LIFO OF FIFO
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
LIFO OF FIFO
Voor het berekenen van de getrouwheidspremie is het belangrijk te weten of uw bank Last In, First Out of First In Last Out toepast.
Vb
op 1 januari heb ik 10.000 euro op een spaarrekening, ik laat dit geld staat tot 1 januari van het volgend jaar.
Op 1 mei plaats ik 5000 bij op de rekening en op 1 juli haal ik 5000 euro van de rekening.
Afhankelijk van de berekeningswijze krijg je een getrouwheidspremie op 5000 euro FIFO of op 10.000 euro LIFO!!
Waar kan ik de toegepaste methode vinden per bank?
Vb
op 1 januari heb ik 10.000 euro op een spaarrekening, ik laat dit geld staat tot 1 januari van het volgend jaar.
Op 1 mei plaats ik 5000 bij op de rekening en op 1 juli haal ik 5000 euro van de rekening.
Afhankelijk van de berekeningswijze krijg je een getrouwheidspremie op 5000 euro FIFO of op 10.000 euro LIFO!!
Waar kan ik de toegepaste methode vinden per bank?
Re: LIFO OF FIFO
Als je twijfelt, vraag het toch gewoon aan je bank.
Bij een dubieus antwoord kan je het hier nog steeds komen vragen.
Bij een dubieus antwoord kan je het hier nog steeds komen vragen.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
er is maar 1 methode wettelijk toegelaten : LIFO
Is dat sinds de nieuwe spaarrichtlijn, want tenzij ik me vergis konden banken daarvoor kiezen welk principe ze toepasten ?paul schreef: er is maar 1 methode wettelijk toegelaten : LIFO
Geld verdienen doe je door te werken.
Ik vergeet altijd hoe het in het verleden was, denk enkel nog aan het heden en de toekomst.
Sinds die nieuwe spaarregeling is het enkel LIFO, hoe het vroeger was weet ik niet.
Ik vind eigenlijk meer dat het de methode PIPO is sedert dat een zeker heerschap Reynders die nieuwe spaarregeling mee ingevoerd heeft.
Sinds die nieuwe spaarregeling is het enkel LIFO, hoe het vroeger was weet ik niet.
Ik vind eigenlijk meer dat het de methode PIPO is sedert dat een zeker heerschap Reynders die nieuwe spaarregeling mee ingevoerd heeft.
Geen echte LIFO (en zeker geen FIFO).
Het is "het bedrag waarvan de getrouwheidpremie het minste lang gevorderd is" first out.
(zoek daar maar eens een afkorting voor)
Dat kan dus een bedrag zijn dat al meer dan een jaar op de rekening staat en dat een nieuw jaar is ingegaan, maar waarvan dit nieuwe jaar nog minder lang gevorderd is dan een storting die je recent gedaan hebt.
Leve de transparantie.
Het is "het bedrag waarvan de getrouwheidpremie het minste lang gevorderd is" first out.
(zoek daar maar eens een afkorting voor)
Dat kan dus een bedrag zijn dat al meer dan een jaar op de rekening staat en dat een nieuw jaar is ingegaan, maar waarvan dit nieuwe jaar nog minder lang gevorderd is dan een storting die je recent gedaan hebt.
Leve de transparantie.

naar wat ik begrepen heb is LIFO of FIFO niet meer helemaal van toepassing zoals robokat zegt. Het geld waar de getrouwheidspremie het minst lang gevorderd is, gaat er het eerst af.
Stel je stort 10000 in januari 2010, 5000 in mei 2010, je haalt 2500 af in juli 2010, dat gaat er 2500 af van het geld in mei (want die getrouwheidspremie is het minst ver gevorderd). Stel je haalt nog eens 2500 af in februari 2011, dan gaat er 2500 af van het geld gestort in januari 2010 (want de getrouwheidspremie van het geld van januari heb je de maand ervoor verworven en is dus nu maar 1 maand ver)
Stel je stort 10000 in januari 2010, 5000 in mei 2010, je haalt 2500 af in juli 2010, dat gaat er 2500 af van het geld in mei (want die getrouwheidspremie is het minst ver gevorderd). Stel je haalt nog eens 2500 af in februari 2011, dan gaat er 2500 af van het geld gestort in januari 2010 (want de getrouwheidspremie van het geld van januari heb je de maand ervoor verworven en is dus nu maar 1 maand ver)
Denk zelfs dat FIFO bijna nooit in Belgie is toegepast geweest.
Een echte LIFO is het ook niet , maar bij gebrek aan een juistere benaming zou ik het systeem PIPO of DIDIERKE noemen ( gewoon een krankzinning systeem dus ).
Een echte LIFO is het ook niet , maar bij gebrek aan een juistere benaming zou ik het systeem PIPO of DIDIERKE noemen ( gewoon een krankzinning systeem dus ).
Toch oppassen in de overgangsperiode.
Bv bij Rabobank die de aangroeiperiode liet doorlopen tot 31122009 en de getrouwheid tot 31032010, was het wel oppassen geblazen of je liep bij afhalen na 2 stortingen wel een aangroei of getrouwheid mis. Zie hierover mijn topic eerder dit jaar in "vraag het aan rabobank".
Bv bij Rabobank die de aangroeiperiode liet doorlopen tot 31122009 en de getrouwheid tot 31032010, was het wel oppassen geblazen of je liep bij afhalen na 2 stortingen wel een aangroei of getrouwheid mis. Zie hierover mijn topic eerder dit jaar in "vraag het aan rabobank".
Nog een vraagje in die context.
Stel ik haal vandaag 2500 af, maar schrijf het er onmiddelijk (dezelfde dag) weer bij, en beide transacties werden uitgevoerd, ben ik dan de getrouwheidspremie van dat bedrag kwijt? Kan bvb voorvallen bij ... een foutje
.
Stel ik haal vandaag 2500 af, maar schrijf het er onmiddelijk (dezelfde dag) weer bij, en beide transacties werden uitgevoerd, ben ik dan de getrouwheidspremie van dat bedrag kwijt? Kan bvb voorvallen bij ... een foutje

Pech voor jou. Geen fouten maken dus.cvs schreef: Nog een vraagje in die context.
Stel ik haal vandaag 2500 af, maar schrijf het er onmiddelijk (dezelfde dag) weer bij, en beide transacties werden uitgevoerd, ben ik dan de getrouwheidspremie van dat bedrag kwijt? Kan bvb voorvallen bij ... een foutje.
paul schreef:Ik vergeet altijd hoe het in het verleden was, denk enkel nog aan het heden en de toekomst.

paul schreef:Denk zelfs dat FIFO bijna nooit in Belgie is toegepast geweest.
Jawel hoor het huidige systeem kun je een LIFO noemen als je de last in beschouwt als minst lang periode lopende voor getrouwheidspremie.