Max bedrag sparen vs Fiscus?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Max bedrag sparen vs Fiscus?
Is er op een spaarrekening een max bedrag bv per maand-jaar waar de bank dit verplicht is door te geven aan de fiscus?
Of op een andere basis van inkomen?
Stel nu je hebt een inkomen van 1.250€
Spaart maandelijks gemiddeld 850€.
Of op een andere basis van inkomen?
Stel nu je hebt een inkomen van 1.250€
Spaart maandelijks gemiddeld 850€.
Re: Max bedrag sparen vs Fiscus?
Neen, de bank geeft gespaarde bedragen niet door aan de fiscus.
Alleen: als men boven een bepaald bedrag aan rentes komt (momenteel 980 € per persoon), zal de bank automatisch de RV van 15% afhouden.
Indien men verschillende spaarrekeningen heeft en men per belastingplichtige aan méér rente komt, is men verplicht om dit zélf aan te geven bij het invullen van de belastingaangifte.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ook niet als eerst deze bedragen op de zichtrekening gestort zijn cash of overschrijving van koper en dan naar de spaarrekening?
Ben de voorbije maand gestopt met mijn hobby en alle spullen verkocht.
Dus telkens deze sommen op mijn zicht gezet en verder doorgestort naar mijn spaar!
Grootste bedrag was 450€, maar telkens om de 3 à 5 dagen zo een storting.
Maw op 1 maand toch een 5.200€
Ben de voorbije maand gestopt met mijn hobby en alle spullen verkocht.
Dus telkens deze sommen op mijn zicht gezet en verder doorgestort naar mijn spaar!
Grootste bedrag was 450€, maar telkens om de 3 à 5 dagen zo een storting.
Maw op 1 maand toch een 5.200€
De oorspronkelijke vraag ging niet over cash stortingen en niet over zichtrekeningen.
Er zijn forumleden die daar méér over weten, maar alvast dit:
als een bank twijfels heeft over de herkomst van cash geld (groot bedrag in 1 keer, of kleine bedragen in meerdere keren), dan kan het zijn dat de bank vraagt naar de herkomst van het cash geld.
Dit kan perfect wettelijk zijn. Particulieren mogen van de fiscus zaken verkopen tot een bepaald maximum bedrag per jaar.
Er zijn forumleden die daar méér over weten, maar alvast dit:
als een bank twijfels heeft over de herkomst van cash geld (groot bedrag in 1 keer, of kleine bedragen in meerdere keren), dan kan het zijn dat de bank vraagt naar de herkomst van het cash geld.
Dit kan perfect wettelijk zijn. Particulieren mogen van de fiscus zaken verkopen tot een bepaald maximum bedrag per jaar.
Diverse inkomsten; meerwaarden (bron B&R Belastinggids 2019)
"De opbrengst uit het normale beheer van je privévermogen wordt niet belast". Als je bijvoorbeeld een meubel, schilderij, of andere voorwerpen uit je privébezittingen verkoopt, is de winst niet belastbaar; … zolang het niet gaat over regelmatige opkoop en verkoop.
"De opbrengst uit het normale beheer van je privévermogen wordt niet belast". Als je bijvoorbeeld een meubel, schilderij, of andere voorwerpen uit je privébezittingen verkoopt, is de winst niet belastbaar; … zolang het niet gaat over regelmatige opkoop en verkoop.
Wat? Cash geld? Dat moet zeker zwart zijn? Jij hebt zeker wat te verbergen? Voor alle duidelijkheid, ik bedoel dit ironisch. Ik heb niks tegen cash, integendeel, en vind ook niet dat onze overheid alles moet weten, hoe braaf en eerlijk ze ook zijn (ook ironisch). Voor het waarom zie de ellenlange lijst in de geschiedenis.
Ik had vroeger ook wel eens partijen (tonnen) allerhande metalen van afbraken die ik deed. De mensen die dit kwamen ophalen deden alles cash en hadden volgens mij zelfs geen bankrekening. Voordat de goedling heiligen hier beginnen te stampen, die afbraken werden gevold door de bouw van nieuwe installaties en ik moest er gewoon zo snel mogelijk vanaf en met zo min mogelijk koppijn (deadline halen, weetjewel). En vergis u niet, probeer maar eens iemand te vinden die bereid is hiervoor een eerlijke prijs te betalen en mee te nemen. Terug on topic, ik had dus wel eens grote sommen cash geld en dit moest naar de bank om mijn bedrijfskosten te kunnen betalen (lonen bv. moeten overgeschreven, hè). Er is mij toen uitgelegd dat zolang ik onder 10.000 € cash bleef ze niks moesten melden. Ze wisten natuurlijk ook wel waar dit geld vandaan kwam en dat het bij mij gewoon netjes geboekt stond. Ik had het dus in eenmaal kunnen storten maar dan zouden er toeters en bellen en rode lampen afgaan en ze waren zelf zo eerlijk te zeggen dat ik dat beter kon vermijden door gespreid te storten. Hoe het nu is met de verlaging van cash betaling naar max. 3000 € weet ik niet, ben allang gestopt en heb al jaren geen oude metalen meer gehad en dus ook geen cash om mee naar de bank te gaan. Het zou me niet verwonderen als die 10.000 nu 3.000 is geworden, hoewel die 3.000 per klant en per transactie is. Het kan toch perfect zijn dat iemand meerdere verkopen aan meerdere klanten doet op een dag en 's avonds met meer dan 3000 € bij de bank staat. Dus in jou geval weet de bank waar het vandaan komt, was iedere storting ver onder zelfs maar 3000 € en was het hele bedrag ver onder 10.000 €. Niet in de kop steken zou ik zeggen. Moest er uitzonderlijk een overijverige belastingambtenaar, eventueel getipt door een jaloerse bankbediende, een vraag stellen sta je stevig in je schoenen. Je hebt in de verste verte geen enkele wet overtreden en moest je eventueel een meerwaarde gerealiseerd hebben is die ook vrijgesteld.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Er is een groot verschil tussen een zelfstandige ondernemer en een particulier die slechts sporadisch of eenmalig iets verkoopt (zoals spullen van een hobby).
Laatste overschrijving net binnen gekregen, met nog cash verkoop vandaag erbij staat de teller op 5.550€
Dus maw er niet van wakker liggen!
Dus maw er niet van wakker liggen!