Lyxor ETF
TIP
Lyxor ETF
Iemand hier een mening over ? Lyxor gaat blijkbaar 22 ETF's verhandelen via euronext brussel... Robocat schreef ooit eens dat ETF's van Franse origine minder interessant zijn
Re: Lyxor ETF
Na een dagje "research" besef ik dat er veel blijft kleven aan de vingers van de ETF, waardoor het tracken behoorlijk lijkt tegen te vallen over langere termijn bekeken. AEX short leek me leuk alternatief voor turbo's nochtans
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
JurgenG
Er blijft misschien een en ander hangen, maar bij 'normale' fondsen toch nog altijd een stuk meer. Zoals bij alle beleggingen is het van belang om te begrijpen wat je koopt.birten schreef:Na een dagje "research" besef ik dat er veel blijft kleven aan de vingers van de ETF, waardoor het tracken behoorlijk lijkt tegen te vallen over langere termijn bekeken. AEX short leek me leuk alternatief voor turbo's nochtans
Ikzelf kan maar toejuichen dat we wat meer trackers in Brussel krijgen, eindelijk gedaan met de meestal dubbele belasting op dividenden bij buitenlandse trackers.
Ik kan verkeerd zijn, maar volgens mij maakt de verhandelbaarheid op Euronext Brussel niets uit voor de dubbele RV, het blijven immers nog altijd trackers naar Frans recht. In de praktijk maakt het niet zoveel uit voor de Lyxor trackers die kapitaliseren (bv. de BEL20 tracker), want daar is dit toch niet van toepassing.
Wel is bvb. het tarief voor transacties op Brussel bij sommige brokers iets lager voor kleine bedragen.
Wel is bvb. het tarief voor transacties op Brussel bij sommige brokers iets lager voor kleine bedragen.
-
jawadde001
- Sr. Member

- Contacteer:
Er blijft veel geld plakken aan de uitgevers van trackers?
Dat moet je me eens uitleggen.
Of vind je echt 0.5% beheerskosten op jaarbasis veel? Moet je eens het volledig mandje van de bel20 zelf kopen. Check dan eens hoeveel geld je kwijt bent aan transactiekosten voor 20 aandelen!
Of vind je echt 0.5% beheerskosten op jaarbasis veel? Moet je eens het volledig mandje van de bel20 zelf kopen. Check dan eens hoeveel geld je kwijt bent aan transactiekosten voor 20 aandelen!
-
JurgenG
Zou inderdaad wel eens kunnen kloppen voor die dubbele RV, maar daarover is heel weinig info te vinden op het net.robokat schreef:Ik kan verkeerd zijn, maar volgens mij maakt de verhandelbaarheid op Euronext Brussel niets uit voor de dubbele RV, het blijven immers nog altijd trackers naar Frans recht. In de praktijk maakt het niet zoveel uit voor de Lyxor trackers die kapitaliseren (bv. de BEL20 tracker), want daar is dit toch niet van toepassing.
Klopt, is bijvoorbeeld bij Binck zo.robokat schreef:Wel is bvb. het tarief voor transacties op Brussel bij sommige brokers iets lager voor kleine bedragen.
Ik had het over de volggraad van de short AEXjawadde001 schreef:Er blijft veel geld plakken aan de uitgevers van trackers?
Lyxor Short AEX op jaarbasis -13.72%, AEX +6.7%
Lyxor Bel 20 op jaarbasis +5.4%, Bel 20 +2.79%, da's wel vrij goed
Ik ga begin oktober naar één van hun roadshows, ga eens checken voor die dubbele RV
-
JurgenG
Zijn ook normale cijfers... het gaat over de SHORT AEX en bij de Lyxor BEL20 worden de dividenden gekapitaliseerd.birten schreef:Ik had het over de volggraad van de short AEX
Dus best eens de prospectussen lezen van deze ETFs!
I know, als de AEX stijgt dan daalt de short, maar daalt wel 'dubbel zo snel'JurgenG schreef:Zijn ook normale cijfers... het gaat over de SHORT AEX en bij de Lyxor BEL20 worden de dividenden gekapitaliseerd.birten schreef:Ik had het over de volggraad van de short AEX
Dus best eens de prospectussen lezen van deze ETFs!
Intussen kan ik bevestigen dat het fiscaal regime van de Lyxor ETF's niet veranderd is door de notering op Brussel.
Op dividenden betaal je dubbele RV, dus 25% buitenlandse RV en daarop nog eens 25% Belgische RV, tesamen maar liefst 43,75% RV.
Kies dus enkel voor kapitaliserende Lyxors of kies voor een tracker met een gunstiger fiscaal regime zoals die Ierse iShares trackers.
Op dividenden betaal je dubbele RV, dus 25% buitenlandse RV en daarop nog eens 25% Belgische RV, tesamen maar liefst 43,75% RV.
Kies dus enkel voor kapitaliserende Lyxors of kies voor een tracker met een gunstiger fiscaal regime zoals die Ierse iShares trackers.
Ik lees net iets dat heel belangrijk is.
Er bestaan 2 soorten trackers, de fysieke trackers die effectief de onderliggende waarden aankopen en dus gedekt worden door echte aandelen, obligaties enz.
Daarnaast zijn er zgn. synthetische trackers. Deze laatste kopen de onderliggende waarden niet aan, maar werken door een swap aan te gaan met een bank. Er is dus een groot risico bij deze tegenpartij die deze swap verzorgt, want de tracker zelf is niet gedekt door fysieke waarden.
Alle Lyxor trackers zijn dus swap based en de tegenpartij is Société Générale. Dit heeft als consequentie dat deze ETF's dus een hoger risico hebben dan fysieke trackers zoals de meeste iShares trackers.
Met dit in het achterhoofd zou ik er toch twee keer over nadenken om een Lyxor ETF te kopen.
Er bestaan 2 soorten trackers, de fysieke trackers die effectief de onderliggende waarden aankopen en dus gedekt worden door echte aandelen, obligaties enz.
Daarnaast zijn er zgn. synthetische trackers. Deze laatste kopen de onderliggende waarden niet aan, maar werken door een swap aan te gaan met een bank. Er is dus een groot risico bij deze tegenpartij die deze swap verzorgt, want de tracker zelf is niet gedekt door fysieke waarden.
Alle Lyxor trackers zijn dus swap based en de tegenpartij is Société Générale. Dit heeft als consequentie dat deze ETF's dus een hoger risico hebben dan fysieke trackers zoals de meeste iShares trackers.
Met dit in het achterhoofd zou ik er toch twee keer over nadenken om een Lyxor ETF te kopen.
-
jawadde001
- Sr. Member

- Contacteer:
Inderdaad ishares is een van de betere.
De synthetische werken meestal met derivaten als onderliggende waarde in plaats van de fysieke aandelen. Je kan dus beter voor de 'traditionele' tracker gaan.
De synthetische werken meestal met derivaten als onderliggende waarde in plaats van de fysieke aandelen. Je kan dus beter voor de 'traditionele' tracker gaan.
Welke Belgiesche banken bieden deze Lyxor ETF"s aan bij hun aandelen ? Bij DB en Binck zijn deze niet te vinden.
-
Leemans-broertje
- VIP member

- Contacteer:
Bij Bolero. Heb er enkele jaren geleden gekocht (grondstoffen), maar onlangs met verlies terug verkocht. Die Fransen ... het blijven toch oplichters ... (zie maar naar GFD Suez)
-
Leemans-broertje
- VIP member

- Contacteer:
Lyxor Bel 20 op jaarbasis +5.4%, Bel 20 +2.79%, da's wel vrij goed: Bel 20 van 2013 toch > + 20 %birten schreef:Ik had het over de volggraad van de short AEXjawadde001 schreef:Er blijft veel geld plakken aan de uitgevers van trackers?
Ik ga begin oktober naar één van hun roadshows, ga eens checken voor die dubbele RV