lidar interessant om in te investeren?
TIP
lidar interessant om in te investeren?
Lidars worden onder andere gebruikt op de zelfrijdende auto's van google om veilig te kunnen navigeren, maar ook meer en meer gebruikt in de bouw om "as-build" plannen op te maken. Waar lidar sensoren tot voor kort tienduizenden euro's kosten zijn de prijzen nu aan het zakken wat ze toegankelijk maakt voor een veel grotere markt.LIDAR of LiDAR is een technologie die de afstand tot een object of oppervlak bepaalt door middel van het gebruik van laserpulsen. Lidar werkt volgens hetzelfde principe als radar: een signaal wordt uitgezonden en zal enige tijd later door reflectie weer worden opgevangen.
Recent kan je in een aantal bedrijven achter de lidar technologie investeren:
- LAZR: Luminar Technologies, Inc. is een SPAC die een merger met xx heeft afgerond. Ze mikken op goedkope lidar sensoren die bruikbaar zijn in auto's ter vervanging van de radar die nu gebruikt wordt.
- CLA: een SPAC die een merger overeenkomst heeft met ouster. Ouster heeft een vrij revolutionair ontwerp van lidar gebaseerd op CMOS chips. Het voordeel is vooral minder bewegende componenten en een lagere productie prijs
- VLDR: Velodyne Lidar, Inc. Ook via een SPAC naar de beurs gestapt. Ze produceren de beste, maar ook duurste lidar sensoren die onder andere op de zelfrijdende auto's van google worden geproduceerd.
- Bosch: Heeft een goedkope (wss 200eur) lidar chip ter vervanging van bestaande radars in auto's. Grote productie, groot bedrijf. Lidar maakt hier uiteraard maar een mini stukje uit van de groep.
Persoonlijk zie ik de meeste waarde op dit moment in CLA (er van uit gaande dat de merger ook echt door gaat, waarschijnlijk veranderd de ticker dan). Ze hebben een veel belovende techniek, die vele malen goedkoper te produceren is dan die van velodyne. Dit voornamelijk omdat alles op slechts 2 chips zit versus allemaal losse componenten bij velodyne. De kans is groot dat ze dicht bij de kwaliteit van velodyne komen op een fractie van de kost.
Daarnaast is er ook potentieel aan de onderkant van de markt waar hun technologie nu nog te duur is voor in auto's (6000eur voor een sensor) en ze mogelijks in de toekomst een betere technologie kunnen aanbieden dan LAZR en Bosch. Sowieso is de markt waar ze nu op mikken (robotica) interessanter omdat de marges er hoger liggen dan de markt voor toeleveranciers van auto's.
Wat me een beetje tegenhoudt is het hele SPAC verhaal, waarom toch geen gewone IPO... hoe slecht zijn de cijfers dan op dit moment?
Aan de andere kant mss een opportuniteit nu de merger met ouster nog niet is afgerond en er nog wat risico in de prijs van de SPAC zit?
Re: lidar interessant om in te investeren?
SPAC = pump and dump scheme om die rommel in de handen van retail investors te duwen.
En aan het hoofd staat Chamath Palihapitiya de koning van de pump and dump.
Maar, investeer gerust je zuur verdiende centjes.
En aan het hoofd staat Chamath Palihapitiya de koning van de pump and dump.
Maar, investeer gerust je zuur verdiende centjes.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wel dat is dus inderdaad wat me tegenhoud, maar alle lidar startups gaan voor de SPAC merger zo blijkt... Deze week ook aeva. Zowel lazr als ouster produceren en verkopen al hardware (volgens eigen zeggen met winst), dus geen lege dozen op zich. Ik volg velodyne en ouster al even op, lazr is pas op mijn radar gekomen na de merger.
FRSX al eens bekeken?
Je hebt gelijk, ik ging er van uit omdat ik een ticker bosch limited tegenkwam, maar dat gaat zo te zien enkel om de activiteiten in india.
Ter info :
Vandaag nogmaals 65% erbij bij FRSX nav de aankondiging van onderstaande
https://www.nasdaq.com/press-release/fo ... nufacturer
zowel FRSX als OUST blijven volgen, blij dat ik (mede dankzij advies hier!) niet in OUST heb geinvesteerd destijds. Ook FRSX is al even aan het dalen overigens.
Ondertussen noteert OUST aan ongeveer 3,5USD. De L2 sensor (momenteel nog een prototype dat wel al aan klanten geleverd wordt) zou in 2022 opgeleverd worden en verwachte revenue blijft aangehouden. Het blijft wel moeilijk om een "startup" te beoordelen. Ik ben eerder een value belegger en de cijfers waar ik normaal naar kijk zijn hier niet zo zinnig (P/E, DCF). Ik vind het heel moeilijk om de "forward statements" naar waarde te schatten. De prognose voor 2021 lijken ze alvast te halen en ze sluiten vlot contracten ("revenue opportunity of $470 million"), maar hoeveel revenue daar echt uit gaat komen en of ze de forse voorspellingen gaan halen?
Concreet voor revenue
- 2021: voorspelt $33-35m, op Q3 $21m
- 2022: analisten verwachten $88m
- 2023: analisten verwachten $236m
Aan de andere kant is lidar wel een sector waarvan ik overtuigd ben dat er een toekomst in zit en zou ik graag "vroeg" instappen. Overigens misschien nog toevoegen dat LAZR het sinds mijn vorige post eigenlijk het beste heeft gedaan. Ze hebben nu ook een deal met mercedes.
Ondertussen noteert OUST aan ongeveer 3,5USD. De L2 sensor (momenteel nog een prototype dat wel al aan klanten geleverd wordt) zou in 2022 opgeleverd worden en verwachte revenue blijft aangehouden. Het blijft wel moeilijk om een "startup" te beoordelen. Ik ben eerder een value belegger en de cijfers waar ik normaal naar kijk zijn hier niet zo zinnig (P/E, DCF). Ik vind het heel moeilijk om de "forward statements" naar waarde te schatten. De prognose voor 2021 lijken ze alvast te halen en ze sluiten vlot contracten ("revenue opportunity of $470 million"), maar hoeveel revenue daar echt uit gaat komen en of ze de forse voorspellingen gaan halen?
Concreet voor revenue
- 2021: voorspelt $33-35m, op Q3 $21m
- 2022: analisten verwachten $88m
- 2023: analisten verwachten $236m
Aan de andere kant is lidar wel een sector waarvan ik overtuigd ben dat er een toekomst in zit en zou ik graag "vroeg" instappen. Overigens misschien nog toevoegen dat LAZR het sinds mijn vorige post eigenlijk het beste heeft gedaan. Ze hebben nu ook een deal met mercedes.