lening afbetaald, heropenen ivm belastingaftrek?
TIP
lening afbetaald, heropenen ivm belastingaftrek?
Mijn lening is onlangs afbetaald.
Is het interessant om weer kapitaal op te vragen (belasting technisch) bij dezelfde ontlener (ivm notariskosten) om verbouw/aanpassingen te doen aan het huis?
Het te ontlenen bedrag zou +/- 38000 euro bedragen op 10 jaar
Of is het beter om de verbouwing in fasen te doen en met eigen middelen te financiëren?
Mogelijk moet ik dan ook weer een schuldsaldoverzekeing afsluiten.
Is er iemand die mij goed kan informeren hieromtrent.
Alvast bedankt
Is het interessant om weer kapitaal op te vragen (belasting technisch) bij dezelfde ontlener (ivm notariskosten) om verbouw/aanpassingen te doen aan het huis?
Het te ontlenen bedrag zou +/- 38000 euro bedragen op 10 jaar
Of is het beter om de verbouwing in fasen te doen en met eigen middelen te financiëren?
Mogelijk moet ik dan ook weer een schuldsaldoverzekeing afsluiten.
Is er iemand die mij goed kan informeren hieromtrent.
Alvast bedankt
Re: lening afbetaald, heropenen ivm belastingaftrek?
Als je ruimte hebt om de hypothecaire lening in te brengen in de belastingsaangifte kan je best een wederopname doen.
Een schuldsaldoverzekering mag maar moet niet (tenzij de bank dat eist). Je hebt dan geen notariskosten, wel dossierkosten (+/- 250 euro)
Een schuldsaldoverzekering mag maar moet niet (tenzij de bank dat eist). Je hebt dan geen notariskosten, wel dossierkosten (+/- 250 euro)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op heden is het koffiedik kijken. Wel staat nu al vast dat het belastingvoordeel aan 45% zal geschieden en niet meer aan de marginale aanslagvoet, zodat veelverdieners met hun 50% verlies zullen doen.
In 2014 eindigt zelfs de federale fiscale belastingvermindering voor hypothecaire leningen!
Vlaanderen zou die overnemen, maar het enige waarover nu al consensus bestaat, is dat er voor een tweede woning geen belastingvermindering meer mogelijk zal zijn, gezien de beperkte budgettaire middelen. (Terechte keuze mijn inziens.)
Ze zijn nu ook nog aan het bekijken om de belastingvermindering maar voor 15 jaar toe te staan per persoon.
Stel dat je als alleenstaande je huis verkocht in 2012. Je had toen al 6 jaar een belastingvermindering op je 'enige en eigen woning' genoten. Je trouwt en koopt tesamen een andere woning en neemt een lening op 20 jaar. Welnu jij zou maar meer voor 9 jaar een belastingvermindering kunnen genieten en je vrouw die nog geen lening had, mag nog 15 jaar een belastingvermindering aanvragen. In totaal krijgt iedereen dus maar 15 jaar, terwijl vroeger die termijn onbeperkt was.
Er is op heden een maximumbedrag dat je jaarlijks mag inbrengen, en ook een limiet berekend naar een % van het inkomen. Wat zal de Vlaamse overheid hiermee aanvangen? Immers als je jong bent, verdien je niet zo veel en dan is die persoonlijke limiet lager dan dat toegelaten maximumbedrag. Het kan dus interessant zijn om de aanvraag voor een belastingvermindering uit te stellen tot je een mooie promotie krijgt.
In 2014 eindigt zelfs de federale fiscale belastingvermindering voor hypothecaire leningen!
Vlaanderen zou die overnemen, maar het enige waarover nu al consensus bestaat, is dat er voor een tweede woning geen belastingvermindering meer mogelijk zal zijn, gezien de beperkte budgettaire middelen. (Terechte keuze mijn inziens.)
Ze zijn nu ook nog aan het bekijken om de belastingvermindering maar voor 15 jaar toe te staan per persoon.
Stel dat je als alleenstaande je huis verkocht in 2012. Je had toen al 6 jaar een belastingvermindering op je 'enige en eigen woning' genoten. Je trouwt en koopt tesamen een andere woning en neemt een lening op 20 jaar. Welnu jij zou maar meer voor 9 jaar een belastingvermindering kunnen genieten en je vrouw die nog geen lening had, mag nog 15 jaar een belastingvermindering aanvragen. In totaal krijgt iedereen dus maar 15 jaar, terwijl vroeger die termijn onbeperkt was.
Er is op heden een maximumbedrag dat je jaarlijks mag inbrengen, en ook een limiet berekend naar een % van het inkomen. Wat zal de Vlaamse overheid hiermee aanvangen? Immers als je jong bent, verdien je niet zo veel en dan is die persoonlijke limiet lager dan dat toegelaten maximumbedrag. Het kan dus interessant zijn om de aanvraag voor een belastingvermindering uit te stellen tot je een mooie promotie krijgt.
Mijn lening loopt nog en mijn fiscale korf zit voorlopig nog vol met intresten. Als ik nu zou lenen voor een tweede verblijf, is er dan nog sprake van enig fiscaal voordeel? Hoe werkt dit juist?
Vanaf aanslagjaar 2014 is een lening voor een 2de woning niet meer aftrekbaar.
Dat is althans het voorlopige standpunt van Vlaanderen.
Dat is althans het voorlopige standpunt van Vlaanderen.
Wat zouden ze doen met mensen die eerst hun woning verkopen, en er dan een andere kopen weeral met een lening ?
Zullen waarschijnlijk ook wel uit de boot vallen.
Zullen waarschijnlijk ook wel uit de boot vallen.
En als je een tweede verblijf koopt, is je huidige lening niet meer die van het type 'enige en eigen woning'.
(als je lening al van voor 2005 was dit al het geval)
Kan je eigenlijk uw lening aanpassen, kapitaal heropnemen en lening verlengen zonder dat je specifieke uitgaven hebt ?
(als je lening al van voor 2005 was dit al het geval)
Kan je eigenlijk uw lening aanpassen, kapitaal heropnemen en lening verlengen zonder dat je specifieke uitgaven hebt ?
- WebsterMC
- Sr. Member

- Contacteer:
mijn bankier zei mij dat als ik mijn huis afbetaald had het best volgende stappen uitvoer
1) Verkopen van ons afbetaald huisje
2) Een nieuwe woonst kopen via hypothecair krediet (en zo terug kunnen genieten van de maximale aftrek)
3) een tweede woonst kopen met het geld van het eerder verkochte huisje..
Dit zou het voordeligst (en wettelijk) zijn, maar dan moet je er wel mee kunnen leven dat je na afbetaling je huis moet verkopen.
1) Verkopen van ons afbetaald huisje
2) Een nieuwe woonst kopen via hypothecair krediet (en zo terug kunnen genieten van de maximale aftrek)
3) een tweede woonst kopen met het geld van het eerder verkochte huisje..
Dit zou het voordeligst (en wettelijk) zijn, maar dan moet je er wel mee kunnen leven dat je na afbetaling je huis moet verkopen.
Das nen bankier die zeker spreekt in het voordeel van de bank, zonder twijfel. Ze zullen je wel opnieuw een lening aan je been bezorgen, waarop ze dikke intresten verdienen.... nou moe
Klopt al niet meer. In fiscoloog vandaag: in het voorlopige wetsontwerp zal aftrek enige en eigen woning een aftrekbare besteding blijven tot zolang het federaal is, maw toch nog aan marginale aanslagvoet.criticus schreef:Op heden is het koffiedik kijken. Wel staat nu al vast dat het belastingvoordeel aan 45% zal geschieden en niet meer aan de marginale aanslagvoet, zodat veelverdieners met hun 50% verlies zullen doen.