Maandelijkse ETF-aankopen: kosten minimaliseren
TIP
Re: Maandelijkse ETF-aankopen: kosten minimaliseren
Kopen op de top van een bubbel is waarschijnlijk niet zo'n goed idee. Maar niet altijd zo makkelijk om te zien wanneer er een bubbel is (bv de dotcom bubbel met een shiller PE van 45 in 2000 en obligaties die 5-6% opbrachten, was niet zo'n goed moment om aan te kopen). Als je dus gespreid door de tijd aankoopt voor de lange termijn zit je normaal gezien wel safe.
Je mist grote stukken van Europa en Japan. S&P 500 is enkel US.costaadeje schreef: ↑28 april 2020, 11:06 En voeg ik hieraan nog de volgende 2 trackers toe (IUSN en EMIM naast ishares core SP 500) en dan heb ik de ganse wereldmarkt? Of moet ik ook nog tracker toevoegen die in obligaties belegd om wat veiligheid in te bouwen?
Als je start met een US fonds mis je nog veel; bvb Europa.
De traditionele aanpak is
+ een MSCI world fonds - > 75% van de vrij verhandelbare wereldmarkt (SWRD, IWDA)
+ een EM fonds - > extra 10-15% (EMIM, IEMA)
+ een small cap fonds - > extra 15% O( WSML, IUSN)
Voor de eerste twee samen kan je ook een FTSE all-world fonds zoals VWCE nemen.
Dit is voor het risicogedeelte van je portefeuille.
Voor het stabiele gedeelte van je portefeuille kan je spreiden over obligatie(fondsen), spaar en termijnrekeningen, cash, tak21 en dergelijke.
Je moet zelf jouw verhouding stabiele tov risicovollebeleggingen bepalen; dit hangt af van
1/ jouw horizon van je beleggingen
2/ jouw doel van de beleggingen
Hoeveel risico je a) kan, b) moet en c) wil nemen
bvb wat je naast jouw lange-termijn portefuille hebt speelt waarschijnlijk mee: huis, goed groepspensioen, .....
Neutraal is typisch rond 50/50, defensief 25/75, offensief/dynamisch 75/25
+ een MSCI world fonds - > 75% van de vrij verhandelbare wereldmarkt (SWRD, IWDA)
Voor het stabiele gedeelte van je portefeuille kan je spreiden over obligatie(fondsen), spaar en termijnrekeningen, cash, tak21 en dergelijke.
Je moet zelf jouw verhouding stabiele tov risicovollebeleggingen bepalen; dit hangt af van
bvb wat je naast jouw lange-termijn portefuille hebt speelt waarschijnlijk mee: huis, goed groepspensioen, .....
Laatst gewijzigd door B7H4long op 28 april 2020, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
En zijn dit de ISIN-codes?B7H4long schreef: ↑28 april 2020, 11:24 Als je start met een US fonds mis je nog veel; bvb Europa.
IWDA: IE00B4L5Y983
-EMIM: emerging markets IE00BKM4GZ66
-IUSN: small cap IE00BF4RFH31
Allemaal in euro of moet je eerst je euro's omzetten in dollars om de trackers aan te kopen?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Spaar- en termijnrekeningen en tak 21 heb ik al voldoende.B7H4long schreef: ↑28 april 2020, 11:24 Als je start met een US fonds mis je nog veel; bvb Europa.
Maar kan ik me ook beperken tot IWDA: IE00B4L5Y983 en de andere 2 meer risicovollere trackers links laten liggen?
Koop in Euro op de beurs in Amsterdam of Duitsland om wisselkosten te vermijden.
De isin codes lijken correct.
Wat doe je voor het stabiele gedeelte van je portefeuille?
https://www.justetf.com/uk/academy/how- ... -take.html
https://www.justetf.com/uk/academy/asse ... folio.html
Belangrijks is om steeds je volledige portefeuille in zijn geheel te bekijken.
Als je goed gediversifeerd bent zal er altijd een fonds zijn dat beter doet en altijd een fonds dat slechter doet.
Meer info in het Bogleheads thread:
de-toepassing-van-de-bogleheads-investe ... 24584.html
De isin codes lijken correct.
Wat doe je voor het stabiele gedeelte van je portefeuille?
https://www.justetf.com/uk/academy/how- ... -take.html
Code: Selecteer alles
simulatie van jaarlijks rendement van from 2000 tot 2019 voor verschillende aandelen/risico %
Aandelen% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
rendement/jr 4.1% 4.3% 4.5% 4.6% 4.8% 4.8% 4.9% 4.9% 4.8% 4.7% 4.5%
Max drawdown jr -4.3% -3.0% -3.9% -9.0% -15.3% -21.3% -28.4% -35.1% -41.3% -47.1% -53.7%
Best jr 10.1% 8.1% 9.1% 10.3% 13.3% 16.3% 19.4% 22.4% 25.5% 28.5% 31.5%
slechtste jr -1.0% 0.1% 0.3% -3.5% -8.1% -12.6% -17.2% -21.7% -26.3% -30.8% -35.4%
Belangrijks is om steeds je volledige portefeuille in zijn geheel te bekijken.
Als je goed gediversifeerd bent zal er altijd een fonds zijn dat beter doet en altijd een fonds dat slechter doet.
Meer info in het Bogleheads thread:
de-toepassing-van-de-bogleheads-investe ... 24584.html
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Kan men ergens terecht om de maandelijkse ETF-aankopen te automatiseren? Zijnde doorlopende geldoverdracht naar broker en deze gaat dan aan de slag en koopt altijd 2 trackers?
Easyvest.be
Maar.dan kan je de trackers niet kiezen + ze rekenen 0,5 tot 1% kosten aan...
Maar.dan kan je de trackers niet kiezen + ze rekenen 0,5 tot 1% kosten aan...
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Bij mijn weten biedt geen enkele broker dat aan. Waarom zouden ze: daar valt geen cent mee te verdienen.
Tenzij men er kosten voor aanrekent. Ok, het is niet helemaal hetzelfde maar Matti (Bolero) en Binck bieden geloof ik een soort geautomatiseerd beleggen in ETF's aan. Weliswaar met de bijhorend aangerekende kosten. Vraag is dus of het sop de kolen waard is. Quod non, imho.
Bolero geeft webinars om de werking van ETF's toe te lichten. Op hun site kan je enorm veel informatie vinden. Ze zullen er dus toch wel iets aan verdienen dan zeker... Al was het maar 7,50 euro per transactie.
Ik wil exact in die drie trackers beleggen, en mijn plan was om dit te doen via deGiro.costaadeje schreef: En zijn dit de ISIN-codes?
Allemaal in euro of moet je eerst je euro's omzetten in dollars om de trackers aan te kopen?
Helaas sta ik vanaf vandaag een week op plaats 4500 in de wachtrij... Ik vrees ervoor dat ik nog lang ga moeten wachten.
Enige suggesties om te beleggen via andere brokers (met zo laag mogelijke kosten)?
Laatst gewijzigd door jangus op 30 april 2020, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
MeXem is ook een optie.jangus schreef: ↑30 april 2020, 17:21Ik wil exact in die drie trackers beleggen, en mijn plan was om dit te doen via deGiro.costaadeje schreef: En zijn dit de ISIN-codes?
Helaas sta ik vanaf vandaag een week op plaats 4500 in de wachtrij... Ik vrees ervoor dat ik nog lang ga moeten wachten.
Enige suggesties om te beleggen via andere brokers (met zo laag mogelijke kosten)?
Ik zou gene bang hebben om lang te moeten wachten hoor.jangus schreef: ↑30 april 2020, 17:21Ik wil exact in die drie trackers beleggen, en mijn plan was om dit te doen via deGiro.costaadeje schreef: En zijn dit de ISIN-codes?
Ik heb voor de 1e 2 etf's een order ingegeven de woensdag. Voor die laatste vandaag. Wel met een limiet die zowat 10pct a 15pct lager is dan de huidige koerswaarde. limietdatum 30/06/20.
Ik vermoed namelijk dat volgende week namelijk wel eens weer een berenweek gaat zijn en er terug een overdreven correctie gaat komen. Indien dat niet zo is, pech niets verloren