Hypotheekaanvraag, compromis nog niet getekend
TIP
Hypotheekaanvraag, compromis nog niet getekend
Ik ben vorige week bij een aantal banken langsgeweest voor een hypotheek. Het aanbod van Axa loopt tot en met morgen.
De verkoper van de woning wou het compromis door de notaris laten opstellen. Ik vermoed dat het nog even gaat duren eer die getekend is...
Kan ik morgen al bij de bank gaan om de hypotheekaanvraag te doen? Of gaan die mij gewoon terug naar huis sturen omdat de compromis nog niet getekend is?
Ik ben tevreden met het aanbod van Axa, vandaar dat ik nu de aanvraag wil doen. Nu loop ik het risico dat ik over enkele weken een hypotheek moet aangaan met een hogere rente...
De verkoper van de woning wou het compromis door de notaris laten opstellen. Ik vermoed dat het nog even gaat duren eer die getekend is...
Kan ik morgen al bij de bank gaan om de hypotheekaanvraag te doen? Of gaan die mij gewoon terug naar huis sturen omdat de compromis nog niet getekend is?
Ik ben tevreden met het aanbod van Axa, vandaar dat ik nu de aanvraag wil doen. Nu loop ik het risico dat ik over enkele weken een hypotheek moet aangaan met een hogere rente...
Re: Hypotheekaanvraag, compromis nog niet getekend
Je kan in het compromis altijd laten noteren dat je koopt, "onder voorbehoud van goedkeuring hypothecair krediet "
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Referteindexen zijn weer gezakt. Mail eens voor een nieuw voorstel enkel de situatie uit.
In principe kan je een bindend hypotheekaanbod verkrijgen ook zonder getekende compromis, maar hou er wel rekening mee dat zo'n bindend bod normaal max. 4 maand geldig is vanaf de dag van het aanbod: dat betekent maw dat de notariele akte binnen de 4 maand verleden moet worden, maar notarissen zijn niet van de snelste en rekenen zelf tussen de 3 en 4 maand na het tekenen van de onderlinge compromis hiervoor.
MAW: als er slechts een paar dagen verschil zit tussen hypothecair aanbod en het tekenen van de compromis, is er hoogstwaarschijnlijk geen probleem, maar als die compromis nog weken op zich gaat laten wachten (en dat kan goed zijn hoor als de eigenaar die gaat laten opstellen door de notaris: sommige notarissen laten echt op alles wachten) dan kan het gebeuren dat je hypotheekaanbod al lang terug verlopen is tegen dat je ooit de notariële akte zelf kan gaan tekenen en dat je dus een nieuw aanbod moet laten doen door je bank, met terug de bankkosten (en mogelijks andere voorwaarden).
Maar zoals hierboven gezegd: begin deze maand was er veel te doen over de stijgende hypotheekrentes ten gevolge van een zogezegde kentering in de lange termijnrentes op de obligatiemarkten (ik denk dat een aantal banken een beetje TE graag de rentes zouden optrekken en er dan ook extra veel ruchtbaarheid aan gaven), maar ondertussen is de macro-economische toestand terug wat hij is (FED heeft de verwachte rentestijging uitgesteld, Brexit onzekerheid weegt, rente op overheidsschuld in de eurozone blijft ook maar zakken (Duitsland zelfs negatief!), ECB koopt nu ook bedrijfsobligaties op, etc), dus tot wanhoop van de banken hebben ze al weer gas moeten terugnemen, zij het niet officieel op hun tariefblad, dan wel via de korting die ze toekennen...
ik zou zeggen dat er dus niet meteen haast is om uw hypotheekaanbod bindend te laten maken; wie weet ik het over 2 weken niet nog goedkoper en sowieso weegt een kleine variatie niet op tegen het risico 2 maal dossierkosten te moeten betalen.
MAW: als er slechts een paar dagen verschil zit tussen hypothecair aanbod en het tekenen van de compromis, is er hoogstwaarschijnlijk geen probleem, maar als die compromis nog weken op zich gaat laten wachten (en dat kan goed zijn hoor als de eigenaar die gaat laten opstellen door de notaris: sommige notarissen laten echt op alles wachten) dan kan het gebeuren dat je hypotheekaanbod al lang terug verlopen is tegen dat je ooit de notariële akte zelf kan gaan tekenen en dat je dus een nieuw aanbod moet laten doen door je bank, met terug de bankkosten (en mogelijks andere voorwaarden).
Maar zoals hierboven gezegd: begin deze maand was er veel te doen over de stijgende hypotheekrentes ten gevolge van een zogezegde kentering in de lange termijnrentes op de obligatiemarkten (ik denk dat een aantal banken een beetje TE graag de rentes zouden optrekken en er dan ook extra veel ruchtbaarheid aan gaven), maar ondertussen is de macro-economische toestand terug wat hij is (FED heeft de verwachte rentestijging uitgesteld, Brexit onzekerheid weegt, rente op overheidsschuld in de eurozone blijft ook maar zakken (Duitsland zelfs negatief!), ECB koopt nu ook bedrijfsobligaties op, etc), dus tot wanhoop van de banken hebben ze al weer gas moeten terugnemen, zij het niet officieel op hun tariefblad, dan wel via de korting die ze toekennen...
ik zou zeggen dat er dus niet meteen haast is om uw hypotheekaanbod bindend te laten maken; wie weet ik het over 2 weken niet nog goedkoper en sowieso weegt een kleine variatie niet op tegen het risico 2 maal dossierkosten te moeten betalen.

Is er een website waar deze koers bijgehouden kan worden?voodoo schreef:Referteindexen zijn weer gezakt. Mail eens voor een nieuw voorstel enkel de situatie uit.
https://www.spaargids.be/sparen/referte-indexen.html
referteindexen en grafieken
referteindexen en grafieken
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Dat kan je altijd proberen, dat lukt niet altijd, de verkoper moet hier ook mee akkoord zijn. Dit heb ik zelf niet toegestaan toen ik mijn woning verkocht.ludo schreef:Je kan in het compromis altijd laten noteren dat je koopt, "onder voorbehoud van goedkeuring hypothecair krediet "
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
[/quote]centiempje schreef: ...
Dat kan je altijd proberen, dat lukt niet altijd, de verkoper moet hier ook mee akkoord zijn. Dit heb ik zelf niet toegestaan toen ik mijn woning verkocht.
Dat is toch iets zeer courants hoor.
Als je dat niet opneemt kan je snel id problemen zitten bij de banken.
Sommige willen dit idd niet maar ik zie niet in waarom. Als je koper dan uiteindelijk toch geen lening krijgt zot je daar met een hoop miserie. Bij zo een clausule moet hij laten weten dat het niet doorgaat en ben je vrij om een andere koper te zoeken....
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
HDMK, ik denk dat het courante voorschot 10% is nee?
Voodoo, als je die clausule opneemt in de compromis, kan die persoon dus zonder 'boete' afzien van de aankoop, toch?
Voodoo, als je die clausule opneemt in de compromis, kan die persoon dus zonder 'boete' afzien van de aankoop, toch?

Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!