lening deels vervroegd terugbetalen
TIP
lening deels vervroegd terugbetalen
Wie kan mij raad geven bij het volgende: Ik speel met de gedachte om deels mijn lening vervroegd terug te betalen omdat ik geld vrij heb gekregen. Ik moet nog 7 jaar betalen aan mijn lening. Zo wordt mijn maandlast wat verlaagd en ik kan het geld toch missen.
Vinden jullie dit goed of niet? Bedankt.
Vinden jullie dit goed of niet? Bedankt.
-
anonymous6
Re: lening deels vervroegd terugbetalen
Ik speel ook met dat idee, dus ik moet het wel 'n goed idee vinden.
Echter, ga je de lening vervroegd terugbetalen?
OF, ga je de lening laten herzien?
De intrestvoeten zijn immers een pak gedaald, mogelijks kan herzien interessant zijn, en bij het herzien (eventueel bij 'n andere kredietmaatschappij), kan je dan een nieuwe lening afsluiten voor een lager bedrag en/of een kortere looptijd.
Echter, ga je de lening vervroegd terugbetalen?
OF, ga je de lening laten herzien?
De intrestvoeten zijn immers een pak gedaald, mogelijks kan herzien interessant zijn, en bij het herzien (eventueel bij 'n andere kredietmaatschappij), kan je dan een nieuwe lening afsluiten voor een lager bedrag en/of een kortere looptijd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Gezien je nog maar 7 jaar moet betalen, zal dit zuiver kapitaal zijn, de meeste intresten zijn al betaald in de eerste 10 jaar..
Zal je eerst moeten becijferen welke wederbeleggings vergoeding je moet betalen wegens vervroegde aflossing.
Dan je kapitaal..
Eventueel je belastingvoordeel simuleren
En hoeveel intrest zou je ontvangen moest je deze som uitzetten voor dezelfde periode ,,, 7 jaar dus.
Pas dan kan je je winst uitrekenen.
Zal je eerst moeten becijferen welke wederbeleggings vergoeding je moet betalen wegens vervroegde aflossing.
Dan je kapitaal..
Eventueel je belastingvoordeel simuleren
En hoeveel intrest zou je ontvangen moest je deze som uitzetten voor dezelfde periode ,,, 7 jaar dus.
Pas dan kan je je winst uitrekenen.
Laatst gewijzigd door ludo op 25 augustus 2012, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit dient « geval per geval » bekeken te worden.matroos schreef: Vinden jullie dit goed of niet? Bedankt.
Welke kredietformule ? vast, variabele kredietformule met cap en floor ?
( Start ) rentevoet ?
Leenbedrag ?
Enige woning ?
Aanvangsdatum vóór 1-1-2005 ?
Oorspronkelijke looptijd ?
Fiskale « woonbonus » : van toepassing ? maximum aftrekpost overschreden ?
Wanneer men van de woonbonus « optimaal » gebruik kan maken, is in de meeste gevallen « vervroegd ( gedeeltelijk ) afbetalen » minder voordelig.
Voor « herfinanciering » zal veel afhangen, hoe de Vlaamse regering « de fiskale aftrekbaarheid » aanpakt ! Beperkt tot 15 jaar,... ?
Ik heb ook een deel van mijn lening terugbetaald vorig jaar en ben ten rade gegaan bij een paar "bankiers". Het was of dat bedrag ergens vastzetten of de lening gedeeltelijk terugbetalen. De uitleg was heel verschillend. Die van KBC gaf mij de duidelijkste hint.
Je kan terugbetalen om je maandlasten te verlagen, maar je kan ook terug betalen tot je aan je fiscaal maximum zit en niet verder want dan heb je nog de maximale aftrek. En dat laatste heb ik dan gedaan, houdt een beetje ruimte voor de inflatie als het maximum aftrekbaar bedrag wordt aangepast.
(Lening liep bij Argenta en daar was de uitleg nogal verward en niet correct en niet in mijn voordeel naar kosten/opbrengst.)
Houdt wel rekening met je weder beleggingsvergoeding.
Ik heb toen berekeningen gemaakt wat voor mij het voordeligste was, dus intrest op mijn kapitaal of afbetalen tot fiscaal maximum en voor mij was dat laatste het geval.
Je kan terugbetalen om je maandlasten te verlagen, maar je kan ook terug betalen tot je aan je fiscaal maximum zit en niet verder want dan heb je nog de maximale aftrek. En dat laatste heb ik dan gedaan, houdt een beetje ruimte voor de inflatie als het maximum aftrekbaar bedrag wordt aangepast.
(Lening liep bij Argenta en daar was de uitleg nogal verward en niet correct en niet in mijn voordeel naar kosten/opbrengst.)
Houdt wel rekening met je weder beleggingsvergoeding.
Ik heb toen berekeningen gemaakt wat voor mij het voordeligste was, dus intrest op mijn kapitaal of afbetalen tot fiscaal maximum en voor mij was dat laatste het geval.