's te nemen).
Wel 1 belangrijke tip: de beste rente is niet alles! Als het een combi tarief is (dus verplicht ook andere producten zoals brand verzekering bijnemen), vraag dan meteen ook een simulatie voor de woning die je op oog hebt.
Een bank die geen combitarief heeft (zoals Keytrade) kan je dan vergelijken door een simulatie te doen bij de verzekeraar naar keuze (Ethias, AXA, Argenta,.. ze hebben allemaal zeer realistische online simulaties).
Als je dan het totale kostplaatje hebt dan kan je gaan vergelijken. Een bank met een lage rente, maar dure verzekeringen die je verplicht moet nemen is op het einde misschien minder interessant als een bank met een hogere rente maar waar je vrij je verzekeraar te kiezen.
Ga je over tot aankoop, neem dan het beste voorstel dat je al hebt naar de "traditionele" banken die werken op afspraak in hun kantoor. Ga een paar banken af met telkens je beste voorstel en laat hen "vechten".
Welke bank je moet nemen? Dit wijzigt constant. Vandaag kan KBC het interessantste voorstel geven, morgen Crelan. Zeer afhankelijk van hoe goed de bank zijn quota aan het halen is. Voordeel bij jou, hoge eigen inbreng en dat is goed voor de cijfers van de bank (mensen die 90-100% lenen zijn een groter risico dan die dat hier ruim onder zitten en de bank moet dit wat in balans houden om niet teveel risico's te nemen).
Wel 1 belangrijke tip: de beste rente is niet alles! Als het een combi tarief is (dus verplicht ook andere producten zoals brand verzekering bijnemen), vraag dan meteen ook een simulatie voor de woning die je op oog hebt.
Een bank die geen combitarief heeft (zoals Keytrade) kan je dan vergelijken door een simulatie te doen bij de verzekeraar naar keuze (Ethias, AXA, Argenta,.. ze hebben allemaal zeer realistische online simulaties).
Als je dan het totale kostplaatje hebt dan kan je gaan vergelijken. Een bank met een lage rente, maar dure verzekeringen die je verplicht moet nemen is op het einde misschien minder interessant als een bank met een hogere rente maar waar je vrij je verzekeraar te kiezen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Inderdaad, 20 jaar gaat niet lukken ze zeiden dit ook in de bank.
Heb nu een voorstel gekregen van beobank aan 2,06% en schuldsaldo bij hen en loon moet daar toekomen. Op 25 jaar.
Bij keytrade momenteel aan 1,67% net een simulatie gedaan... voorwaarde is ook schuldsaldo daar..
-
- Jr. Member
- Contacteer:
SMGGM schreef: ↑4 mei 2019, 19:23 Er zijn een paar banken die hun echte rentes online publiceren na invoeren van een formuliertje over je inbreng, loon en aankoop (Keytrade en Hello bank). Je kan hier al mee beginnen om zo een zicht te krijgen wat mogelijk is.
Merci voor de info!

-
- Jr. Member
- Contacteer:
Giskart schreef: ↑4 mei 2019, 12:30 Zo jong, vast contract en zo'n aanzienlijke eigen inbreng met nog extra reserves; mij lijkt het dat een bank gek zou moeten zijn om u geen krediet te geven.
Ik ben bij die “gelukzakken “...
Onze ouders hebben goed gespaard voor ons en dan nog mijn inbreng en veel gespaard vroeger. Nooit iets moeten afgeven, nu nog niet.
Ik ben klant bij argenta. Zal dit dan eens navragen

Als je 25 bent en gezond leeft is die SSV niet zo duur hoor. Ik betaalde ook op mijn 25e iets van een 800 euro per 100.000 euro.
Voor wie het niet weet : een bank doet geen enkele inspanning om te weten te komen of je gezond leeft of niet. De vraag of je rookt of niet is vaak de enige die zal gesteld worden.
Ik heb bij Keytrade (na contact te hebben gehad met hun lening expert) kunnen laten schrappen. Heb gewoon mijn case verdedigd (beetje gelijk aan de jouwe, nl vrij veel eigen inbreng, toch nog een mooi stukje opzij en alleen) en ze gingen ermee akkoord tot schrappen.Delphine2312 schreef: ↑4 mei 2019, 21:08Inderdaad, 20 jaar gaat niet lukken ze zeiden dit ook in de bank.
Heb nu een voorstel gekregen van beobank aan 2,06% en schuldsaldo bij hen en loon moet daar toekomen. Op 25 jaar.
Bij keytrade momenteel aan 1,67% net een simulatie gedaan... voorwaarde is ook schuldsaldo daar..
Uiteindelijk is het formulier dat ze aanbieden eentje die gewoon de meest courante gevallen wilt viseren. Toen ik mijn lening 1 jaar geleden bij hen heb afgesloten lieten ze me naast het schrappen van de schuldsaldo ook toe om een deel in hypothecair mandaat in stoppen. Is een kwestie van vragen

Zie FAQ:
Daarom altijd belangrijk om te gaan kijken naar de concurrentie. Als je merkt dat de bank je graag wilt binnen halen dan kan je hen tegen elkaar uitspelen.Is een schuldsaldoverzekering verplicht?
Ja, een schuldsaldoverzekering is verplicht als u bij Keytrade Bank een hypothecair krediet afsluit. Wij kozen Cardif als preferente partner vanwege hun erg competitieve aanbod, maar u bent vrij om een andere verzekeraar te kiezen. Dit heeft geen invloed op uw rentevoet. In sommige uitzonderlijke gevallen kan u een hypothecair krediet aangaan zonder schuldsaldoverzekering. Stuur ons in dat geval een email naar keyhome.experts[at]keytradebank[dot]com. Gelieve te noteren dat een persoonlijke borgstelling en groepsverzekering niet als vervangende zekerheid voor een schuldsaldoverzekering aanvaard worden.
Kan je mij zeggen wanneer dit ongeveer was? Mij lijken ze hiervan afgestapt.Giskart schreef: ↑4 mei 2019, 12:30 Zo jong, vast contract en zo'n aanzienlijke eigen inbreng met nog extra reserves; mij lijkt het dat een bank gek zou moeten zijn om u geen krediet te geven.
Als je bij kbc een offerte vraagt online, via hun app, dan stellen ze een basistarief voor pakweg 2%.
Je kan dan opties aanduiden waardoor je lening goedkoper wordt. Dit in de aard van:
SSV: -0,10%
loondomiciliering: -0,10%
brandverzekering: -0,15%
Je kan dan opties aanduiden waardoor je lening goedkoper wordt. Dit in de aard van:
SSV: -0,10%
loondomiciliering: -0,10%
brandverzekering: -0,15%
20 mei 2003.
Heb nog de email van kantoorhouder en reactie hoofdzetel.
Een twee jaar geleden of iets minder ben ik naar Argenta gegaan om te peilen wat mijn mogelijkheden waren voor een nieuwe lening. Had een appartement op het oog met lift (heb ik nu niet en zit op het 3de verdiep) en geweldig terras. Is toen niet erg concreet geworden maar ik geloof dat men mij toen wel vertelde dat een schuldsaldoverzekering verplicht was. Project is niet doorgegaan. Prijs appartement was zeer redelijk omdat de gemeenschap van het gebouw zeer zware investeringen moest doen aan de gemeenschappelijke delen.