Lening voortijdig aflossen
TIP
Lening voortijdig aflossen
Hallo allen,
Ik zit er aan te denken om goed te sparen en dan mijn lopende hypotheek af te lossen. Mijn lening is namelijk opgesplitst in verschillende delen. De eerste helft loopt af binnen 6 jaar. Het andere deel binnen 15j. Normaal zou ik 1 van die 2 stukken direct kunnen afbetalen binnen 1 a 2 jaar. Ik zou dan opteren om de langstlopende af te betalen...heeft hoogste rentevoet.
Over de lening:
-oorspronkelijk aangegaan in mei 2011 (herschreven mei 2016)
-bedrag: 103.000e aangegaan. Nog 82.000e open.
-1 lener
Zou dit een goed idee zijn (want heb dan geen spaargeld meer...maar wel helft minder afbetaling)?
En dan terug een lening nemen aan veel lagere rentevoet?
Ben benieuwd naar jullie visies.
Mvg
Ik zit er aan te denken om goed te sparen en dan mijn lopende hypotheek af te lossen. Mijn lening is namelijk opgesplitst in verschillende delen. De eerste helft loopt af binnen 6 jaar. Het andere deel binnen 15j. Normaal zou ik 1 van die 2 stukken direct kunnen afbetalen binnen 1 a 2 jaar. Ik zou dan opteren om de langstlopende af te betalen...heeft hoogste rentevoet.

Over de lening:
-oorspronkelijk aangegaan in mei 2011 (herschreven mei 2016)
-bedrag: 103.000e aangegaan. Nog 82.000e open.
-1 lener
Zou dit een goed idee zijn (want heb dan geen spaargeld meer...maar wel helft minder afbetaling)?
En dan terug een lening nemen aan veel lagere rentevoet?
Ben benieuwd naar jullie visies.
Mvg
Re: Lening voortijdig aflossen
Is voortijdig afbetalen nadelig in bovenstaand geval?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Hoe zit de lening fiscaal in elkaar?
Mijn lening is opgeplitst in delen Het grootste deel is nog openstaan dvan 43.000. Volgens de simulatietool van spaargids zou ik 10.000e besparen als ik dit deel van mijn lening zou afbetalen. Probleem is dat ik dat geld in feite nodig zou hebben om te investeren in een renovatieproject (om terug te verkopen eenmaal afgewerkt).
Beter geld houden? Of aflossen?
-->bank zal niet snel meegaan als ik geen spaargeld meer heb alhoewel ik minder afbetaling heb.
Ik zou net het omgekeerde doen, aangezien je hoogstwaarschijnlijk nog geniet van de woonbonus kan het net interessant zijn om de langstlopende te behouden.
Bedrag vervroegd afbetalen kan je doen tot aan het deel dat fiscaal aftrekbaar is en dan speelt de tijd net in je voordeel. Dus even berekenen met welke terugbetaling je nog je fiscaal voordeel volledig behoudt.
Alles in de veronderstelling dat je op vandaag marktconforme rentevoet hebt en je het geld niet absoluut nodig hebt. Als je het geld nodig hebt voor dringende renovatiewerken, dan moet je op vandaag niet denken aan vervroegde terugbetaling. Gewoon in de renovatie steken dan.
Bedrag vervroegd afbetalen kan je doen tot aan het deel dat fiscaal aftrekbaar is en dan speelt de tijd net in je voordeel. Dus even berekenen met welke terugbetaling je nog je fiscaal voordeel volledig behoudt.
Alles in de veronderstelling dat je op vandaag marktconforme rentevoet hebt en je het geld niet absoluut nodig hebt. Als je het geld nodig hebt voor dringende renovatiewerken, dan moet je op vandaag niet denken aan vervroegde terugbetaling. Gewoon in de renovatie steken dan.