Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "veligheid"
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "veligheid"
zeer vreemd:
zie maar eens in welke schurkenstaten ze wel nog geldig is (info van argenta)
1 Albanië
2 Andorra
3 Armenië
4 Azerbeidzjan
5 Belarus
6 België
7 Bosnië en Herzegovina
8 Bulgarije
9 Cyprus
10 Denemarken (+ Faeröer, Groenland)
11 Duitsland
12 Estland
13 Finland
14 Frankrijk (+ Franse Zuidelijke en Antarctische Gebieden, Frans-Guyana, Frans-Polynesië, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Nieuw-Caledonië, Réunion, Saint-Pierre en Miquelon, Wallis en Futuna)
15 Georgië
16 Griekenland
17 Hongarije
18 Ierland
19 IJsland
20 Israël
21 Italië
22 Kazachstan
23 Kirgizië
24 Kosovo
25 Kroatië
26 Letland
27 Liechtenstein
28 Litouwen
29 Luxemburg 30 Macedonië, Republiek
31 Malta
32 Moldavië, Republiek
33 Monaco
34 Montenegro
35 Nederland (+ Aruba en Nederlandse Antillen)
36 Noorwegen (+ Svalbard en Jan Mayen eilanden)
37 Oekraïne
38 Oezbekistan
39 Oostenrijk
40 Polen
41 Portugal (+ Azoren en Madeira)
42 Roemenië
43 Rusland Federatie
44 San Marino
45 Servië, Republiek
46 Slovenië
47 Slowaakse Republiek
48 Spanje (+ Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla)
49 Tadzjikistan
50 Tsjechische Republiek
51 Turkije
52 Turkmenistan
53 Vaticaanstad
54 Verenigd Koninkrijk
(+ Anguilla, Bermuda, Brits Indische Oceaanterritorium, Britse Maagdeneilanden, Falklandeilanden, Gibraltar, Kaaimaneilanden, Montserrat, North-Ireland, Pitcairneilanden, Sint-Helena, Turks- en Caicoseilanden, Zuid-Georgia en de Zuidelijke Sandwicheilanden)
55 Zweden
56 Zwitserland
.
zie maar eens in welke schurkenstaten ze wel nog geldig is (info van argenta)
1 Albanië
2 Andorra
3 Armenië
4 Azerbeidzjan
5 Belarus
6 België
7 Bosnië en Herzegovina
8 Bulgarije
9 Cyprus
10 Denemarken (+ Faeröer, Groenland)
11 Duitsland
12 Estland
13 Finland
14 Frankrijk (+ Franse Zuidelijke en Antarctische Gebieden, Frans-Guyana, Frans-Polynesië, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Nieuw-Caledonië, Réunion, Saint-Pierre en Miquelon, Wallis en Futuna)
15 Georgië
16 Griekenland
17 Hongarije
18 Ierland
19 IJsland
20 Israël
21 Italië
22 Kazachstan
23 Kirgizië
24 Kosovo
25 Kroatië
26 Letland
27 Liechtenstein
28 Litouwen
29 Luxemburg 30 Macedonië, Republiek
31 Malta
32 Moldavië, Republiek
33 Monaco
34 Montenegro
35 Nederland (+ Aruba en Nederlandse Antillen)
36 Noorwegen (+ Svalbard en Jan Mayen eilanden)
37 Oekraïne
38 Oezbekistan
39 Oostenrijk
40 Polen
41 Portugal (+ Azoren en Madeira)
42 Roemenië
43 Rusland Federatie
44 San Marino
45 Servië, Republiek
46 Slovenië
47 Slowaakse Republiek
48 Spanje (+ Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla)
49 Tadzjikistan
50 Tsjechische Republiek
51 Turkije
52 Turkmenistan
53 Vaticaanstad
54 Verenigd Koninkrijk
(+ Anguilla, Bermuda, Brits Indische Oceaanterritorium, Britse Maagdeneilanden, Falklandeilanden, Gibraltar, Kaaimaneilanden, Montserrat, North-Ireland, Pitcairneilanden, Sint-Helena, Turks- en Caicoseilanden, Zuid-Georgia en de Zuidelijke Sandwicheilanden)
55 Zweden
56 Zwitserland
.
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... europa.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
Deze links zullen beter werken:fid509 schreef:https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... europa.htm
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... uropa.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... vraag.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
Europa is hier de definitie gehanteerd door MasterCard. Maestro is een merk van MasterCard en de banken moeten zich aan de voorwaarden van MasterCard houden. Dit heeft dus niets te maken met de afweging of een land al dan niet veilig zou zijn. Feit is wel dat het merendeel van de fraude voorvalt in de Amerika's waar nog met magneetstrip betaald kan worden.
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
Volgens mij is het niet MasterCard die hier de vragende partij was, want die gaan toch niet in hun eigen voet schieten zeker, maar Febelfin, het onderonsje van Belgische banken. Zodoende moeten zij niet meer opdraaien voor de kosten.
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
De reden is gewoon dat er nieuwe Europese regelgevingen in voege gaan in het kader van SEPA. Het komt erop neer dat binnenlandse transacties tegen dezelfde tarieven en voorwaarden moeten behandeld worden dan transacties binnen Europa en met landen die hierover verdragen hebben met de EU.
Wat verandert is de aansprakelijkheid. Als er fraude wordt gepleegd met een Maestro-kaart van een EU burger in Amerika ( meestal met magneetstrooktransacties) moet Maestro hiervoor opdraaien. Als de fraude gebeurt binnen de EU is het de bank die de biljetten verdeelt hiervoor verantwoordelijk. Dit is de nieuwe wetgeving eenvoudiger voorstellen dan ze is maar het komt daar op neer.
De communicatie van de banksector hierover is in mijn ogen zéér triestig.
Wat verandert is de aansprakelijkheid. Als er fraude wordt gepleegd met een Maestro-kaart van een EU burger in Amerika ( meestal met magneetstrooktransacties) moet Maestro hiervoor opdraaien. Als de fraude gebeurt binnen de EU is het de bank die de biljetten verdeelt hiervoor verantwoordelijk. Dit is de nieuwe wetgeving eenvoudiger voorstellen dan ze is maar het komt daar op neer.
De communicatie van de banksector hierover is in mijn ogen zéér triestig.
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
Ik heb zonet het volgende interview beluisterd:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/e ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessante dingen die naar voorkomen:
- Magneetstrip moet er uit. Enkel kaarten met chip zijn de toekomst.
- Debat met de ECB in alle Europese landen. Kaarten uitbrengen met chip maar zonder magneetstrip ?
- Mogelijk wordt het spoor onderzocht om buiten Europa gebruik van de magneetstrip te blokkeren maar transacties met chip wel toe te laten.
- Bart Tommelein en journalist hebben geen dossierkennis ivm het sepa framework.
- Febelfin heeft een verdomd goede woordvoerder.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/e ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessante dingen die naar voorkomen:
- Magneetstrip moet er uit. Enkel kaarten met chip zijn de toekomst.
- Debat met de ECB in alle Europese landen. Kaarten uitbrengen met chip maar zonder magneetstrip ?
- Mogelijk wordt het spoor onderzocht om buiten Europa gebruik van de magneetstrip te blokkeren maar transacties met chip wel toe te laten.
- Bart Tommelein en journalist hebben geen dossierkennis ivm het sepa framework.
- Febelfin heeft een verdomd goede woordvoerder.
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
Ze kan wel niet goed sprrrrreken met die Frrrranse rrrrrrr.Stier schreef: Febelfin heeft een verdomd goede woordvoerder.
Ze kan het goed zeggen maar ze klinkt niet inteligent.
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
Mijn zoon is begin september als rugzaktoerist op reis vertrokken voor ruim 9 maanden, Azië en Zuid-Amerika.
Op mijn aanraden heeft hij een Argenta rekening genomen, zodat hij met de Maestrokaart gratis geld kan afhalen wanneer nodig.
Gelukkig heeft hij ook nog 2 kredietkaarten bij nl Argenta Master Card en Dexia Classic.
Met de kredietkaart betalen buiten de eurozone is gratis, maar in eenvoudige hotelletjes en eethuizen kan je daarmee niet terecht natuurlijk.
Bij Dexia kost geld afhalen buiten eurozone € 5 en bij Argenta 1% met een min van € 2,50.
Daarbij komt nog eens wisselkoerscommissie: Dexia 1% en Argenta 1,50%.
Klantvriendelijk? Nee
Kosteloos? Nee
Veilig? Nee, want een groter bedrag in één keer afhalen is voor de klant voordeliger, maar het risico moet hij er dan maar bijnemen.
Met andere woorden, de banken zorgen voor hun veiligheid op de rug van de klant.
Op mijn aanraden heeft hij een Argenta rekening genomen, zodat hij met de Maestrokaart gratis geld kan afhalen wanneer nodig.
Gelukkig heeft hij ook nog 2 kredietkaarten bij nl Argenta Master Card en Dexia Classic.
Met de kredietkaart betalen buiten de eurozone is gratis, maar in eenvoudige hotelletjes en eethuizen kan je daarmee niet terecht natuurlijk.
Bij Dexia kost geld afhalen buiten eurozone € 5 en bij Argenta 1% met een min van € 2,50.
Daarbij komt nog eens wisselkoerscommissie: Dexia 1% en Argenta 1,50%.
Klantvriendelijk? Nee
Kosteloos? Nee
Veilig? Nee, want een groter bedrag in één keer afhalen is voor de klant voordeliger, maar het risico moet hij er dan maar bijnemen.
Met andere woorden, de banken zorgen voor hun veiligheid op de rug van de klant.
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
Ze verstaat de kunst om de zaken een draai te geven. Vb. reporter: " De meeste skimming fraude gebeurt in Europa" , antwoord "Dat klopt maar het misbruik van de kaart gebeurt grotendeels in het buitenland". ( cijfers hierover worden toch niet vrijgegeven, ze kan echter dit niet finaal ontkennen omdat er veel getuigenissen over zijn geweest in de media).Lukske schreef:Ze kan wel niet goed sprrrrreken met die Frrrranse rrrrrrr.Stier schreef: Febelfin heeft een verdomd goede woordvoerder.
Ze kan het goed zeggen maar ze klinkt niet intelligent.
Dit is niet letterlijk, ze geeft er een veel betere verwoording aan. Uiteindelijk is het feit dat de kaart ge-skimmed wordt toch een grotere fraude dan het gebruik van de ge-skimde kaarten ! Zonder het eerste is het tweede onmogelijk !
Ik was vooral ge-focust op de boodschap. Als ze niet intelligent overkomt dan moet ze daar nog aan werken, en dan is ze helemaal rijp om in de politiek te gaan.
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
Als ze wil in de politiek wil gaan moest ze daar juist niet meer aan werken.Stier schreef:Als ze niet intelligent overkomt dan moet ze daar nog aan werken, en dan is ze helemaal rijp om in de politiek te gaan.
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
Dus als ik het goed begrijp, vanaf het ogenblik dat er kaarten zijn zonder magneetstrip, valt die redenering om en is moeten ze die regeling weerherzien, logisch neen?Stier schreef:Ik heb zonet het volgende interview beluisterd:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/e ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessante dingen die naar voorkomen:
- Magneetstrip moet er uit. Enkel kaarten met chip zijn de toekomst.
- Debat met de ECB in alle Europese landen. Kaarten uitbrengen met chip maar zonder magneetstrip ?
- Mogelijk wordt het spoor onderzocht om buiten Europa gebruik van de magneetstrip te blokkeren maar transacties met chip wel toe te laten.
- Bart Tommelein en journalist hebben geen dossierkennis ivm het sepa framework.
- Febelfin heeft een verdomd goede woordvoerder.
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
Ze zijn er nog niet uit in België. Het is een mogelijke piste. Ze zijn nog in discussie met de Europese Centrale Bank.saemon schreef:
Dus als ik het goed begrijp, vanaf het ogenblik dat er kaarten zijn zonder magneetstrip, valt die redenering om en is moeten ze die regeling weerherzien, logisch neen?
Ik vermoed dat het die richting zal uitgaan.
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
Dan houd ik mijn DB kaarten toch nog effe!
Re: Maestro niet meer geldig buiten Europa voor de "velighei
Lijkt me dat de blokkering van Maestro buiten Europa toch totaal los staat van SEPA? Zoals je zegt, als de fraude binnen EU gebeurt, draait de verdelende bank er voor op, buiten EU draait MasterCard (Maestro) er voor op - Waar zit dan het voordeel voor de Belgische banken om Maestro te weren buiten de EU, als het toch MasterCard is die er voor opdraait in geval van fraude? Ik ben er eerder van overtuigd dat het gewoon een gezamenlijke stap is van de banken om meer klanten naar (duurdere) kredietkaarten te stuwen.Stier schreef:De reden is gewoon dat er nieuwe Europese regelgevingen in voege gaan in het kader van SEPA. Het komt erop neer dat binnenlandse transacties tegen dezelfde tarieven en voorwaarden moeten behandeld worden dan transacties binnen Europa en met landen die hierover verdragen hebben met de EU.
Wat verandert is de aansprakelijkheid. Als er fraude wordt gepleegd met een Maestro-kaart van een EU burger in Amerika (meestal met magneetstrooktransacties) moet Maestro hiervoor opdraaien. Als de fraude gebeurt binnen de EU is het de bank die de biljetten verdeelt hiervoor verantwoordelijk. Dit is de nieuwe wetgeving eenvoudiger voorstellen dan ze is maar het komt daar op neer.
I.v.m. chip-only kaarten, zo lang ze toch Maestro gaan blokkeren buiten Europa, kunnen ze natuurlijk even goed de magneetstrip weglaten want die dient toch nergens meer toe in onze 'verchipte' contouren (buiten de deur openen in bepaalde banken).




