Lichte vracht.
Lichte vracht.
Hallo,
Op het net lees ik dat een lichte vracht tov een gewone personenwagen enorm veel voordelen heeft. Ook voor de werknemer voor woon-werkverkeer.
>Geen BIV
>Lage wegentaks
>100% aftrekbaar als te bewijzen beroepskost (Afschrijving,onderhoud,brandstofkosten.....etc)
Dit zou ook gelden voor woon-werkverkeer.
Op hoeveel jaar dien je zo een wagen dan af te schrijven?
Is er discussie met de fiscus of zal hij dit altijd aanvaarden? (Want lichte vracht zou overeenstemmen met moto waarbij je ook alles als beroepskost kan inbrengen)
Iemand ervaring hiermee?
gr
Op het net lees ik dat een lichte vracht tov een gewone personenwagen enorm veel voordelen heeft. Ook voor de werknemer voor woon-werkverkeer.
>Geen BIV
>Lage wegentaks
>100% aftrekbaar als te bewijzen beroepskost (Afschrijving,onderhoud,brandstofkosten.....etc)
Dit zou ook gelden voor woon-werkverkeer.
Op hoeveel jaar dien je zo een wagen dan af te schrijven?
Is er discussie met de fiscus of zal hij dit altijd aanvaarden? (Want lichte vracht zou overeenstemmen met moto waarbij je ook alles als beroepskost kan inbrengen)
Iemand ervaring hiermee?
gr
Re: Lichte vracht.
Niemand ervaring hiermee?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Lichte vracht.
Evt vragen op autoforum.be?
Ik lees inderdaad als ik google dat dit voor het woon werk gedeelte zou mogelijk zijn. Dus ipv 15ct/km alle kosten vd wagen voor dat gedeelte. Afschrijven op 5 jaar zeker? Tenzij 2e hands, dan 3j.
BIV is 148eu of zo.
Je kan ook es naar je belastingkantoor bellen he. Of een boekhouder.
Ik lees inderdaad als ik google dat dit voor het woon werk gedeelte zou mogelijk zijn. Dus ipv 15ct/km alle kosten vd wagen voor dat gedeelte. Afschrijven op 5 jaar zeker? Tenzij 2e hands, dan 3j.
BIV is 148eu of zo.
Je kan ook es naar je belastingkantoor bellen he. Of een boekhouder.
Re: Lichte vracht.
wel met lichte vracht, niet met het fiscale aspect ervan.
je kan ook eens kijken op het 4*4forum.
en keep us posted want dat interesseert me ook wel
je kan ook eens kijken op het 4*4forum.
en keep us posted want dat interesseert me ook wel
Re: Lichte vracht.
Jaren terug heb ik er zo 2 lichte vracht (auto's) na elkaar gehad.
2 x Chrysler Grand Voyager met 5 zitplaatsen.
Taks was 125 Euro (of zoiets in die aard), geen BIV.
Je moet wel elk jaar naar de technische controle.
Ik denk dat het aanbod van dit type voertuig nu wel wat beperkter is, de kofferruimte moet een bepaalde % hebben t.o.v. de totale lengte.
Nooit problemen gehad met de fiscus.
En inderdaad, in de personenbelasting, indien je je werkelijke kosten bewijst ipv het forfait, dan kan dat voor (een duurdere) lichte vracht een aardig verschil opleveren t.o.v. de forfaitaire kosten.
Is 100 % aftrekbaar voor het aantal km verplaasing naar uw werk.
Een attestje van de werkgever met je aantal werkelijk gewerkte dagen is handig.
Zo kan je gemakklijk het aantal km "werk" bepalen.
Verder kan je alles pro rata inbrengen: aankoop, BTW (indien je deze niet kan recupereren) garagekosten, onderhoud, herstelling, verzekering, rijtaks, car wash & wassen, stalling (garage in eigen huis? = % KI pro rata van de gebruikte plaats) , etc .....
De aankoop + BTW afschrijven op 5 jaar gaf geen problemen.
Dus van dat "hele" totaal" daar moet je dan de verhouding % privé/totaal/werk km van maken.
Zo kom je dan aan uw aan te geven bedrag.
Als er dan nog andere "beroepskosten" zijn die voor jou van toepassing zijn zoals beroepsdocumentatie, PC gebruik, ev. een buraeutje thuis, dan kan je dit erbij voegen.
Dus als je kan bewijzen dat je uw lichte vracht nooit privé gebruikt = kassa !!
Het is wat boekhouden en alle bescheiden goed bijhouden ... en ik vermoed dat dit systeem nog altijd van toepassing is.
2 x Chrysler Grand Voyager met 5 zitplaatsen.
Taks was 125 Euro (of zoiets in die aard), geen BIV.
Je moet wel elk jaar naar de technische controle.
Ik denk dat het aanbod van dit type voertuig nu wel wat beperkter is, de kofferruimte moet een bepaalde % hebben t.o.v. de totale lengte.
Nooit problemen gehad met de fiscus.
En inderdaad, in de personenbelasting, indien je je werkelijke kosten bewijst ipv het forfait, dan kan dat voor (een duurdere) lichte vracht een aardig verschil opleveren t.o.v. de forfaitaire kosten.
Is 100 % aftrekbaar voor het aantal km verplaasing naar uw werk.
Een attestje van de werkgever met je aantal werkelijk gewerkte dagen is handig.
Zo kan je gemakklijk het aantal km "werk" bepalen.
Verder kan je alles pro rata inbrengen: aankoop, BTW (indien je deze niet kan recupereren) garagekosten, onderhoud, herstelling, verzekering, rijtaks, car wash & wassen, stalling (garage in eigen huis? = % KI pro rata van de gebruikte plaats) , etc .....
De aankoop + BTW afschrijven op 5 jaar gaf geen problemen.
Dus van dat "hele" totaal" daar moet je dan de verhouding % privé/totaal/werk km van maken.
Zo kom je dan aan uw aan te geven bedrag.
Als er dan nog andere "beroepskosten" zijn die voor jou van toepassing zijn zoals beroepsdocumentatie, PC gebruik, ev. een buraeutje thuis, dan kan je dit erbij voegen.
Dus als je kan bewijzen dat je uw lichte vracht nooit privé gebruikt = kassa !!
Het is wat boekhouden en alle bescheiden goed bijhouden ... en ik vermoed dat dit systeem nog altijd van toepassing is.
Re: Lichte vracht.
dus ik koop me een lichte vracht a 15000€, gebruik hem 100% voor woon-werkverkeer.
dwz dus afschrijving op 5 jaar = 3000€ (+wat kosten vb 500€) beroepskosten per jaar in te brengen ?
Ik zit nu verdorie 2 keer taks te betalen omdat ik verplicht was een 2de auto te kopen om de hele dag aan het station te zetten
btw zo'n Range Rover 5.0 V10 Supercharged kan je af-fabriek als lichte vracht bestellen
dwz dus afschrijving op 5 jaar = 3000€ (+wat kosten vb 500€) beroepskosten per jaar in te brengen ?
Ik zit nu verdorie 2 keer taks te betalen omdat ik verplicht was een 2de auto te kopen om de hele dag aan het station te zetten

btw zo'n Range Rover 5.0 V10 Supercharged kan je af-fabriek als lichte vracht bestellen

- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Lichte vracht.
Waarom ga je niet meteen voor 'n Hummer? 

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Lichte vracht.
Nog enkele belangrijke aspecten:
- Indien je afschrijving wil toepassen, moet het wel een fiscale lichte vracht zijn.
- Degressieve afschrijving (ipv lineaire) is toegelaten.
http://financien.belgium.be/nl/particul ... rachtauto/
Een werknemer (particulier) wordt niet belast op meerwaarde bij verkoop (ten opzichte van de boekhoudkundige restwaarde). In combinatie met een degressieve afschrijving kan dit veel geld opleveren bij vroegtijdige verkoop.
Men heeft mij verteld dat de fiscus een 100% beroepsgebruik niet zou aanvaarden. Wat ik sterk betwijfel indien je zwart op wit kan bewijzen dat je een andere auto privé gebruikt. Wel moet je opletten dat de fiscus jouw kosten niet verwerpt indien ze buitensporig zouden zijn. (tov de beroepsinkomsten)
Mijn huidige lichte vracht heb ik op 4 jaar tijd degressief afgeschreven. Is nu fiscaal afgeschreven en aan vervanging toe
Ik twijfel nog tussen 1tje van 40000 EUR of 80000 EUR 
- Indien je afschrijving wil toepassen, moet het wel een fiscale lichte vracht zijn.
- Degressieve afschrijving (ipv lineaire) is toegelaten.
http://financien.belgium.be/nl/particul ... rachtauto/
Een werknemer (particulier) wordt niet belast op meerwaarde bij verkoop (ten opzichte van de boekhoudkundige restwaarde). In combinatie met een degressieve afschrijving kan dit veel geld opleveren bij vroegtijdige verkoop.
Men heeft mij verteld dat de fiscus een 100% beroepsgebruik niet zou aanvaarden. Wat ik sterk betwijfel indien je zwart op wit kan bewijzen dat je een andere auto privé gebruikt. Wel moet je opletten dat de fiscus jouw kosten niet verwerpt indien ze buitensporig zouden zijn. (tov de beroepsinkomsten)
Mijn huidige lichte vracht heb ik op 4 jaar tijd degressief afgeschreven. Is nu fiscaal afgeschreven en aan vervanging toe


Re: Lichte vracht.
PVD
Dat was mijn volgende vraag.
Wat als je de wagen verkoopt?
Stel je hebt de wagen gekocht nieuw voor 12000€.
Je hebt deze degressief afgeschreven op 4 jaar.
Na 5 jaar verkoop je deze voor 8000€. Dien je deze 8000€ aan te geven?
Hoe werkt die degressieve afschrijving juist? Mag je de % zelf kiezen?
Ik dacht dat je op 5 jaar diende af te schrijven?
Ben je verplicht om de degressieve afschrijving toe te passen voor 5 jaar of kan je bv 1 jaar afschrijven en daarna terug van het forfait gebruik maken?
Wat bedoel je met buitensporig? Stel je rijd per jaar 15000 km voor het werk en 5000km prive. Mag je dan niet gewoon %-gewijs de kosten afschrijven?
gr
Dat was mijn volgende vraag.
Wat als je de wagen verkoopt?
Stel je hebt de wagen gekocht nieuw voor 12000€.
Je hebt deze degressief afgeschreven op 4 jaar.
Na 5 jaar verkoop je deze voor 8000€. Dien je deze 8000€ aan te geven?
Hoe werkt die degressieve afschrijving juist? Mag je de % zelf kiezen?
Ik dacht dat je op 5 jaar diende af te schrijven?
Ben je verplicht om de degressieve afschrijving toe te passen voor 5 jaar of kan je bv 1 jaar afschrijven en daarna terug van het forfait gebruik maken?
Wat bedoel je met buitensporig? Stel je rijd per jaar 15000 km voor het werk en 5000km prive. Mag je dan niet gewoon %-gewijs de kosten afschrijven?
gr
-
- VIP member
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Lichte vracht.
http://www.zelfstandigen.be/afschrijvingstabel/" onclick="window.open(this.href);return false;
5 jaar lineair
? Niet zeker. Logica zegt me dat je jaarlijks in je belastingsaangifte moet aanvinken of je voor forfait of werkelijke kiest.
Buitensporig: als je 20000eu verdient ga je niet moeten afkomen met 10000eu beroepskosten
Ja dat mag, dat moet zelfs. Dus je rijdt 10000km: 7500 woon werk en 2500 prive: dan schrijf je hem dus 75% af
5 jaar lineair
? Niet zeker. Logica zegt me dat je jaarlijks in je belastingsaangifte moet aanvinken of je voor forfait of werkelijke kiest.
Buitensporig: als je 20000eu verdient ga je niet moeten afkomen met 10000eu beroepskosten
Ja dat mag, dat moet zelfs. Dus je rijdt 10000km: 7500 woon werk en 2500 prive: dan schrijf je hem dus 75% af
Re: Lichte vracht.
Ik heb vorige jaar ook mijn lichte vracht peugeot partner afgeschreven (ben particulier). Het principe is hetzelfde als een motorfiets afschrijven.
Let wel op een voertuig kan ingeschreven zijn op het inschrijvingsbewijs als lichte vracht maar dan is het nog niet fiscaal een lichte vracht. Daarvoor dient de laadruimte 50% te zijn. Zie de vroege affaire met de luxe jeeps. Die zijn soms nog lichte vracht maar zeker niet fiscaal.
En een lichte vracht kopen van 40 000 of 80 000 euro zoals hierboven is dat niet een beetje erover in tijden van crisis? Misschien heb je hem wel nodig voor het werk maar 'misbruik' van zo'n deze dingen leiden alleen maar dat het op den tijd afgeschaft wordt...
Als regel wordt aangenomen: nieuw afschrijven op 5 jaar en 3 jaar op tweedehands. Alle kosten kunt ge dus inbrengen.
Natuurlijk moet uw woon-werk afstand groot genoeg zijn om een zo groot mogelijk % te hebben om af te schrijven van uw totale km's.
Zoals hierboven aangehaald een afschrijving van 100% gaat de fiscus niet aanvaarden denk ik. Naar wat ik al had gelezen bij motorfietsen wordt 80% nog aanvaard maar hoger kan er al eens moeilijk gedaan worden. Ik zat zelf tegen 73% en alles van de eerste keer aanvaard. Natuurlijk alles op papier met facturen, berekening dus zeker geen kans op vragen laten bij uw aangifte.
Let wel op een voertuig kan ingeschreven zijn op het inschrijvingsbewijs als lichte vracht maar dan is het nog niet fiscaal een lichte vracht. Daarvoor dient de laadruimte 50% te zijn. Zie de vroege affaire met de luxe jeeps. Die zijn soms nog lichte vracht maar zeker niet fiscaal.
En een lichte vracht kopen van 40 000 of 80 000 euro zoals hierboven is dat niet een beetje erover in tijden van crisis? Misschien heb je hem wel nodig voor het werk maar 'misbruik' van zo'n deze dingen leiden alleen maar dat het op den tijd afgeschaft wordt...
Als regel wordt aangenomen: nieuw afschrijven op 5 jaar en 3 jaar op tweedehands. Alle kosten kunt ge dus inbrengen.
Natuurlijk moet uw woon-werk afstand groot genoeg zijn om een zo groot mogelijk % te hebben om af te schrijven van uw totale km's.
Zoals hierboven aangehaald een afschrijving van 100% gaat de fiscus niet aanvaarden denk ik. Naar wat ik al had gelezen bij motorfietsen wordt 80% nog aanvaard maar hoger kan er al eens moeilijk gedaan worden. Ik zat zelf tegen 73% en alles van de eerste keer aanvaard. Natuurlijk alles op papier met facturen, berekening dus zeker geen kans op vragen laten bij uw aangifte.
Re: Lichte vracht.
Voor de verdeelsleutel werk/privé km te bewijzen:
Het beste volgens mij om geen miserie te krijgen:
Attest van de werkgever van het werkelijk aantal gewerkte dagen toevoegen.
Dan X het aantal km heen en terug. Die moet je "ramen" ...
Daarover zou een een kleine discussie kunnen zijn met de fiscus, vooral het eerste jaar dat ze de controle uitvoeren of bij verandering van werkgever: moet nu de korste weg of de snelste weg worden opgegeven.
Maar dat zal ook niet meer dan een kleine discussie worden.
Zo kom je aan je aantal "werk" kilometers.
Als je nu de "gezellige" wil uithangen, dan kan je natuurlijk ook laten uitschijnen dat je 's middags even naar huis gaat om te eten ... bijgevolg gaat het aantal "werk" km X 2 !!
Maar dan ga je op zeer glad ijs, als dit niet waar zou zijn, of qua middagpauze de "beschikbare tijd" niet haalbaar is !!
En controle van uw totale km stand kan je staven aan de hand van de onderhoudsfakturen en van de km stand op de jaarlijkse T.C.
Het beste volgens mij om geen miserie te krijgen:
Attest van de werkgever van het werkelijk aantal gewerkte dagen toevoegen.
Dan X het aantal km heen en terug. Die moet je "ramen" ...
Daarover zou een een kleine discussie kunnen zijn met de fiscus, vooral het eerste jaar dat ze de controle uitvoeren of bij verandering van werkgever: moet nu de korste weg of de snelste weg worden opgegeven.
Maar dat zal ook niet meer dan een kleine discussie worden.
Zo kom je aan je aantal "werk" kilometers.
Als je nu de "gezellige" wil uithangen, dan kan je natuurlijk ook laten uitschijnen dat je 's middags even naar huis gaat om te eten ... bijgevolg gaat het aantal "werk" km X 2 !!
Maar dan ga je op zeer glad ijs, als dit niet waar zou zijn, of qua middagpauze de "beschikbare tijd" niet haalbaar is !!
En controle van uw totale km stand kan je staven aan de hand van de onderhoudsfakturen en van de km stand op de jaarlijkse T.C.
Re: Lichte vracht.
Hmmm niet al mijn vragen zijn beantwoord zie ik
.
Heb er nog enkele.
Wat als je de wagen na bijvoorbeeld 3 jaar wil verkopen? Wat met de restwaarde van de wagen?
Kan je dan weer een nieuwe wagen kopen?
Moet de wagen aangekocht zijn in het jaar dat de afschrijving begint of mag dit een jaar later?
Wat is het verbruik van de wagen? Voorleggen met tankbeurten of gebruik van fabrieksgegevens?

Heb er nog enkele.
Wat als je de wagen na bijvoorbeeld 3 jaar wil verkopen? Wat met de restwaarde van de wagen?
Kan je dan weer een nieuwe wagen kopen?
Moet de wagen aangekocht zijn in het jaar dat de afschrijving begint of mag dit een jaar later?
Wat is het verbruik van de wagen? Voorleggen met tankbeurten of gebruik van fabrieksgegevens?
Re: Lichte vracht.
Uw vragen zijn hier al eerder uitgelegd.
Geen meerwaarde als particulier.
Aankoop in 2014 (zelfs 31 12 2014) = 1 e afschrijving in 2014
Brandstof kleine raming volgens fabrieksgegevens.
Ofwel beter nog: ALLE tankbeurten bijhouden met de bonnetjes + datum + km stand= geen discussie
Ja, zonder moeite gaat het wel niet lukken, het blijft wat "boekhouden" !!!
Geen meerwaarde als particulier.
Aankoop in 2014 (zelfs 31 12 2014) = 1 e afschrijving in 2014
Brandstof kleine raming volgens fabrieksgegevens.
Ofwel beter nog: ALLE tankbeurten bijhouden met de bonnetjes + datum + km stand= geen discussie
Ja, zonder moeite gaat het wel niet lukken, het blijft wat "boekhouden" !!!
Re: Lichte vracht.
PJP,
1e afschrijving in jaar van inschrijving. Maar als je dat op 31/12 zou doen dan heb je nog geen kosten van brandstof dus zal je waarschijnlijk te laag uitkomen en zal het forfait hoger zijn?
Kan je tijden de afschrijfperiode van bv 5 jaar opnieuw de keuze maken voor forfait?
Stel dat je een nieuwe wagen koopt en afschrijft over 5 jaar. Mag je die dan verkopen na bv 1 jaar en wat gebeurd er dan
Heb eens uitgerekend. Als je een goedkope lichte vracht neemt is het zelf beter om het forfait te nemen.
1e afschrijving in jaar van inschrijving. Maar als je dat op 31/12 zou doen dan heb je nog geen kosten van brandstof dus zal je waarschijnlijk te laag uitkomen en zal het forfait hoger zijn?
Kan je tijden de afschrijfperiode van bv 5 jaar opnieuw de keuze maken voor forfait?
Stel dat je een nieuwe wagen koopt en afschrijft over 5 jaar. Mag je die dan verkopen na bv 1 jaar en wat gebeurd er dan
Heb eens uitgerekend. Als je een goedkope lichte vracht neemt is het zelf beter om het forfait te nemen.