Magic Formula (Greenblatt)
TIP
Magic Formula (Greenblatt)
Ik wil graag eens een watchlist aandelen aanmaken om op te volgen volgens de principes van Joel Greenblatt (Magic Formula).
Volgens zijn 'magic formula' dien je naar twee zaken te kijken:
- Earnings Yield (EY) = E/P
- Return on invested capital (ROIC) = E / ?
1) Kan ik - om de EY te berekenen - gewoon gebruik maken van de P/E ratio (waarbij een zo laag mogelijke P/E dan wordt gebruikt in plaats van een zo hoog mogelijke EY)?
2) ROIC = EBIT / (net working capital + net fixed assets); hoe bereken ik dit? Dien ik dit dan te berekenen volgens de laatste jaarrekening? Is er een website (Morningstar o.i.d.) of een bepaalde broker die dit voor alle aandelen weergeeft?
3) Is er eventueel software of een website die toelaat te rangschikken op basis van één of beide van bovenstaande parameters?
Volgens zijn 'magic formula' dien je naar twee zaken te kijken:
- Earnings Yield (EY) = E/P
- Return on invested capital (ROIC) = E / ?
1) Kan ik - om de EY te berekenen - gewoon gebruik maken van de P/E ratio (waarbij een zo laag mogelijke P/E dan wordt gebruikt in plaats van een zo hoog mogelijke EY)?
2) ROIC = EBIT / (net working capital + net fixed assets); hoe bereken ik dit? Dien ik dit dan te berekenen volgens de laatste jaarrekening? Is er een website (Morningstar o.i.d.) of een bepaalde broker die dit voor alle aandelen weergeeft?
3) Is er eventueel software of een website die toelaat te rangschikken op basis van één of beide van bovenstaande parameters?
Re: Magic Formula (Greenblatt)
Joel Greenblatt heeft er een boek over geschreven, dus ik zou dat eens lezen als ik van jou was.
ROIC: daar is geen uniforme definitie voor, elke belegger/analist/bedrijf/beleggingssite/software heeft zijn eigen berekeningen voor "Return" en "Invested Capital". Je zal bij de bron (Greenblatt's boek?) moeten kijken om te zien wat daarover gezegd wordt.
ROIC: daar is geen uniforme definitie voor, elke belegger/analist/bedrijf/beleggingssite/software heeft zijn eigen berekeningen voor "Return" en "Invested Capital". Je zal bij de bron (Greenblatt's boek?) moeten kijken om te zien wat daarover gezegd wordt.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Nog een aanvulling: Greenblatt heeft een website online gezet waar je (alleen Amerikaanse?) aandelen kan screenen volgens de formule, wel even registreren:
www.magicformulainvesting.com
Bron voor de gegevens is S&P CompuStat
www.magicformulainvesting.com
Bron voor de gegevens is S&P CompuStat
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Klopt. Greenblatt schrijft als volgt: 'These factors can be measured in several different ways.'
Ik heb de passages in bijlage gevoegd. Ook de vraag over P/E staat erin.
Ik heb de passages in bijlage gevoegd. Ook de vraag over P/E staat erin.
Let wel op: De formule die Greenblatt hanteert is zeker en vast zeer leerrijk. Daarom raad ik het boek ook zeker aan om eens te lezen. Maar, hij probeert ook aan te tonen dat de formule alleen succesvol is wanneer je de bijbehorende beleggingsstrategie gebruikt. En dat is een LT strategie.
Het bestand is te groot..
Return on capital = EBIT/(Net working Capital+ Net Fixed Assets)
Earnings Yield = EBIT/Enterprise Value
Hij verkiest ook deze formule boven de P/E of E/P 'for several reasons'
Return on capital = EBIT/(Net working Capital+ Net Fixed Assets)
Earnings Yield = EBIT/Enterprise Value
Hij verkiest ook deze formule boven de P/E of E/P 'for several reasons'