Max. investeringsbedrag woning
TIP
Re: Max. investeringsbedrag woning
Neem eens een kijkje hier: http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/reken ... chafkosten
en hier als je er ook voor gaat lenen: http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/reken ... ten-lening
en hier als je er ook voor gaat lenen: http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/reken ... ten-lening
Voor een woning van 249.500 euro onder klein beschrijf betaal je :
Registratierecht 10 725
Ereloon notaris (+21% BTW) 2 959
Aktekosten (+21% BTW) 968
Totaal aanschafkosten 14 652
Reken daar ook nog pro-rata verdeling onroerende voorheffing bij.
Lening is dan nog apart te verrekenen (zie link in vorige post)
Registratierecht 10 725
Ereloon notaris (+21% BTW) 2 959
Aktekosten (+21% BTW) 968
Totaal aanschafkosten 14 652
Reken daar ook nog pro-rata verdeling onroerende voorheffing bij.
Lening is dan nog apart te verrekenen (zie link in vorige post)
Voor de volledigheid moet je idd de OV bijtellen.
Maar daar hoef je je geen zorgen over te maken met zo'n KI.
Reken ongeveer 350 euro per jaar, en dat dan pro rata.
Maar daar hoef je je geen zorgen over te maken met zo'n KI.
Reken ongeveer 350 euro per jaar, en dat dan pro rata.
De aktekosten van een lening, is dat iets dat je betaald tijdens het starten van die lening of is dat iets dat inbegrepen zit in de afbetaling?
Bij de notarisJohnSnow schreef:De aktekosten van een lening, is dat iets dat je betaald tijdens het starten van die lening of is dat iets dat inbegrepen zit in de afbetaling?
klein beschrijf is mogelijk omdat ki lager is dan 746 euro;JohnSnow schreef:Een woning gevonden met volgende gegevens immo, is klein beschrijf mogelijk staat er (100% zeker dan?)
Wat komt er hier dan nog bij van kosten? Enkel registratie recht van 5%.
Financiële Info
Prijs:€ 249.500
Kadastraal inkomen:€ 557
Honorarium notaris *:€ 2.446
Honorarium notaris inc BTW *:€ 2.959
Totale kosten *:€ 2.959
Totale kostprijs *:€ 252.459
* indicatieve prijzen
er staat "mogelijk" omdat je dat enkel krijgt als je nog geen ander vastgoed bezit (redenering: want dan heb je veel geld en heb je die belastingsvermindering niet nodig)
Nog eens volgende vraag.
Stel dat we een lening krijgen voor een woning die we helemaal zien zitten. Wat zijn de stappen vanaf dan? Hoe verloopt alles? En vooral wanneer moeten al die extra kosten betaald worden?
Stel dat we een lening krijgen voor een woning die we helemaal zien zitten. Wat zijn de stappen vanaf dan? Hoe verloopt alles? En vooral wanneer moeten al die extra kosten betaald worden?
Je gaat dan een bod moeten doen op de woning, je kan proberen afbieden uiteraard. Doe je bod voor de zekerheid onder voorbehoud van het verkrijgen van een lening. Daarna hebben wij, al weet ik niet of dat standaard is, een voorschot van 10% van de waarde van de woning gestort op een derdenrekening bij het immokantoor. Op dat moment is het ook zaak om een notaris te zoeken voor zover dat nog niet gebeurd is.JohnSnow schreef:Nog eens volgende vraag.
De notaris trekt een aantal zaken na ivm de woning, bij ondertekening van de aankoop worden de rest van de kosten verekend. Best ook rekening houden met het feit dat er toch gemakkelijk twee maanden tijd kunnen zitten tussen de aanvaarding van het bod en de effectieve verkoop, bij ons was het door een sterfgeval aan de kant van de verkoper een stuk langer. Zeg dus uw huurcontract niet al te vroeg op.
Je moet qua kosten ook nog eens nadenken over een schuldsaldoverzekering, die kost kan ook aardig oplopen afhankelijk van de dekking, uw leeftijd en levensstijl (roken bv.).
Ik las ook dat je nogal licht over de vernieuwing van de elektriciteit gaat. Ik kan je vertellen dat het bij ons puur op vlak van elektriciteit (incl. vernieuwen en verzwaren van de meter) toch een slordige 10.000 euro heeft gekost, ondanks het feit dat ik het veelal zelf gedaan heb. Je kan die kosten natuurlijk serieus drukken, ik heb bijvoorbeeld 21 stopcontacten ipv 4 vroeger in de keuken wat een beetje overkill is, maar mijn ervaring is dat oude woningen qua aantal stopcontacten en dergelijke niet aan de hedendaagse noden voorzien.
Daarnaast hebben we ook de muurbepleistering volledig vernieuwd gezien het al 70 jaar oud was en door de vernieuwing van de elektriciteit op vele plekken beschadigd. Reken daar ook nog enkele duizenden euros voor, tenzij je iemand kent die dit professioneel kan, ik heb het laten doen.
Klopt niet helemaal. Ik heb in dezelfde situatie gezeten. "Klein beschrijf mogelijk"... Op dat moment was het KI vastgesteld op 680. Echter, dit KI was berekend op x-aantal jaar geleden en er waren aanpassingen gedaan aan de woning. Aangezien er slechts meldingsplicht is voor bijvoorbeeld carports en je interne verbouwingen niet hoeft aan te vragen, kan het KI wel eens danig verschillen na renovaties/aanpassingen! Mensen geven verbouwingen vaak ook niet aan. Dit is volgens de notaris en de registratiekantoren schering en inslag en ook "niet erg". Let dus op met het zinnetje "klein beschrijf mogelijk".soja schreef:klein beschrijf is mogelijk omdat ki lager is dan 746 euro;JohnSnow schreef:Een woning gevonden met volgende gegevens immo, is klein beschrijf mogelijk staat er (100% zeker dan?)
Wat komt er hier dan nog bij van kosten? Enkel registratie recht van 5%.
Financiële Info
Prijs:€ 249.500
Kadastraal inkomen:€ 557
Honorarium notaris *:€ 2.446
Honorarium notaris inc BTW *:€ 2.959
Totale kosten *:€ 2.959
Totale kostprijs *:€ 252.459
* indicatieve prijzen
er staat "mogelijk" omdat je dat enkel krijgt als je nog geen ander vastgoed bezit (redenering: want dan heb je veel geld en heb je die belastingsvermindering niet nodig)
Als je zeker wilt zijn, moet je een definitief KI hebben. Als je dit niet hebt, kunnen ze tot 2 jaar na aankoop het KI herwaarderen!