MeDirect Spaarrekeningen: rente verhoging
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: MeDirect Spaarrekeningen: rente verhoging
Zinvoller lijkt mij om mijn idee dat Medirect niet in regel is met de reglementering te bevestigen of te ontkrachten.paul schreef: ↑27 november 2022, 20:34 Het kan ook handig zijn om eens met opzet een oefening te maken met een aantal euro over te schrijven in alle combinaties en dan later het resultaat vast te stellen.
( Wel opletten dat men die oefening maar doet, nadat de eventuele echte 3 overschrijvingen gebeurd zijn ).

Indien Medirect niet in regel zou blijken te zijn, dan kunnen we dat vervolgens doortrekken naar de rol van de FSMA daarin.
Het moet minstens 500 euro zijn om van die regeling te genieten.paul schreef: ↑27 november 2022, 20:34 Het kan ook handig zijn om eens met opzet een oefening te maken met een aantal euro over te schrijven in alle combinaties en dan later het resultaat vast te stellen.
( Wel opletten dat men die oefening maar doet, nadat de eventuele echte 3 overschrijvingen gebeurd zijn ).
Voor sommigen zouden dat blijkbaar al 18 overschrijvingen zijn, in allerlei richtingen .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
paul schreef dan ook: "Wel opletten dat men die oefening maar doet, nadat de eventuele echte 3 overschrijvingen gebeurd zijn"Denfi schreef: ↑27 november 2022, 22:16Het moet minstens 500 euro zijn om van die regeling te genieten.paul schreef: ↑27 november 2022, 20:34 Het kan ook handig zijn om eens met opzet een oefening te maken met een aantal euro over te schrijven in alle combinaties en dan later het resultaat vast te stellen.
Voor sommigen zouden dat blijkbaar al 18 overschrijvingen zijn, in allerlei richtingen .
Dan maakt die 500 EUR niet meer uit ...

- donderblomme
- Newbie
de voorlopige getrouwheidspremie staat nog bij mijn MAX rekening, als die daar op komt is er ook geen probleem
Reeds verworven GP (dus van stortingen die al een maand op die rekening stonden, nl. vervallen tussen 1 oktober en de dag van je overschrijving) zou op de Maandsparen Max moeten verschijnen, nog niet verworven GP op de nieuwe rekening.donderblomme schreef: ↑28 november 2022, 14:22 de voorlopige getrouwheidspremie staat nog bij mijn MAX rekening, als die daar op komt is er ook geen probleem
- donderblomme
- Newbie
alles okay nu,alle getrouwheidspremies staan na 2 dagen bij Fidelity 

Nog eens een artikel over die blauwdruk: https://www.tijd.be/dossiers/finance-av ... n/10431470jeff schreef: ↑5 november 2022, 01:39
Minister Van Peteghem is voorstander om de fiscale vrijstelling voor het spaarboekje te vervangen door een algemene vrijstelling voor alle inkomsten uit vermogen. Dat staat te lezen in de blauwdruk voor een fiscale hervorming die de minister eerder dit jaar publiceerde.
Bedoeling is om de eerste 6.000 euro aan roerende inkomsten, waaronder dividenden en coupons, niet te belasten.
Welke rekening ontbreekt deze keer opnieuw?Wij hebben beslist om de rente op enkele van onze MeDirect Spaarrekeningen op te trekken. De nieuwe rentes op deze Spaarrekeningen gaan in vanaf 15/12/2022.
Naam van de Spaarrekening Vorige rente / Aangepaste rente vanaf 15/12/2022
Basisrente Getrouwheidspremie / Basisrente Getrouwheidspremie
MeDirect Fidelity Sparen 0,20% 0,45% / 0,20% 0,85%
MeDirect Dynamic Sparen 0,35% 0,15% / 0,55% 0,15%
Wat met bedragen die reeds op de rekening staan? Wordt daar de oude getrouwheidspremie op berekend tot 12 maanden of is dit pro rata?Wij hebben beslist om de rente op enkele van onze MeDirect Spaarrekeningen op te trekken. De nieuwe rentes op deze Spaarrekeningen gaan in vanaf 15/12/2022.
Naam van de Spaarrekening Vorige rente / Aangepaste rente vanaf 15/12/2022
Basisrente Getrouwheidspremie / Basisrente Getrouwheidspremie
MeDirect Fidelity Sparen 0,20% 0,45% / 0,20% 0,85%
MeDirect Dynamic Sparen 0,35% 0,15% / 0,55% 0,15%
Ik lees online het volgende:
Is het dan interessanter om even zelf een berekening te doen (vooral voor bedragen die nog meer dan 200 dagen de 0,45% hebben ipv 0.85% nu) en dat geld dan overschrijven naar een andere bank en de dag nadien terugstorten bij MeDirect? Dan ga ik ervan uit dat deze dan wel voor 1 jaar aan 0,85 vastgeklikt is?De getrouwheidspremie wordt vastgeklikt op het moment dat u een storting doet en ligt 1 jaar vast. Verhoogt of verlaagt de bank de getrouwheidspremie in de tussentijd, dan zal u nog steeds de oorspronkelijke getrouwheidspremie krijgen op uw stortingen als de termijn van 1 jaar nog niet is afgelopen. Pas nadat de termijn van 1 jaar voorbij is, geldt de nieuwe getrouwheidspremie.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gaan we dit topic hier nog eens helemaal overdoen ? keytrade-verhoogt-spaarrente-tot-1-t31544.html#p564105
Dit zijn gereglementeerde spaarrekeningen, die voldoen aan en werken volgens die reglementen.
Bedragen die op de rekening staan behouden de getrouwheidsintrent die van toepassing was op moment van storting tot de getrouwheidsperiode voorbij is.
Naar een andere bank heeft geen zin. Gewoon via de zichtrekening is voldoende.MD91 schreef: ↑8 december 2022, 11:30 Is het dan interessanter om even zelf een berekening te doen (vooral voor bedragen die nog meer dan 200 dagen de 0,45% hebben ipv 0.85% nu) en dat geld dan overschrijven naar een andere bank en de dag nadien terugstorten bij MeDirect? Dan ga ik ervan uit dat deze dan wel voor 1 jaar aan 0,85 vastgeklikt is?
Hartelijk dank voor de bevestiging.
Kan ik ook nog gebruik maken van volgend scenario om getrouwheidspremie te behouden (zie nieuwe topic: behoud-getrouwheidspremie-maximaal-3-ov ... ml#p565675)
Ik heb bij MeDirect jaren een spaarrekening maandsparen MAX gehad.
Bij de vorige renteverhoging van de Medirect Fidelity heb ik mijn geld overgeschreven van Maandsparen Max naar de Fidelity rekening, dit om de getrouwheidspremie te behouden. Ik begreep dat dit 3x per jaar kan onder volgende voorwaarden:
Indien ja, is het dan beter om eind december te storten naar maandsparen en begin januari terug? (over 2 jaren heen)
Alvast bedankt!
Kan ik ook nog gebruik maken van volgend scenario om getrouwheidspremie te behouden (zie nieuwe topic: behoud-getrouwheidspremie-maximaal-3-ov ... ml#p565675)
Ik heb bij MeDirect jaren een spaarrekening maandsparen MAX gehad.
Bij de vorige renteverhoging van de Medirect Fidelity heb ik mijn geld overgeschreven van Maandsparen Max naar de Fidelity rekening, dit om de getrouwheidspremie te behouden. Ik begreep dat dit 3x per jaar kan onder volgende voorwaarden:
Ik deed dit in wel als volgt:De wet geeft hem de mogelijkheid om driemaal per jaar geld van de ene spaarrekening naar de andere spaarrekening over te schrijven zonder zijn getrouwheidspremie te verliezen. Hierbij gelden wel enkele voorwaarden. Zo moet zowel de spaarrekening van waar de betaling vertrekt als de spaarrekening waarop ze toekomt (mede) op naam staan van dezelfde persoon. Beide rekeningen moeten bovendien bij dezelfde financiële instelling worden aangehouden. En ten slotte moet het gaan om overschrijvingen van minstens 500 euro.
- Storting van €1 (als test) = < 500 euro
- Storting van resterend bedrag = > 500 euro (getrouwheidspremie periode is behouden)
- 15/12: Bedrag storten van Fidelity naar Maandsparen = > 500 euro
- 16/12: Bedrag herstorten van Maandsparen naar Fidelity = 0.85% getrouwheidspremie
Indien ja, is het dan beter om eind december te storten naar maandsparen en begin januari terug? (over 2 jaren heen)
Alvast bedankt!
Stortingen onder 500 tellen niet meer voor de 3/jaar.
Dus wachten tot de stijging van rente en dan alles overschrijven naar de gewenst rekening. Als ik het goed begrijp is dit dan, in jouw geval, de 3e keer dit jaar. Daarna moet je wachten tot volgend jaar maar 2022 is bijna gedaan
Dus wachten tot de stijging van rente en dan alles overschrijven naar de gewenst rekening. Als ik het goed begrijp is dit dan, in jouw geval, de 3e keer dit jaar. Daarna moet je wachten tot volgend jaar maar 2022 is bijna gedaan

Is dit dan niet de 2de keer (fidelity naar maandsparen) en dan de 3de keer (maandsparen naar fidelity)? Want de eerste storting was 1 euro, en ik begrijp uit jouw bericht dat deze niet zou meetellen.Denfi schreef: ↑8 december 2022, 14:32 Stortingen onder 500 tellen niet meer voor de 3/jaar.
Dus wachten tot de stijging van rente en dan alles overschrijven naar de gewenst rekening. Als ik het goed begrijp is dit dan, in jouw geval, de 3e keer dit jaar. Daarna moet je wachten tot volgend jaar maar 2022 is bijna gedaan![]()