lenen voor appartement (werkende + student)
TIP
Re: lenen voor appartement (werkende + student)
anonymous schreef: Het probleem met reservefonds is dat het aan het appartement hangt. Als je uw appartement verkoopt, ben je die som geld kwijt. Je kan er geen aanspraak meer op maken.
Klopt niet. Bij verkoop van je appartement, reken je uiteraard de waarde van je "eigen" reservefonds mee in de verkoopprijs.
Vele mensen vergeten bij de aankoop van een ouder bestaand appartementsgebouw te informeren of er een reservefonds is, wat niet verstandig is.
Immers, is er geen reservefonds, en de lift moet vervangen worden 6 maand na je aankoop, dan besef je het wel.
Onze syndicus, welke vele appartementsgebouwen beheert, raadt een goed gespekt reservefonds sterk aan, immers in vele oude appartementsgebouwen welke geen reservefonds hebben komen er zware kosten aan het dak of moet de lift vervangen worden. Een voorbeeld dat onze syndicus gaf op de jaarlijkse vergadering van ons appartementsgebouw.
Een "slimme" verkoper heeft zijn oud appartement, zonder reservefonds, verkocht aan een jong onervaren koppeltje, wetende dat er kortelings, een nieuwe lift moest geplaatst worden, de gevel gezandstraald worden, en er kosten aan het dak waren. Slim van hem, maar voor het jonge onervaren koppeltje een financiéle strop van betekenis.
Dus, mijn waarde, kan dat koppeltje niet betalen, kunnen al de andere medeéigenaars opdraaien, + voor de advocaat kosten om aan het geld te geraken. Als gemeenschap ben je bovendien geen bevoorrecht schuldeiser, is er bij dat koppeltje niets meer te rapen, kunnen alle andere medeéigenaars opdraaien voor hun kosten.
Zodoende, denk eerst goed na, en informeer je goed, voor je iets koopt !
Laatst gewijzigd door patrick1 op 13 januari 2012, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
anonymous
Ik volg je hierin voor een stuk Patrick1. Maar:
1/ Als je je auto verkoopt, geef je aan de koper toch ook geen geld bij om eventueel binnen enkele maanden nieuwe banden te kopen, moesten de oude versleten zijn. Waarom dan aan een appartement wel?
2/ Het reservefonds mee "verkopen" klinkt mooi in theorie. Het is echter niet meer dan een "extra verkoopsargument", als dat er is.
Heb je al in 1 advertentie zien staan: prijs is 200.000 + 15.000 reservefonds?
En in de prijs verrekenen (dus prijs = 215.000) kan je ook niet, want dan komt er zelfs niemand kijken.
1/ Als je je auto verkoopt, geef je aan de koper toch ook geen geld bij om eventueel binnen enkele maanden nieuwe banden te kopen, moesten de oude versleten zijn. Waarom dan aan een appartement wel?
2/ Het reservefonds mee "verkopen" klinkt mooi in theorie. Het is echter niet meer dan een "extra verkoopsargument", als dat er is.
En in de prijs verrekenen (dus prijs = 215.000) kan je ook niet, want dan komt er zelfs niemand kijken.
zouden jullie, in ons geval, aanraden om eerst te huren?
Vele jonge koppeltjes hebben amper voldoende geld om hun lening af te betalen, laat staan dat ze nog enige geldreserve hebben om onverwachte kosten aan hun oud appartement te kunnen betalen.anonymous schreef:Ik volg je hierin voor een stuk Patrick1. Maar:
Daarom, mijn waarde, is het zo belangrijk, dat reservefonds.
Zie mijn vorige item, waar dat jong onervaren koppeltje een jaar na aankoop, van hun oud appartement, dienden te betalen
- Vervang ing lift, per appartement 7.500 €
- Gevelreiniging, per appartement, 2.100 €
- Kosten aan het dak, per appartement, 1.200 €
Snap je het nu, eindelijk, mijn waarde,
Dat is een financiéél drama, nogmaals, slim van de verkoper, maar voor dat jong onervaren koppeltje een drama.
Bezint eer ge begint.
Zie mijn voorbeeld: in April getekend, in Juli betalen en in December opleveren dus 6 maand tussen beginnen betalen en opleveren of 9 maand tussen compromis en oplevering.moppie schreef:Bij 2) geef ik je ook volledig gelijk, 2 jaar is lang.. maar is dat niet zo bij elke nieuwbouw? het beste zou uiteraard zijn om te wachten met lenen enzo tot ik werk. maar dan maak ik weer de rekensom: halfjaar wachten, tijdje zoeken, weer jaren wachten tot het af is.. en de tijd loopt maarLetsnow schreef: 2) Het gebouw is pas over een kleine 2 jaar klaar. Jullie gaan dus 2 jaar interesten betalen zonder kapitaal af te lossen en zonder er in te wonen. Wacht een tijdje om het te kopen. Wij hebben in April compromis getekend, in Juli beginnen betalen en pas in December oplevering. Dit vonden we al lang en konden niet meer wachten, 2 jaar is nog een stuk langer!
Indien je niet kunt wachten om samen te wonen is huren een beter optie. Maar let op je bent meestal voor 3 jaar gebonden.
Wij hebben eerst 1 jaar gehuurd (via een kort contract) en dit is ons goed bevallen in de zin dat we daarna perfect wisten wat we wel en niet wouden in ons appartement en waar we op moesten letten.
-
anonymous
Patrick1,
Yep ik volg je volkomen, maar dit is dan wel de fout van dat jong koppeltje.
Waarom moet ik geld opzij zetten opdat een "jong koppeltje" dat onbezonnen iets gekocht heeft, geen financiële problemen zou hebben?
Maar in ieder geval: het begint in deze thread een beetje off-topic te geraken.
Dus de les is: Als je een appartement koopt: Er bestaat iets wat "een reservefonds" heet. Vraag ernaar of het bestaat, en hou er rekening mee.
Yep ik volg je volkomen, maar dit is dan wel de fout van dat jong koppeltje.
Waarom moet ik geld opzij zetten opdat een "jong koppeltje" dat onbezonnen iets gekocht heeft, geen financiële problemen zou hebben?
Maar in ieder geval: het begint in deze thread een beetje off-topic te geraken.
Dus de les is: Als je een appartement koopt: Er bestaat iets wat "een reservefonds" heet. Vraag ernaar of het bestaat, en hou er rekening mee.
moppie schreef:zouden jullie, in ons geval, aanraden om eerst te huren?
Zeker en vast, leer eerst om samen te wonen voor je beslist je beide in een financieél avontuur te steken.
Eerst stappen en dan lopen.
Off topic:
Bedankt voor de voorbeelden Patrick. Ik zal dat zeker eens aankaarten tijdens de volgende algemene vergadering en misschien aansturen om de grondslag te leggen van een reservefonds. Eventueel met lage bijdragen de eerste jaren maar zodat het wel bestaat en geregeld is en dat naarmate de jaren vorderen de bijdragen kunnen verhogen.
Bedankt voor de voorbeelden Patrick. Ik zal dat zeker eens aankaarten tijdens de volgende algemene vergadering en misschien aansturen om de grondslag te leggen van een reservefonds. Eventueel met lage bijdragen de eerste jaren maar zodat het wel bestaat en geregeld is en dat naarmate de jaren vorderen de bijdragen kunnen verhogen.
@letsnow
nadeel reservefonds: er is veel geld beschikbaar waardoor er makkelijker geld verspild wordt
nadeel reservefonds: er is veel geld beschikbaar waardoor er makkelijker geld verspild wordt
zeverare schreef:@letsnow
Klopt niet, want het is jouw eigen geld in dat reservefonds, maar wat wel klopt, dankzij dat reservefonds is er minder discutie op de algemene vergadering (AV) , vergeet niet, voor vele zaken heb je een twee derden meerderheid nodig op de AV, en bij grote uitgaven, en geen reservefonds, probeer maar eens een twee derden meerderheid te vinden op een AV. Resultaat, appertementsgebouwen verloederen, worden niet onderhouden, en verliezen in waarde.
Daarom, ben ik groot voorstander van een goed gespekt reservefonds, samen met een goede, en actieve raaad van beheer der medeéigenaars !
ik geef je volledig gelijk in het opzicht van 'eerst stappen en dan lopen'. maar 'verlies' je daar geen geld mee? allé, ik bedoel.. mijn vriend is van mening dat je geld steekt in iets wat nooit van jezelf zal worden..ludo schreef:
Zeker en vast, leer eerst om samen te wonen voor je beslist je beide in een financieél avontuur te steken.
Eerst stappen en dan lopen.
@ moppie
Huren is idd weggegooid geld, anderzijds, moet je eerst goed rekenen ,of jullie het financieel aankunnen, en er beiden ook de spirit en het karakter voor hebben, ik verklaar mij nader.
Toen wij, mijn vrouw en ik, jong waren, en ons huis bouwden, beseften we dat de eerste 10 jaar financieel bijzonder zwaar zouden zijn. We beseften, dat we ons veel zouden moeten ontzeggen, veel confituur en smeerkaas eten, en rond de kerktoren blijven, geen reizen, geen auto, geen restaurantbezoek.
Het waren harde jaren, ik werkte nog bij tijdens het weekend, bij een bakker, mijn vrouw ook, ieder weekend, we werkten zeven dagen op zeven.
Al onze vrienden deden van alles, en wij konden niets,
daarom, je moet er beiden de spirit en het karakter voor hebben, doorzetters zijn, met weinig tevreden zijn, luxe kunnen zien bij anderen, maar niet down worden,
Hebben jullie deze spirit niet, begin er niet aan !
Huren is idd weggegooid geld, anderzijds, moet je eerst goed rekenen ,of jullie het financieel aankunnen, en er beiden ook de spirit en het karakter voor hebben, ik verklaar mij nader.
Toen wij, mijn vrouw en ik, jong waren, en ons huis bouwden, beseften we dat de eerste 10 jaar financieel bijzonder zwaar zouden zijn. We beseften, dat we ons veel zouden moeten ontzeggen, veel confituur en smeerkaas eten, en rond de kerktoren blijven, geen reizen, geen auto, geen restaurantbezoek.
Het waren harde jaren, ik werkte nog bij tijdens het weekend, bij een bakker, mijn vrouw ook, ieder weekend, we werkten zeven dagen op zeven.
Al onze vrienden deden van alles, en wij konden niets,
daarom, je moet er beiden de spirit en het karakter voor hebben, doorzetters zijn, met weinig tevreden zijn, luxe kunnen zien bij anderen, maar niet down worden,
Hebben jullie deze spirit niet, begin er niet aan !
Ik ken julli persoonlijke situatie niet. Maar Rome is ook niet op één dag gebouwd.
Als je wil kopen zou je al op zijn minst over voldoende eigen middelen moeten beschikken om de notaris en registratie kosten te betalen.
Ook moet je nog leren om samen te wonen en het maandelijks inkomen te beheren,en ondervinden wat je elke maand kan sparen. Op die manier kan je ondervinden of je inderdaad een hogere afbetaling voor een eigen woning kunt betalen.
Samenwonen kost meer dan je denkt en of nu uitgeeft,en kopen nieuwbouw kost ook altijd meer dan je zorgvuldig berekend hebt.
Hetgeen je nu zou betalen aan huur,ben je niet echt kwijt, maar is het leergeld dat je betaald om latere vergissingen te vermijden. En dan nog moet je goed oppassen. Hetgeen je dan op die termijn van samenwonen en huren kunt sparen, ( gezien je niet met een hoge hypotheeklast zit ,maar met een mindere huurlast ) moet je later minder lenen,waardoor je dus winst zal maken. Bezin eer je begint en uitstel is geen afstel,hetgeen dat vandaag niet is,is voor morgen.
Geld uitgeven dat je niet hebt,of gaat lenen,is makkelijker dan geld uitgeven dat je al op je spaarboekje hebt staan.
Als je wil kopen zou je al op zijn minst over voldoende eigen middelen moeten beschikken om de notaris en registratie kosten te betalen.
Ook moet je nog leren om samen te wonen en het maandelijks inkomen te beheren,en ondervinden wat je elke maand kan sparen. Op die manier kan je ondervinden of je inderdaad een hogere afbetaling voor een eigen woning kunt betalen.
Samenwonen kost meer dan je denkt en of nu uitgeeft,en kopen nieuwbouw kost ook altijd meer dan je zorgvuldig berekend hebt.
Hetgeen je nu zou betalen aan huur,ben je niet echt kwijt, maar is het leergeld dat je betaald om latere vergissingen te vermijden. En dan nog moet je goed oppassen. Hetgeen je dan op die termijn van samenwonen en huren kunt sparen, ( gezien je niet met een hoge hypotheeklast zit ,maar met een mindere huurlast ) moet je later minder lenen,waardoor je dus winst zal maken. Bezin eer je begint en uitstel is geen afstel,hetgeen dat vandaag niet is,is voor morgen.
Geld uitgeven dat je niet hebt,of gaat lenen,is makkelijker dan geld uitgeven dat je al op je spaarboekje hebt staan.
ook hier vind ik dat je volledig gelijk hebt, maar anderzijds vraag ik mij dan weer af, want je vandaag de dag nog spaart met huurprijzen van om en beide € 600.ludo schreef:Ik ken julli persoonlijke situatie niet. Maar Rome is ook niet op één dag gebouwd.
De meeste appartementsgebouwen in mijn streek geraken in de eerste jaren niet volledig verkocht. Een resterend mooi gelijkvloersappartement te Wortegem is inmiddels al serieus gedaald in prijs. Vraagprijs is van ver boven de 200000 gedaald tot 189000 euro. Deze prijs was zelfs nog bespreekbaar. Er stonden ook nog enkele mooie garages te koop (@ vraagprijs 12000 à 15000 euro).
De maandelijkse bijdrage aan de syndicus is één van de redenen dat ik appartementen als woonst links laat liggen. Dat syndicusbedrag stijgt namelijk mee met de levensduurte. Bovendien vrees ik dat er slechte tijden aankomen. Gisteren voor de eerste keer voor 82 euro diesel getankt. En de winkelkar is ook niet meer gevuld voor een briefje van 50 euro....
Toen ik het appartement bezocht was er zelfs één van de eerste bewoners al weer aan het verhuizen.
Ik wil maar aanduiden dat je je zeker niet mag laten opjagen om iets te kopen, puur verliefd op de mooie plannen....
Ik denk dat de prijzen toch niet meer zullen stijgen, als de recessie zich éénmaal echt laat voelen.
In Spanje zijn lapjes tuingrond gegeerd bij de werklozen. Zo'n huistuintje kan nog dienen om patatten te planten of om tot rust te komen, mochten de frieten onbetaalbaar of de vakantietrips te duur worden
En als je later kinderen wenst, kan een afgesloten tuintje een veilig speelterreintje worden...
Weg van speelparken waar drugs als snoepjes door de handen glijden...
De maandelijkse bijdrage aan de syndicus is één van de redenen dat ik appartementen als woonst links laat liggen. Dat syndicusbedrag stijgt namelijk mee met de levensduurte. Bovendien vrees ik dat er slechte tijden aankomen. Gisteren voor de eerste keer voor 82 euro diesel getankt. En de winkelkar is ook niet meer gevuld voor een briefje van 50 euro....
Toen ik het appartement bezocht was er zelfs één van de eerste bewoners al weer aan het verhuizen.
Ik wil maar aanduiden dat je je zeker niet mag laten opjagen om iets te kopen, puur verliefd op de mooie plannen....
Ik denk dat de prijzen toch niet meer zullen stijgen, als de recessie zich éénmaal echt laat voelen.
In Spanje zijn lapjes tuingrond gegeerd bij de werklozen. Zo'n huistuintje kan nog dienen om patatten te planten of om tot rust te komen, mochten de frieten onbetaalbaar of de vakantietrips te duur worden
En als je later kinderen wenst, kan een afgesloten tuintje een veilig speelterreintje worden...
Weg van speelparken waar drugs als snoepjes door de handen glijden...