Meervoudig stemrecht
TIP
Meervoudig stemrecht
In de marge van een artikel in De Tijd van vorige vrijdag 25 maart 2016 (blz 21) waarin de plannen van Justitieminister Geens om het vennootschapsrecht aan te passen toegelicht worden lees ik:
Goed idee? Of alleen maar een versterking van de positie van de referentie aandeelhouders? Misschien kunnen ze samen met de uitvoering van dit wetvoorstel nu ook de speculatietaks afschaffen?...Bedrijven, ook beursgenoteerde, kunnen in het voorstel aan hun aandeelhouders een meervoudig stemrecht toekennen. Dat om de trouwe aandeelhouders te belonen, bijvoorbeeld zij die hun aandelen een of twee jaar bijhouden. Bedrijven kunnen dan afstappen van het principe 'één aandeel, één stem'...
Re: Meervoudig stemrecht
Het nut ervan ontgaat me en wordt in het artikel ook niet uitgelegd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In het buitenland zie je dat vaak dat bedrijven meer dan één aandelenklasse hebben.
Je hebt dan bijvoorbeeld A aandelen met 10 stemrechten per aandeel die voornamelijk in handen zijn van de oprichters van het bedrijf of afstammelingen daarvan, management en grote referentiehouders. Dan heb je bijvoorbeeld ook B aandelen met één stemrecht per aandeel, deze aandelen hebben evenveel recht op de winst (of krijgen soms een iets hoger dividend) maar hebben in de praktijk weinig te zeggen omdat ze op vlak van stemrecht niet kunnen opboksen tegen de aandelen met het hoger stemrecht.
Dit laat bedrijven toe om publiek te gaan zonder schrik te hebben dat ze té veel controle gaan verliezen en het biedt ook een bescherming tegen vijandelijke overnames.
Je hebt dan bijvoorbeeld A aandelen met 10 stemrechten per aandeel die voornamelijk in handen zijn van de oprichters van het bedrijf of afstammelingen daarvan, management en grote referentiehouders. Dan heb je bijvoorbeeld ook B aandelen met één stemrecht per aandeel, deze aandelen hebben evenveel recht op de winst (of krijgen soms een iets hoger dividend) maar hebben in de praktijk weinig te zeggen omdat ze op vlak van stemrecht niet kunnen opboksen tegen de aandelen met het hoger stemrecht.
Dit laat bedrijven toe om publiek te gaan zonder schrik te hebben dat ze té veel controle gaan verliezen en het biedt ook een bescherming tegen vijandelijke overnames.
Zo beschermen landen ook hun nationale parels. Ik meen mij te herinneren dat Shell 'Golden Shares' heeft die in handen zijn van de staat.
Frankrijk heeft al enige tijd een gelijkaardig systeem. De motivatie is de volgende, volgens The Economist:iejoor schreef:Het nut ervan ontgaat me en wordt in het artikel ook niet uitgelegd.
De Franse wet is om verkeerde redenen ingevoerd (voornamelijk om de invloed van de Franse staat in Renault en andere kroonjuwelen te versterken), maar het idee an sich is imo niet slecht. Kortetermijndenken is een enorme plaag in sectoren die veel hot money en speculanten aantrekken. Ik denk onder andere aan biotechnologie, een sector waar het decennia kan duren om een product te ontwikkelen maar waar aandeelhouders een horizon van ongeveer 45 seconden lijken te hebben.A BATTLE over voting rights, pitting the state against company boards and many investors, is raging among French companies. The biggest fight of all involves Renault, a carmaker with global ambitions. According to the so-called Florange law adopted in 2014, after March 2016 listed French firms must begin granting double voting rights to investors who have held registered shares for at least two years—unless two-thirds of shareholders have voted against this rule. The provision aims to counter “short-termism” by encouraging more loyalty between investors and companies