Limiet instellen
TIP
Limiet instellen
Heeft het nut van een limiet in te stellen bij het kopen van een aandeel ? Ik kan toch zelf regelmatig een oogje in het zeil houden wanneer ik een aandeel wil verkopen .
Re: Limiet instellen
Bij elke aankoop van een aandeel of turbo, zet ik meteen een nieuw 'stop-loss' order in (of een trailing-stop). Bedoeling van beleggen is dat je winst maakt! Het aandeel moet reeds omhoog gaan, enkel en alleen om je transactiekosten en beurstaks terug te winnen...noliko schreef:Heeft het nut van een limiet in te stellen bij het kopen van een aandeel ? Ik kan toch zelf regelmatig een oogje in het zeil houden wanneer ik een aandeel wil verkopen .
En het kan soms snel gaan hoor: -16% naar beneden op één dag... Stel dat dan, bijvoorbeeld, je internet eruit ligt of een andere calamiteit...
Ieder moet dit voor zichzelf uitmaken uiteraard, maar ik hanteer steeds strikte stop-losses. Verliezen kortwieken, winsten laten oplopen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op zich lijkt dit wel een interessant idee maar wanneer betaal je eigenlijk voor je order? Betaal je voor een stop order dat nooit geactiveerd wordt? Betaal je voor een stop order dat geactiveerd wordt maar niet uitgevoerd wordt? Of betaal je enkel als er effectief iets aangekocht of verkocht is?
Je moet dit nagaan bij je eigen broker, maar ik denk dat er bij de meeste brokers niets wordt aangerekend zolang de order niet wordt uitgevoerd.Letsnow schreef:Op zich lijkt dit wel een interessant idee maar wanneer betaal je eigenlijk voor je order? Betaal je voor een stop order dat nooit geactiveerd wordt? Betaal je voor een stop order dat geactiveerd wordt maar niet uitgevoerd wordt? Of betaal je enkel als er effectief iets aangekocht of verkocht is?
Indien de order partieel wordt uitgevoerd, moet je oppassen, in bepaalde omstandigheden rekent men dan 1 of meerdere transacties aan. Ik weet niet dat alle brokers daar op dezelfde manier mee omgaan.
Het slechtste dat ik al heb meegemaakt was 1 aandeel verkocht op een order van 100 aandelen (dagorder) aan mijn limiet en daarna ging het omlaag, dus volle prijs(bij keytrade 7.5€ voor een aandeel van +/- 20€) , dat is pech.robokat schreef:Je moet dit nagaan bij je eigen broker, maar ik denk dat er bij de meeste brokers niets wordt aangerekend zolang de order niet wordt uitgevoerd.Letsnow schreef:Op zich lijkt dit wel een interessant idee maar wanneer betaal je eigenlijk voor je order? Betaal je voor een stop order dat nooit geactiveerd wordt? Betaal je voor een stop order dat geactiveerd wordt maar niet uitgevoerd wordt? Of betaal je enkel als er effectief iets aangekocht of verkocht is?
Indien de order partieel wordt uitgevoerd, moet je oppassen, in bepaalde omstandigheden rekent men dan 1 of meerdere transacties aan. Ik weet niet dat alle brokers daar op dezelfde manier mee omgaan.
Heb een antwoord gekregen van Keytrade bank :
Edit : net een 2de mail gekregen die ongeveer hetzelfde zegt :Geachte klant,
In bijlage vindt u al onze tarieven. U betaalt enkel voor de uitgevoerde orders, niet voor het ingegeven order.
Dus bij een stop of stop-limietorder moet het order ook uitgevoerd zijn.
Mvg,
Geachte heer,
u betaalt altijd een uitgevoerd order.
(het annuleren van een order en aangepast, een andere stop of een andere limiet, is gratis)
Met vriendelijke groeten,
Kan er iemand met een voorbeeld uitleggen wat het verschil is tussen een stop loss en stoplimiet bij verkoop van een aandeel?
Citaat BinckBank :
Wat is een stop loss/stop limiet order?
Een stoporder is een order dat pas geactiveerd wordt wanneer een bepaald koersniveau is bereikt. U kunt zo'n order inleggen om koersverliezen automatisch te beperken. Als de koers van een effect onder een door u vastgesteld niveau daalt worden uw aandelen van dat effect verkocht, zodat u van verdere dalingen geen last zult hebben. Ook kunt u van koersstijgingen automatisch meeprofiteren: bij het stop aankooporder wordt gekocht als de koers een door u ingestelde opwaartse limiet doorbreekt.
Het risico van deze ordervorm is dat -als het doorbreken van het ingestelde koersniveau slechts tijdelijk is en de koers daarna terugvalt of weer stijgt- uw order is uitgevoerd op een ongunstig niveau. Er kunnen twee soorten stop orders worden ingelegd: het stop loss order en het stop limiet order.
Stop loss order: Aankoop- of verkoopopdracht om een positie automatisch te sluiten indien een bepaalde limiet wordt bereikt. Een Stop loss order wordt -nadat het door u opgegeven stopniveau (stopprijs) is geraakt of overschreden- omgezet in een marktorder en vervolgens op de eerstvolgende koers uitgevoerd. Let op: de eerstvolgende koers kan afwijken van uw stopprijs! Met dit ordertype beschermt u uw positie tegen een (verdere) koersdaling of kunt u profiteren van een koersuitbraak. Let wel: bij een Stop loss verkooporder dient de stopprijs lager te zijn dan de laatst verhandelde koers. Voor een aankooporder dient de stopprijs hoger te zijn dan de laatst verhandelde koers. Is dit niet het geval dan wordt het order door de beurs niet geaccepteerd en verworpen.
Stop limiet order: Op het moment dat de koers het stopniveau raakt of overschrijdt, verandert het order in een limietorder, met een limiet die bij een aankooporder hoger en bij een verkooporder lager ligt dan het stopniveau. Het meegeven van een limiet aan het order is bedoeld om niet teveel te betalen of te weinig te ontvangen als eenmaal het ingestelde stopniveau is geraakt of doorbroken. Let wel: bij een Stop limiet verkooporder dient de stopprijs lager te zijn dan de laatst verhandelde koers. Daarbij dient uw opgegeven limiet lager of wel gelijk te zijn aan de stopprijs. Voor een aankooporder dient de stopprijs hoger te zijn dan de laatst verhandelde koers en dient de limiet hoger of gelijk aan de stopprijs te zijn. Is dit niet het geval dan wordt het order door de beurs niet aanvaard en verworpen.
Wat is een stop loss/stop limiet order?
Een stoporder is een order dat pas geactiveerd wordt wanneer een bepaald koersniveau is bereikt. U kunt zo'n order inleggen om koersverliezen automatisch te beperken. Als de koers van een effect onder een door u vastgesteld niveau daalt worden uw aandelen van dat effect verkocht, zodat u van verdere dalingen geen last zult hebben. Ook kunt u van koersstijgingen automatisch meeprofiteren: bij het stop aankooporder wordt gekocht als de koers een door u ingestelde opwaartse limiet doorbreekt.
Het risico van deze ordervorm is dat -als het doorbreken van het ingestelde koersniveau slechts tijdelijk is en de koers daarna terugvalt of weer stijgt- uw order is uitgevoerd op een ongunstig niveau. Er kunnen twee soorten stop orders worden ingelegd: het stop loss order en het stop limiet order.
Stop loss order: Aankoop- of verkoopopdracht om een positie automatisch te sluiten indien een bepaalde limiet wordt bereikt. Een Stop loss order wordt -nadat het door u opgegeven stopniveau (stopprijs) is geraakt of overschreden- omgezet in een marktorder en vervolgens op de eerstvolgende koers uitgevoerd. Let op: de eerstvolgende koers kan afwijken van uw stopprijs! Met dit ordertype beschermt u uw positie tegen een (verdere) koersdaling of kunt u profiteren van een koersuitbraak. Let wel: bij een Stop loss verkooporder dient de stopprijs lager te zijn dan de laatst verhandelde koers. Voor een aankooporder dient de stopprijs hoger te zijn dan de laatst verhandelde koers. Is dit niet het geval dan wordt het order door de beurs niet geaccepteerd en verworpen.
Stop limiet order: Op het moment dat de koers het stopniveau raakt of overschrijdt, verandert het order in een limietorder, met een limiet die bij een aankooporder hoger en bij een verkooporder lager ligt dan het stopniveau. Het meegeven van een limiet aan het order is bedoeld om niet teveel te betalen of te weinig te ontvangen als eenmaal het ingestelde stopniveau is geraakt of doorbroken. Let wel: bij een Stop limiet verkooporder dient de stopprijs lager te zijn dan de laatst verhandelde koers. Daarbij dient uw opgegeven limiet lager of wel gelijk te zijn aan de stopprijs. Voor een aankooporder dient de stopprijs hoger te zijn dan de laatst verhandelde koers en dient de limiet hoger of gelijk aan de stopprijs te zijn. Is dit niet het geval dan wordt het order door de beurs niet aanvaard en verworpen.