Meerwaarde bepalen fondsen - referentie 1 juli 2005 indien vroeger aangekocht.
TIP
Meerwaarde bepalen fondsen - referentie 1 juli 2005 indien vroeger aangekocht.
Ik wens volgende fondsen te verkopen :
-BNPP B strategy global dynamic cap BE0163304539
-BNPP B strategy global dynamic dis BE0163305544
-BNPP B strategy global dynamic cap BE0146936787
Nu blijkt volgens mijn bank dat de fiscus gaat terugkijken naar de netto-inventariswaarde van het fonds op 1 juli 2005 of op de datum van de aankoop als die later valt.
Voor vroeger aangekochte fondsen is de startwaarde voor de berekening van meerwaardebelasting dus steeds 1 juli 2005.
BV het laatste fond heb ik reeds sedert 1998 (nog gekocht bij NMKN -ES fonds- en overgeheveld naar ASLK 16 /03/2000 welke dan Fortis en later BNPP geworden is). Ik heb die aangekocht voor omgerekend 273,7€. Op 1 juli 2005 was de waarde ongeveer 243€ waard. Dus ik moet taks betalen op winst die ik nooit gemaakt is.
Dit kan ik niet vatten.
Kopt dit wel? Heeft iemand dergelijke ervaringen. Kunnen we hier iets aan doen?
Roland
Nu blijkt volgens mijn bank dat de fiscus gaat terugkijken naar de netto-inventariswaarde van het fonds op 1 juli 2005 of op de datum van de aankoop als die later valt.
Voor vroeger aangekochte fondsen is de startwaarde voor de berekening van meerwaardebelasting dus steeds 1 juli 2005.
BV het laatste fond heb ik reeds sedert 1998 (nog gekocht bij NMKN -ES fonds- en overgeheveld naar ASLK 16 /03/2000 welke dan Fortis en later BNPP geworden is). Ik heb die aangekocht voor omgerekend 273,7€. Op 1 juli 2005 was de waarde ongeveer 243€ waard. Dus ik moet taks betalen op winst die ik nooit gemaakt is.
Dit kan ik niet vatten.
Roland
-
anonymous
Re: Meerwaarde bepalen fondsen - referentie 1 juli 2005 indien vroeger aangekocht.
Daar je het bedrag nog weet, voor hetwelke je dat aangekocht hebt, neem ik aan dat je hiervan nog een bewijs hebt? (rekenuittreksel of dergelijke)?
Normaalgezien moet BNP daar dan rekening mee houden als je dat bewijsstuk nog hebt.
Normaalgezien moet BNP daar dan rekening mee houden als je dat bewijsstuk nog hebt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Meerwaarde bepalen fondsen - referentie 1 juli 2005 indien vroeger aangekocht.
Ja helaas dat klopt, dat is de Reynderstaks, gelukkig kan je die in jouw geval terug vorderen, niet bij de bank, wel bij de fiscus.Rolbol01 schreef: ↑19 december 2018, 14:51 Ik wens volgende fondsen te verkopen :
Dit kan ik niet vatten.
Roland
BTW; vind het ronduit schandalig dat de bank dit niet met je gecommuniceerd heeft terwijl ze via een dakfonds constructie al die jaren het rendement in eigen zak hebben gestoken.