Lenen voor vastgoed: wat is nu de slimste aanpak mbt eigen inbreng?
TIP
Lenen voor vastgoed: wat is nu de slimste aanpak mbt eigen inbreng?
Beste spaargidsers,
Als je een eerste appartement of woning wil aankopen, of als je zelf wil gaan bouwen, wat is dan de slimste aanpak met betrekking tot het percentage eigen inbreng? Ik heb al meningen gehoord die uiteenlopen van: "Zo weinig mogelijk eigen geld inleggen, enkel het hoogst noodzakelijke voor notariskosten ed" tot "Houd enkel een buffer van 3-6 maanden loon over en breng al de rest in om zo een goedkopere lening te bekomen".
Wat is jullie visie hierop?
Alvast bedankt voor de inzichten!
Als je een eerste appartement of woning wil aankopen, of als je zelf wil gaan bouwen, wat is dan de slimste aanpak met betrekking tot het percentage eigen inbreng? Ik heb al meningen gehoord die uiteenlopen van: "Zo weinig mogelijk eigen geld inleggen, enkel het hoogst noodzakelijke voor notariskosten ed" tot "Houd enkel een buffer van 3-6 maanden loon over en breng al de rest in om zo een goedkopere lening te bekomen".
Wat is jullie visie hierop?
Alvast bedankt voor de inzichten!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Lenen voor vastgoed: wat is nu de slimste aanpak mbt eigen inbreng?
Wat denk je daar zelf over ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Met de huidige lage rente:::
Maximum lenen, en er juist voldoende eigen middelen insteken om te voldoen om een lening te krijgen
Maximum lenen, en er juist voldoende eigen middelen insteken om te voldoen om een lening te krijgen
Die verscheidenheid van meningen zal hier op SG niet anders zijn....
Om dan vervolgens met het resterende eigen geld te gaan beleggen bijvoorbeeld? Dat vind ik iets aangenamer met geld dat ik sowieso niet nodig heb over een periode van 20-25 jaar (lees: het zou mij persoonlijk meer gemoedsrust geven als een groter deel van de lening reeds afgelost is). Tenzij die insteek me op lange termijn echt te veel geld kan kosten, dan moet ik er maar eens over nadenken om van dat principe af te stappen.
Ik besef dat het niet de slimste zet is, maar ik zou op mijn beleggingen en noodfonds na alles van eigen geld inbrengen. Dit om het vastgoed zo snel mogelijk af te betalen, waarna ik vervolgens de afbetaling aan de lening kan vervangen door extra inleg bij mijn beleggingen.
Dat denk ik ook, maar ik hoor graag gedegen argumenten.MoreOrLess schreef: ↑21 juni 2021, 00:27Die verscheidenheid van meningen zal hier op SG niet anders zijn....
Aan de huidige waarderingen zou ik nu toch niet voor grote bedragen beleggen .DimiDee schreef: ↑21 juni 2021, 02:41Om dan vervolgens met het resterende eigen geld te gaan beleggen bijvoorbeeld? Dat vind ik iets aangenamer met geld dat ik sowieso niet nodig heb over een periode van 20-25 jaar (lees: het zou mij persoonlijk meer gemoedsrust geven als een groter deel van de lening reeds afgelost is). Tenzij die insteek me op lange termijn echt te veel geld kan kosten, dan moet ik er maar eens over nadenken om van dat principe af te stappen.
Ik persoonlijk zou lening zo kort mogelijk houden .
Zal een pak goedkoper zijn voor je schuldsaldo .
Ik heb destijds zelfs niets moeten betalen hiervoor .
Zal al meer opleveren dan een spaarboekje
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Er is vanuit psychologisch standpunt veel te zeggen voor het zo snel mogelijk afbetalen e/of zo weinig mogelijk te lenen voor de aankoop van vastgoed, zeker als je over voldoende middelen beschikt.
Het is waar dat lenen erg goedkoop is. Het is waar dat je van een zeker hefboom-effect kan genieten met een lening (bij de aankoop van een opbrengsteigendom). Het is waar dat je het geld voor de aankoop ook kan beleggen.
Maar het is ook waar dat het een fijn gevoel is geen schulden te hebben gedurende 15+ jaar en je inkomsten gewoon kan opsouperen of gebruiken om te beleggen, afhankelijk van je situatie in de toekomst.
Zorg er wel voor dat je via een beperkte lening je belastingsvoordelen maximaal benut: de Vlaamse (ik weet niet of die nog bestaat) én de Federale (die bestaat nog, maar enkel voor opbrengsteigendommen).
Het is waar dat lenen erg goedkoop is. Het is waar dat je van een zeker hefboom-effect kan genieten met een lening (bij de aankoop van een opbrengsteigendom). Het is waar dat je het geld voor de aankoop ook kan beleggen.
Maar het is ook waar dat het een fijn gevoel is geen schulden te hebben gedurende 15+ jaar en je inkomsten gewoon kan opsouperen of gebruiken om te beleggen, afhankelijk van je situatie in de toekomst.
Zorg er wel voor dat je via een beperkte lening je belastingsvoordelen maximaal benut: de Vlaamse (ik weet niet of die nog bestaat) én de Federale (die bestaat nog, maar enkel voor opbrengsteigendommen).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als je toch een lening nodig hebt, kan het n.m.i. geen kwaad om een stukje "extra" te lenen, vooral om een buffer te hebben.DimiDee schreef: ↑21 juni 2021, 02:44Ik besef dat het niet de slimste zet is, maar ik zou op mijn beleggingen en noodfonds na alles van eigen geld inbrengen. Dit om het vastgoed zo snel mogelijk af te betalen, waarna ik vervolgens de afbetaling aan de lening kan vervangen door extra inleg bij mijn beleggingen.
Voor de rest doe je best waar je je zelf goed bij voelt. Zowel qua termijn als hoogte van afbetaling.
Ik ben toch ook geneigd om een goede buffer aan te houden voor geplande en onverwachte zaken, en al de rest te gebruiken als eigen middelen om je lening laag en kort te houden. Die beperktere financiële afhankelijkheid is ook wat waard.
Zo weinig mogelijk eigen inbreng.
Reden: als je 50k insteekt ipv 150k kan je die 100k investeren in bv. ETFS.
Looptijd zal 20 j of 25j zijn; op 20j heb statistisch gezien een heel hoge kans op een rendement tussen de 5-7% gemiddeld - gezien leningen zo laag staan moet je zelfs niet gaan rekenen.
Wat kopen: ETFs, google bogleheads - mss wel gespreid instappen (bv. X k / m verspreid over 10 maanden) om niet te kopen op een piek.. maar zelfs dat maakt weinig uit op 20 jaar
Reden: als je 50k insteekt ipv 150k kan je die 100k investeren in bv. ETFS.
Looptijd zal 20 j of 25j zijn; op 20j heb statistisch gezien een heel hoge kans op een rendement tussen de 5-7% gemiddeld - gezien leningen zo laag staan moet je zelfs niet gaan rekenen.
Wat kopen: ETFs, google bogleheads - mss wel gespreid instappen (bv. X k / m verspreid over 10 maanden) om niet te kopen op een piek.. maar zelfs dat maakt weinig uit op 20 jaar
Zijn een ander zijn centen zeker, en deze raad zou u ook gegeven hebben in Maart 2020?
Lenen voor enkel fiscaal voordeel tot daar aan toe.(is ook gene vette)
En deze raad ook zelf uitgevoerd?
Estate Guru believer.
Nee dan hadden we hem waarschijnlijk nog aangeraden om ook voor de aandelen te gaan lenen. Had hij nu zijn vermogen al op 1 jaar tijd verdubbelt ;-) Geld lenen tegen 1% op lange termijn (20 a 25j) met een inflatie die al hoger ligt dan de rentebetaling zelf betekend eigenlijk dat je geld toe krijgt op de lening. Dit is dus zonder discussie het beste wat je kan doen, zoveel mogelijk lenen voor je huis. Grootste fout die ik heb gemaakt in mijn jeugd om een deel van mijn kapitaal vast te zetten in mijn woning !!!
Ja ik heb dit zelf gedaan in maart 2020 en iedereen verklaarde mij zot. 58 naar 100k met etfs.