Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
TIP
Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Zeer speculatief aandeel!

Lufthansa Group is momenteel 's werelds grootste luchtvaartgroep op basis van omzet (met dank aan sterkere €) en samen met Ryanair de vijfde grootste qua passagiersaantallen. De groep omvat vijf grote maatschappijen: Lufthansa (42,5% van groepsomzet, EBITDA-marge van 18,7%), SWISS (12,2% van omzet, EBITDA-marge van 17,4%), Austrian Airlines (6,1% van omzet, EBITDA-marge van 9,8% en Eurowings/Brussels Airlines (10,4% van omzet, EBITDA-marge van 6,8%). Eurowings is een lage-kostenmaatschappij en snelgroeiend. Daarnaast zijn er nog drie andere divisies: Onderhoud & Herstellingen (14,0% van omzet, EBITDA-marge van 9,8%), Vrachtvervoer (6,5% van omzet, EBITDA-marge van 13,3%) en Catering (8,3% van omzet, EBITDA-marge van 4,2%). Er zijn ook nog samenwerkingsverbanden met United Airlines, Air Canada, All Nippon Airways, Air China en Singapore Airlines en er is een belang in SunExpress. De groep telt ongeveer 130.000 werknemers. Carsten Spohr is CEO sinds mei 2014 en Ulrik Svensson CFO sinds januari 2017. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg het aantal passagiers met 13,1%. Corporate website - Corporate filmpje
De faire waarde die ik hanteer gaat uit van een optimistisch scenario. De gemiddelde vrije kasstroom-marge was de voorbije 12 jaar 2,82%. Wanneer we deze marge toepassen op een toekomstige, volgens mij en volgens analisten haalbare omzet van €40 miljard, dan komen we uit op een vks van €1128 mio. Ik neem uiteindelijk een iets conservatievere schatting van €1050 mio fcf.
Huidige marktkapitalisatie: €12644 mio
Huidige aandelenkoers: €26,83
Faire marktkapitalisatie: €18900 mio (gebaseerd op 18x vrije kasstroom van €1050 mio)
Faire aandelenkoers: €40,11
Opwaarts koerspotentieel: +49%
Argumenten pro belegging:
- aandeel in €
- makkelijk te begrijpen diensten
- gestage groeier
- heeft bewezen aantal passagiers sterk te doen groeien
- geen grote verliezen tijdens de financiële crisis in 2008/2009
- lage p-to-fcf ratio (fcf volgens mijn definitie)
- weinig schulden
- sector waarin elk jaar veel aan kostenbesparingen gedaan wordt
- bedrijf verwacht de komende jaren een dividend van minstens €0,80 uit te keren
- Lufthansa, SWISS en Austrian Airlines behoren tot de allerbeste maatschappijen ter wereld qua klantentevredenheid; geen enkele andere Europese of Amerikaanse maatschappij scoort beter (bron: Skytrax, 320 maatschappijen onderzocht)
Argumenten contra belegging:
- marges van Austrian Airlines en Eurowings/Brussels Airlines zijn veel te laag
- klantentevredenheid bij Eurowings en Brussels Airlines wat aan de lage kant (maar nog altijd beter dan bv. Ryanair en American Airlines)
- acties en eisen van vakbonden kunnen de resultaten negatief beïnvloeden
- stijgende olieprijs is een nadeel
- toenemende concurrentie
- analisten verwachten dat de capex de komende jaren boven de €3 miljard zal blijven (maar dat de kasstromen voorlopig toch nog hoog zullen blijven)
- cyclisch karakter van de sector
- zeer volatiele kasstromen
- hoge pensioenlasten
- zeer speculatief aandeel, best koopwaardig aan max. €22,28 (opwaarts koerspotentieel van 80%)



Lufthansa Group is momenteel 's werelds grootste luchtvaartgroep op basis van omzet (met dank aan sterkere €) en samen met Ryanair de vijfde grootste qua passagiersaantallen. De groep omvat vijf grote maatschappijen: Lufthansa (42,5% van groepsomzet, EBITDA-marge van 18,7%), SWISS (12,2% van omzet, EBITDA-marge van 17,4%), Austrian Airlines (6,1% van omzet, EBITDA-marge van 9,8% en Eurowings/Brussels Airlines (10,4% van omzet, EBITDA-marge van 6,8%). Eurowings is een lage-kostenmaatschappij en snelgroeiend. Daarnaast zijn er nog drie andere divisies: Onderhoud & Herstellingen (14,0% van omzet, EBITDA-marge van 9,8%), Vrachtvervoer (6,5% van omzet, EBITDA-marge van 13,3%) en Catering (8,3% van omzet, EBITDA-marge van 4,2%). Er zijn ook nog samenwerkingsverbanden met United Airlines, Air Canada, All Nippon Airways, Air China en Singapore Airlines en er is een belang in SunExpress. De groep telt ongeveer 130.000 werknemers. Carsten Spohr is CEO sinds mei 2014 en Ulrik Svensson CFO sinds januari 2017. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg het aantal passagiers met 13,1%. Corporate website - Corporate filmpje
De faire waarde die ik hanteer gaat uit van een optimistisch scenario. De gemiddelde vrije kasstroom-marge was de voorbije 12 jaar 2,82%. Wanneer we deze marge toepassen op een toekomstige, volgens mij en volgens analisten haalbare omzet van €40 miljard, dan komen we uit op een vks van €1128 mio. Ik neem uiteindelijk een iets conservatievere schatting van €1050 mio fcf.
Huidige marktkapitalisatie: €12644 mio
Huidige aandelenkoers: €26,83
Faire marktkapitalisatie: €18900 mio (gebaseerd op 18x vrije kasstroom van €1050 mio)
Faire aandelenkoers: €40,11
Opwaarts koerspotentieel: +49%
Argumenten pro belegging:
- aandeel in €
- makkelijk te begrijpen diensten
- gestage groeier
- heeft bewezen aantal passagiers sterk te doen groeien
- geen grote verliezen tijdens de financiële crisis in 2008/2009
- lage p-to-fcf ratio (fcf volgens mijn definitie)
- weinig schulden
- sector waarin elk jaar veel aan kostenbesparingen gedaan wordt
- bedrijf verwacht de komende jaren een dividend van minstens €0,80 uit te keren
- Lufthansa, SWISS en Austrian Airlines behoren tot de allerbeste maatschappijen ter wereld qua klantentevredenheid; geen enkele andere Europese of Amerikaanse maatschappij scoort beter (bron: Skytrax, 320 maatschappijen onderzocht)
Argumenten contra belegging:
- marges van Austrian Airlines en Eurowings/Brussels Airlines zijn veel te laag
- klantentevredenheid bij Eurowings en Brussels Airlines wat aan de lage kant (maar nog altijd beter dan bv. Ryanair en American Airlines)
- acties en eisen van vakbonden kunnen de resultaten negatief beïnvloeden
- stijgende olieprijs is een nadeel
- toenemende concurrentie
- analisten verwachten dat de capex de komende jaren boven de €3 miljard zal blijven (maar dat de kasstromen voorlopig toch nog hoog zullen blijven)
- cyclisch karakter van de sector
- zeer volatiele kasstromen
- hoge pensioenlasten
- zeer speculatief aandeel, best koopwaardig aan max. €22,28 (opwaarts koerspotentieel van 80%)


Laatst gewijzigd door gpv1 op 18 april 2018, 16:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Vandaag ingestapt, kleine positie van ong. 3,4%. Bijkopen als koers daalt naar €22,28.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous9
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Ge hebt Carsten en Ulrik omgedraaid in hun functies.
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Juist. Rechtgezet. 
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Ik zou bij minpunten ook nog oplijsten dat het een politiek gevoelige sector is om geraakt te worden door bijkomende taksen.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Klopt!
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Daar zijn oplossingen voor
https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaa ... 99119.html
Nieuwere toestellen zijn ook milieu & geluids-vriendelijker. Dus de leeftijd van uw fleet is in deze ook van belang (alsook voor de CapEx natuurlijk).
Voor Lufthansa kwam ik het volgende tegen...
http://www.airfleets.net/ageflotte/Lufthansa.htm
Geen idee of de site betrouwbaar is, noch of dat een goed of slecht gemiddelde is
-
anonymous9
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Een airframe in de Westerse wereld gaat zo'n 25 jaar mee. Dan wordt het afgschreven en in de woestijn gestored, of verkocht aan Afrikaanse maatschappijen
Ik kruip hier seffes op een 747 van 27 jaar oud. Ik heb alvast plakband en superlijm mee.
Ik kruip hier seffes op een 747 van 27 jaar oud. Ik heb alvast plakband en superlijm mee.
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Koers daalt 5,3% na resultaten Q1. Omzet -0,7% omwille van implementatie nieuwe boekhoudregels IFRS 15 (anders: +4,5%); aangepaste EBITDA +5,6%; wpa +20%; nettoschuld gedaald tot €2,1 miljard; vrije kasstroom met 5,2% gedaald tot €790 mio; pensioenprovisies op balans gestegen met 8,3% tot €5,5 miljard.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/05 ... lein-om-e/
Winstmarges Brussels Airlines moeten omhoog of geen investeringen meer.
Winstmarges Brussels Airlines moeten omhoog of geen investeringen meer.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Hoopte vandaag mijn positie te verdubbelen indien de koers naar €22,28 zou zakken maar toen las ik een bericht dat Lufthansa in gesprekken is om het zwaar verlieslatende (op cash-niveau) Norwegian Air Shuttle over te nemen. Onbegrijpelijk dat men daar mee rond de tafel wil gaan zitten. Mijn aandelen verkocht met 16% verlies en hopen dat er geen deal komt; dan stap ik misschien terug in. Verdorie toch. 
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
mja, was Brussels Airlines ook niet verlieslatend (of zo goed als?) toen Lufthansa in 2008 kwam aankloppen?gpv1 schreef: ↑19 juni 2018, 10:46 Hoopte vandaag mijn positie te verdubbelen indien de koers naar €22,28 zou zakken maar toen las ik een bericht dat Lufthansa in gesprekken is om het zwaar verlieslatende (op cash-niveau) Norwegian Air Shuttle over te nemen. Onbegrijpelijk dat men daar mee rond de tafel wil gaan zitten. Mijn aandelen verkocht met 16% verlies en hopen dat er geen deal komt; dan stap ik misschien terug in. Verdorie toch.![]()
Ik zie dat de schuldenlast wel zeer hoog is bij Norwegian. Nogal wiedes dat die geen positieve cashflows draaien met zo'n rentelast & forse investeringen in groei (24% nieuwe vliegtuigen, 32% extra personeel in 2017
Lufthansa kan wss een hoop van die leningen herfinancieren & een hoop synergieën verwezenlijken. Lufthansa kan die extra schuld makkelijk aan trouwens.
CEO van Norwegian zegt dat ze nu een niveau bereikt hebben waarop ze winstgevend kunnen groeien.
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Feit blijft dat de lagekostenpoot bij Lufthansa slecht presteert, en Norwegian Air Shuttle zou het alleen maar erger maken. NAS groeit als kool qua omzet en als je het op langere termijn bekijkt dan draaien ze qua winst status-quo. Wellicht daarom dat Lufthansa geïnteresseerd is, en de schulden kunnen ze idd aan. Maar ik vind de cash flows belangrijk en dan ga je met NAS toch al gauw een paar honderd miljoen moeten aftrekken van deze van Lufthansa vrees ik, wat de waardering een pak naar omlaag brengt. Lufthansa zou ook interesse hebben in Alitalia maar daar zijn geen cijfers over bekend. Dus heel wat onzekerheid voorlopig.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Opnieuw ingestapt met een kleine positie in Lufthansa @ ong. €19,72. Aandeel lijkt de voorbije dagen wat te lijden onder de strubbelingen bij Ryanair. Faire waarde verlaagd van €40,11 naar €36,46 (€1 miljard fcf x 17,5 / 480 mio aandelen). Had graag gekocht aan €18,23 maar ja...
De intenties van Norwegian Air Shuttle om zichzelf te verkopen zijn al een tijdje on hold gezet omdat ze naar eigen zeggen beter presteren, en Lufthansa is alleen geïnteresseerd in een fors afgeslankt Alitalia met serieuze kostenbesparingen, waardoor de kans dat Lufthansa die twee bedrijven zal overnemen kleiner geworden is. Goede zaak. Grootste risico's bij dit aandeel zijn dat de top dwaze overnames doet en een stijgende olieprijs. Kan zijn dat ik uitstap als de zaken niet verlopen zoals ik hoop.

De intenties van Norwegian Air Shuttle om zichzelf te verkopen zijn al een tijdje on hold gezet omdat ze naar eigen zeggen beter presteren, en Lufthansa is alleen geïnteresseerd in een fors afgeslankt Alitalia met serieuze kostenbesparingen, waardoor de kans dat Lufthansa die twee bedrijven zal overnemen kleiner geworden is. Goede zaak. Grootste risico's bij dit aandeel zijn dat de top dwaze overnames doet en een stijgende olieprijs. Kan zijn dat ik uitstap als de zaken niet verlopen zoals ik hoop.

Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Lufthansa Group: luchtvaartmaatschappijen
Positie vandaag verkocht met een dikke 4% verlies sinds vorige week. Is de laatste die buitenvliegt, cash nu groot genoeg.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
