MELT-UP
TIP
Re: MELT-UP
Je hebt kikkers die springen en je hebt er die hun laten koken.....
Deze hele markt is zo vertikaal opgeblazen door centrale bankiers in bijna alle activa-klassen.
Niemand zal aan de top een belletje doen rinkelen.Niemand!!
Fijn om eens te horen hoe anderen er mee omgaan. Ikzelf 60% cash.En voorlopig nog geen aanval van FOMO.
Deze hele markt is zo vertikaal opgeblazen door centrale bankiers in bijna alle activa-klassen.
Niemand zal aan de top een belletje doen rinkelen.Niemand!!
Fijn om eens te horen hoe anderen er mee omgaan. Ikzelf 60% cash.En voorlopig nog geen aanval van FOMO.
Zo lang de geldprinter op volle toeren blijft draaien?
16%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
22%SWRD&IWDA - 17%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 8%CASH Updated 01/01/2026
22%SWRD&IWDA - 17%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 8%CASH Updated 01/01/2026
Beurzen gaan op en neer; historisch gemiddeld een correctie elk jaar die zich om de zoveel jaar uitdiept naar -20/-30.
Elke belegger kan (en moet) verwachten dat hem in zijn beleggingscarrière een paar keer -50% zal meemaken.
Als je dit niet aankan moet/kan en wil je niet in aandelen beleggen.
1- Ofwel probeer je de bewegingen van de markt te voorspellen en daarop te anticiperen: naar cash gaan als je een daling verwacht en in aandelen beleggen als je denkt dat er een stijging zal komen.
2- Een alternatief is om een portefeuille op te stellen die goed is wat er ook gebeurt. Een portefeuille met een goede balans tussen aandelen voor de groei en stabiele beleggingen voor de stabiliteit.
In het eerste geval moet je de evolutie kunnen voorspellen. Als je verkeerd gokt zal je verlies leiden of winst missen.
Zij die cash aan de zijkant hebben staan sinds het begin van het jaar misten reeds 12%. cash breng niet op. Als je vorig jaar cash opzij zette heb je de stijging van 50% gemist; de beurs moet al met 1/3 dalen voordat je met deze strategie winst zal maken. Dit veronderstelt dat je het geld dat je aan de zijkant hebt staan zal beleggen als de markt daalt. Weinigen zullen dit doen. Bekijk maar eens de posts van een jaar geleden. Weinig die toen spraken van aankopen. Er zijn beleggers die al jaren aan de zijlijn staan. Die misten aan jaarlijks rendement van >12%.
In de andere strategie beslis je om bvb 60% aandelen aan te houden (omdat je een daling van 30% van je portefeuille aankan) en 40% stabiele beleggingen (die niet onderhevig zijn aan de beursschommelingen) . De percentages zijn heel persoonlijk; sommige zullen 80/20 prefereren, andere 50/50. Een belegger die dit volgt zal automatisch aandelen bijkopen als de markt daalt - om zijn % op punt te houden- en zal verkopen als de markt stijgt. Dit herbalanceren zorgt voor een automatisch "laag kopen, hoog verkopen"
Elke belegger kan (en moet) verwachten dat hem in zijn beleggingscarrière een paar keer -50% zal meemaken.
Als je dit niet aankan moet/kan en wil je niet in aandelen beleggen.
1- Ofwel probeer je de bewegingen van de markt te voorspellen en daarop te anticiperen: naar cash gaan als je een daling verwacht en in aandelen beleggen als je denkt dat er een stijging zal komen.
2- Een alternatief is om een portefeuille op te stellen die goed is wat er ook gebeurt. Een portefeuille met een goede balans tussen aandelen voor de groei en stabiele beleggingen voor de stabiliteit.
In het eerste geval moet je de evolutie kunnen voorspellen. Als je verkeerd gokt zal je verlies leiden of winst missen.
Zij die cash aan de zijkant hebben staan sinds het begin van het jaar misten reeds 12%. cash breng niet op. Als je vorig jaar cash opzij zette heb je de stijging van 50% gemist; de beurs moet al met 1/3 dalen voordat je met deze strategie winst zal maken. Dit veronderstelt dat je het geld dat je aan de zijkant hebt staan zal beleggen als de markt daalt. Weinigen zullen dit doen. Bekijk maar eens de posts van een jaar geleden. Weinig die toen spraken van aankopen. Er zijn beleggers die al jaren aan de zijlijn staan. Die misten aan jaarlijks rendement van >12%.
In de andere strategie beslis je om bvb 60% aandelen aan te houden (omdat je een daling van 30% van je portefeuille aankan) en 40% stabiele beleggingen (die niet onderhevig zijn aan de beursschommelingen) . De percentages zijn heel persoonlijk; sommige zullen 80/20 prefereren, andere 50/50. Een belegger die dit volgt zal automatisch aandelen bijkopen als de markt daalt - om zijn % op punt te houden- en zal verkopen als de markt stijgt. Dit herbalanceren zorgt voor een automatisch "laag kopen, hoog verkopen"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Bv. 50/50 met Belfius "Candriam Sustainable Medium C" dakfonds
Dan zou ik toch iets kiezen waar de belegger zich niet arm betaalt aan de kosten: Dit zijn de resultaten van 50% wereldaandelen en 50% Euro-obligaties; met alle dipjes, correcties, crashes meegerekendEarthNvstr1 schreef: ↑21 april 2021, 17:34Bv. 50/50 met Belfius "Candriam Sustainable Medium C" dakfonds![]()
Code: Selecteer alles
Return 1 Week 1 Maand 3 Mnd 6 Maand YTD 1J 3J(A) 5J(A)
Totaal -0,73 1,37 2,37 8,30 4,35 16,95 7,82 6,28Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Is dat dan zo?
In Europa was het in 2011-2012 niet veel soeps op de beurzen.
Eind 2018/begin 2019 was er een correctie van 20%.
Verder kan ik me ook nog een coronacrash van 32% herinneren in 2020.
Hoe lang de beurzen omhoog gaan is niet relevant. De waarderingen & de onderliggende economie is dat wel. De waarderingen zijn strak & gaan uit van een blijvende lage rente. Inflatie blijft een zeer heikel punt lijkt me. Een te sterke opleving van de economie na versoepelingen kan wel eens nefaste gevolgen hebben voor de beurzen. Vergeet ook niet; er ontluikt een massale markt in China die een steeds hogere levenstandaard nastreeft...
Edit; Ik houd zo'n 10à15% cash aan in de beleggersport vanwege de risico's.
Leuk om te lezen dat men hier hoogtevrees heeft ...
Als er een ding is dat men als belegger moet weten is dat men als toeschouwer altijd de verliezer is, de regel is dat men voldoende geld moet voorzien om verwachte en onverwachte kosten te dekken en men de rest moet investeren.
Ikzelf heb slechts 1 a 2 % liquide middelen, de rest zit allemaal in equities.
En als de beurs zakt, wat kan mij dat schelen, ik heb daar niks van nodig want dan leef ik van mijn dividenden.
Als er een ding is dat men als belegger moet weten is dat men als toeschouwer altijd de verliezer is, de regel is dat men voldoende geld moet voorzien om verwachte en onverwachte kosten te dekken en men de rest moet investeren.
Ikzelf heb slechts 1 a 2 % liquide middelen, de rest zit allemaal in equities.
En als de beurs zakt, wat kan mij dat schelen, ik heb daar niks van nodig want dan leef ik van mijn dividenden.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Van dat te investeren deel, is het toch perfect ok om een stuk in cash aan te houden lijkt mij. Al is het maar om cash beschikbaar te hebben in geval er een opportuniteit langkomt.
Nog nooit problemen gehad om iets uit mijn portfolio's te verkopen maar dat is ook niet relevant aangezien ik bij een crash toch niks zou verkopen .....
Ik beleg reeds een goeie 42 jaar en heb nog nooit kunnen inschatten wanneer er een crash komt en dus zal ik dat de volgende keer ook niet kunnen. Waarom zou ik dan kapitaal aan de zijlijn zetten dat niks opbrengt in de hoop dat ik bij de volgende crash zou kunnen 'scoren' ?EarthNvstr1 schreef: ↑21 april 2021, 19:30Van dat te investeren deel, is het toch perfect ok om een stuk in cash aan te houden lijkt mij. Al is het maar om cash beschikbaar te hebben in geval er een opportuniteit langkomt.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat je niet verkoopt "bij" een crash is goed natuurlijk, maar als je geen cash opzij hebt staan dan kan je na een crash ook niets bijkopen ...
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik nog maar 4 jaar of zo en zit nog in de opbouwfaseMattia schreef: ↑21 april 2021, 19:35 Ik beleg reeds een goeie 42 jaar en heb nog nooit kunnen inschatten wanneer er een crash komt en dus zal ik dat de volgende keer ook niet kunnen. Waarom zou ik dan kapitaal aan de zijlijn zetten dat niks opbrengt in de hoop dat ik bij de volgende crash zou kunnen 'scoren' ?
Als je altijd alles direct belegt, dan koop je wellicht ook nooit echt veel bij vlak voor een eventuele top.
Moet ik eens over slapen