Lenen op oudere leeftijd
TIP
-
martensAlouis
- Jr. Member

Lenen op oudere leeftijd
Even een vraag aan deskundigen terzake : is het mogelijk om nog officieel een woninglening aan te gaan op een leeftijd van 64 jaar? Wij kunnen de woning ook cash betalen, maar zouden liever lenen, en eventueel een cashgarantie aan de bank geven. Is de lening nog fiscaal aantrekkelijk?
-
anonymous
Re: Lenen op oudere leeftijd
Je gaat voornamelijk problemen hebben met een SSV te krijgen (en/of je blauw betalen).
Heb je een beleggingsportefeuille?
Dit komt vaker voor dat je die eventueel in onderpand kunt geven.
Maar alles hangt af van de situatie.
Op welke duurtijd wil je lenen, wat is het bedrag, quotiteit e.d.
Heb je een beleggingsportefeuille?
Dit komt vaker voor dat je die eventueel in onderpand kunt geven.
Maar alles hangt af van de situatie.
Op welke duurtijd wil je lenen, wat is het bedrag, quotiteit e.d.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
"Dus ja, banken houden zeker rekening met de levensverwachting van hun kredietnemers. Elke bank volgt wel haar eigen regels. Het belangrijkste advies is dan ook: zorg dat u voldoende inkomsten in het vooruitzicht hebt waarmee u aan de bank bewijst dat u de afbetalingen zeker zal doen.
Enkele banken focussen op de dag dat de lening moet terugbetaald zijn. Zo wil Argenta haar geld liefst terugzien als u 70 jaar wordt. Bij BNP Paribas Fortis mag de jongste kredietnemer op het einde van de lening maximaal 67 jaar zijn. De redenering is dat een kredietnemer ‘loontrekkende’ moet zijn. Vanaf 67 bent u in principe met pensioen.
Andere banken zoals Belfius en KBC zeggen dat ze geen leeftijdsgrens hanteren en dat ze elke aanvraag op de eigen merites beoordelen."
https://www.spaargids.be/sparen/lenen/w ... lenen.html
Enkele banken focussen op de dag dat de lening moet terugbetaald zijn. Zo wil Argenta haar geld liefst terugzien als u 70 jaar wordt. Bij BNP Paribas Fortis mag de jongste kredietnemer op het einde van de lening maximaal 67 jaar zijn. De redenering is dat een kredietnemer ‘loontrekkende’ moet zijn. Vanaf 67 bent u in principe met pensioen.
Andere banken zoals Belfius en KBC zeggen dat ze geen leeftijdsgrens hanteren en dat ze elke aanvraag op de eigen merites beoordelen."
https://www.spaargids.be/sparen/lenen/w ... lenen.html
Een SSV proberen af te sluiten lijkt me onzinnig op die leeftijd, zeker als je het kapitaal gewoon hebt.
Al een bulletkrediet overwogen? Dan zal je je kapitaal waarschijnlijk wel in een spaar- of belegginsproduct moeten stoppen als onderpand.
Al een bulletkrediet overwogen? Dan zal je je kapitaal waarschijnlijk wel in een spaar- of belegginsproduct moeten stoppen als onderpand.
-
anonymous
Je kan dan wel een " cashgarantie " of andere aan de bank geven, maar dan moet je nog in staat zijn om je maandelijkse afbetaling te voldoen. De bank gaat je lening niet elke maand van je " waarborg " gaan afhalen.
-
martensAlouis
- Jr. Member

Ik heb voldoende maandelijkse inkomsten om de lening gewoon maandelijks af te betalen. Mijn vraag is : kan ik deze lening nog fiscaal aftrekken, laat ons zeggen tot mijn 72ste jaar? Dus als ik al op pensioen ben, volgend jaar?
De belangrijkste voorwaarden is dat uw lening minstens tien jaar loopt en gewaarborgd is met een hypothecaire inschrijving.
Voor de rest in het de bank welke U deze lening wil geven, en dit kan verschillend zijn van bank tot bank, en over hoeveel ze al krediet hebben uitstaan en nog kunnen toekennen. Tegen het einde van het (boek)jaar is hun marge soms al bereikt,en is het al wat moeilijker om krediet te krijgen.
Voor de rest in het de bank welke U deze lening wil geven, en dit kan verschillend zijn van bank tot bank, en over hoeveel ze al krediet hebben uitstaan en nog kunnen toekennen. Tegen het einde van het (boek)jaar is hun marge soms al bereikt,en is het al wat moeilijker om krediet te krijgen.
Laatst gewijzigd door ludo op 3 september 2019, 12:51, 2 keer totaal gewijzigd.
en andere voorwaarde is dat de lening start VOOR de 65 jaar
@paul Waar is deze voorwaarde terug te vinden???? kun je die eens posten??
Er is nergens terug te vinden dat er een leeftijdsvoorwaarde aan verbonden is om een hypothecaire lening aan te gaan om deze van de belastingen af te trekken.
-
martensAlouis
- Jr. Member

Nu twijfel ik wel door voorgaande tegenstrijdige replies, kan ik de lening nu wel of niet aftrekken?
-
sofienemie
- Full Member

- Contacteer:
Dat kan hoor.
Trouwens leeftijdsgrenzen zijn bij de meesten omhoog getrokken. Natuurlijk moet pensioen dit toe laten.
Trouwens leeftijdsgrenzen zijn bij de meesten omhoog getrokken. Natuurlijk moet pensioen dit toe laten.
Paul zal je op je twijfelspoor gezet hebben met zijn opmerking ( en andere voorwaarde is dat de lening start VOOR de 65 jaar ) en ondanks verzoek aan hem dit te staven of info,hierop nog geen reactie van hem gekregen en blijft hij zijn info of bron dus wel nog verschuldigd. Tenzij hij maar iets in het wilde weg gezegd heeft dat helemaal niet klopt????martensAlouis schreef: ↑3 september 2019, 19:26 Nu twijfel ik wel door voorgaande tegenstrijdige replies, kan ik de lening nu wel of niet aftrekken?
Als je 100% zekerheid wil, kan je de vraag rechtstreeks aan de FOD stellen.
https://eservices.minfin.fgov.be/webFor ... in/fin.jsf