Meeverzekeren zolderruimte; maar hoe?
Meeverzekeren zolderruimte; maar hoe?
Enkele jaren geleden kocht ik een nieuwbouwappartement. Tijdens het bouwproces kreeg ik de kans om exclusieve toegang te krijgen, dmv een zolderluik, tot de ruimte die zich uitstrekt boven een gedeelte (+- de helft) van mijn appartement, zonder bijbetaling.
Deze ruimte heeft een oppervlakte van ongeveer 60 m2. Een deel ervan heb ik professioneel laten inrichten tot afzonderlijke leefruimte dmv lambrizering.
Het gebouw is verzekerd door een blokpolis.
De inboedel uiteraard afzonderlijk op mijn naam bij Argenta. Het hoe te verzekeren van die zolderruimte baart me zorgen.
Iemand die thuis is in deze materie?
Deze ruimte heeft een oppervlakte van ongeveer 60 m2. Een deel ervan heb ik professioneel laten inrichten tot afzonderlijke leefruimte dmv lambrizering.
De inboedel uiteraard afzonderlijk op mijn naam bij Argenta. Het hoe te verzekeren van die zolderruimte baart me zorgen.
-
- Newbie
Re: Meeverzekeren zolderruimte; maar hoe?
als die zolderruimte mee beschreven staat in je akte, hoort die gewoon bij je eigendom, en valt die mee onder de blokpolis van het gebouw.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Staat niet meebeschreven in mijn akte.
De bouwheer/promotor heeft me de mogelijkheid gegeven toegang te verkrijgen NA de akte gedurende het bouwproces.
De bouwheer/promotor heeft me de mogelijkheid gegeven toegang te verkrijgen NA de akte gedurende het bouwproces.
MoeBaan schreef: ↑25 november 2020, 11:24 Enkele jaren geleden kocht ik een nieuwbouwappartement. Tijdens het bouwproces kreeg ik de kans om exclusieve toegang te krijgen, dmv een zolderluik, tot de ruimte die zich uitstrekt boven een gedeelte (+- de helft) van mijn appartement, zonder bijbetaling.
Vraag advies aan uw inboedel verzekeraar.
In principe gaat een som kapitaal verzekeren gebouw dit oplossen.
Dus gebouw kapitaal voor de zolder.
Dan nog uw inboedel.
Estate Guru believer.
Wat bedoel je:
- je hebt de jongens van de bouw onder tafel geld toegestopt om een klandestien luik te steken
Of:
- met goedkeuring van de mede-eigenaars en de syndicus heb je deze toegang gekregen
In elk geval, ik kan mij moeilijk voorstellen dat de blokpolis zonder meer een volledige herbestemming van die ruimte toestaat, zonder extra premie, behalve indien dit oorspronkelijk toegestaan was
Dus Platin, indien ik je goed begrijp, dien ik na te gaan hoeveel mijn aandeel "gebouw" bedraagt volgens de quotiteiten in de blokpolis?!
Als dit onvoldoende zou zijn volgens de berekeningsmethode van mijn huidige verzekeraar "inboedel" moet ik het ontbrekende gedeelte "gebouw" bij deze Mij verzekeren.
Correct?
In ieder geval; bedankt voor uw reactie.
--KNIP--
Als dit onvoldoende zou zijn volgens de berekeningsmethode van mijn huidige verzekeraar "inboedel" moet ik het ontbrekende gedeelte "gebouw" bij deze Mij verzekeren.
Correct?
In ieder geval; bedankt voor uw reactie.
--KNIP--
Laatst gewijzigd door MoeBaan op 25 november 2020, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
ja dat is weer zo'n broodje aap-verhaal. Een appartement kopen en er gratis een ruimte van 60m² bijkrijgen, een ruimte die nergens beschreven staat...
dag jan
dag jan
My name is Ke. Wever Ke.
-
- Newbie
My name is Ke, Wever Ke, and i'll be back 

Dit item mag gesloten worden.
De enige waardevolle reactie kwam van Platin.
Overige regageerders heb ik op de negeerlijst geplaatst!
De enige waardevolle reactie kwam van Platin.
Overige regageerders heb ik op de negeerlijst geplaatst!
-
- Newbie
we hebben toch eens goe kunnen lachen 

Je moet de kosten die je gedaan hebt om de zolderruimte up te graden naar een echte ruimte verzekeren in je inboedelverzekering onder de rubriek 'onroerende verfraaiingen'.
Dit is het zelfde principe als een eigenaar die zijn keuken upgrade van een standaardkeuken naar een professionele keuken, of de badkamer verbouwt met dure natuursteen bvb. Zo speciaal is dit dus niet (hoewel veel appartement-eigenaars dit niet weten en dus onderverzekerd zijn)
Dus niet gewoon bijtellen bij de inhoud, want het is geen inhoud (onroerend door bestemming)
Dit is het zelfde principe als een eigenaar die zijn keuken upgrade van een standaardkeuken naar een professionele keuken, of de badkamer verbouwt met dure natuursteen bvb. Zo speciaal is dit dus niet (hoewel veel appartement-eigenaars dit niet weten en dus onderverzekerd zijn)
Dus niet gewoon bijtellen bij de inhoud, want het is geen inhoud (onroerend door bestemming)
Inderdaad dit is een meerkost.nuyttie schreef: ↑25 november 2020, 22:06 Je moet de kosten die je gedaan hebt om de zolderruimte up te graden naar een echte ruimte verzekeren in je inboedelverzekering onder de rubriek 'onroerende verfraaiingen'.
Als er niks voorvalt hebben ze centjes gespaard.
Valt er iets voor kunnen ze weeral eens gaan klagen.
Extra's aan afwerking dient inderdaad altijd in prive polis verzekerd te worden.
De blok polis is enkel voor de standaard afwerking gedekt.
Zou ze hier niet graag op een rij willen zien staan die onderverzekerd zijn als mede eigenaar.
Estate Guru believer.
Echt weer een bijdrage om te lullen zonder meerwaarde.
Estate Guru believer.
Ja, maar blokpolis is er wel voor een zeer goede reden. Om te vermijden dat medehuurders het slachtoffer zijn van een andere medeverhuurder die onderverzekerd is.
Als een medeverhuurder, zoals TS, een ruimte zou omvormen tot extra woonruimte, is dat niet gedekt door de blokpolis.
Goed denk je dan, geen probleem: extra verzekering.
Wel een dik probleem: het voordeel van de blokpolis is namelijk weg.
Stel dat in die extra woonruimte een brand ontstaat en het hele gebouw brandt af.
Verzekering van TS zegt: ik verzeker enkel die woonruimte. Rest is voor de blokpolis.
Verzekeraar van blokpolis zegt: de blokpolis dekt een gebouw dat heel precies beschreven is. Die extra woonruimte werd toegevoegd zonder ons medeweten. Wij dekken dus de schade niet.
Jarenlange procedures tot gevolg. Blokpolis is precies bedoeld om die miserie te vermijden.
Overigens geloof ik niets (meer) van het verhaal van TS. Volledig uit de duim gezogen.
Maar we hebben eens goed kunnen lachen