MELT-UP
TIP
MELT-UP
Hoi,
Beurzen lijken niet meer te kunnen dalen ...
Iemand een idee hoelang deze toestand nog kan aanhouden
Koers/winstverhoudingen swingen de pan uit en het gratis geld zal ooit terugbetaald moeten worden met sterke inflatie.
Zelf ben ik aan het overschakelen naar defensief met een vleugje grondstoffen en extra cash omdat het vet van de soep lijkt.
Wat is jullie strategie momenteel
Groeten.
Realistje
Beurzen lijken niet meer te kunnen dalen ...
Iemand een idee hoelang deze toestand nog kan aanhouden
Koers/winstverhoudingen swingen de pan uit en het gratis geld zal ooit terugbetaald moeten worden met sterke inflatie.
Zelf ben ik aan het overschakelen naar defensief met een vleugje grondstoffen en extra cash omdat het vet van de soep lijkt.
Wat is jullie strategie momenteel
Groeten.
Realistje
Re: MELT-UP
(Gisteren zijn de beurzen toch gedipt met zo'n anderhalf procent?)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
De beurzen zijn nog nooit zolang omhooggegaan (sinds 2009) en nog nooit stonden alle indicatoren op rood zonder dat er een crash kwam.
Maar tegelijk is het een self-fulfilling prophecy: zolang mensen geloven dat de beurzen omhoog gaan, blijven ze geld in de beurzen pompen en gaan de beurzen dus omhoog. Wat dan anderen aanspoort om ook meer geld in de beurzen te pompen. Enzovoort, enzovoort.
Ooit gaan ze weer naar beneden met 40%, 50%, 60%.
Vandaag? Morgen? Volgend jaar? Over 2 jaar?
Wie het weet, kan zijn geld vermenigvuldigen.
Wie te laat uitstapt, zal met een flinke kater achterblijven. Maar wanneer zal het te laat zijn? Geen idee
Uit uw posts in het verleden lijkt het dat u al eens cash hebt opgebouwd. Misschien heb je eerst verkocht, om dan later toch terug duurder in te kopen en dan weer verkopen. Ieder zijn strategie natuurlijk, maar de markt timen lukt toch niet.
Daarom blijf ikzelf gewoon gespreid instappen. De vorige maanden heb ik wel enkele defensievere spelers toegevoegd aan mijn port.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Is toch nog maar een jaar geleden? Op een paar weken tijd ging de S&P500 -34% en vele hoogvliegers nog een stuk lager.
Het snelle herstel daarna was wel een grote verrassing natuurlijk.
Hey NTO,
Klopt volkomen.
Diegene die laatst aan tafel blijft zitten riskeert met de restjes over te blijven ... en het kan heel wat tijd vergen daarna om terug opnieuw tot een rijk gevulde tafel te komen.
Het is dubbel.
Als je niet in de beurs belegd, verlies je geld door inflatie.
Als je wel in de beurs belegd, riskeer je dat je geld plots 50 % in waarde kan kelderen gezien, vanuit de huidige waarderingen.
Dus beetje beurs, beetje cash en periodiek beleggen lijkt me vanaf nu aangewezen.
Periodiek kleine bedragen beleggen (maandelijks) om te profiteren mocht de irrationele stijging blijven doorgaan.
Dan enkel beperkte extra winst of verlies en blijven investeren op hetzelfde tempo.
Groetjes.
Realist
Klopt volkomen.
Diegene die laatst aan tafel blijft zitten riskeert met de restjes over te blijven ... en het kan heel wat tijd vergen daarna om terug opnieuw tot een rijk gevulde tafel te komen.
Het is dubbel.
Als je niet in de beurs belegd, verlies je geld door inflatie.
Als je wel in de beurs belegd, riskeer je dat je geld plots 50 % in waarde kan kelderen gezien, vanuit de huidige waarderingen.
Dus beetje beurs, beetje cash en periodiek beleggen lijkt me vanaf nu aangewezen.
Periodiek kleine bedragen beleggen (maandelijks) om te profiteren mocht de irrationele stijging blijven doorgaan.
Dan enkel beperkte extra winst of verlies en blijven investeren op hetzelfde tempo.
Groetjes.
Realist
En diegene die niet uitstappen? Dat zullen misschien wel de slimste zijn.NTO schreef: ↑21 april 2021, 15:42De beurzen zijn nog nooit zolang omhooggegaan (sinds 2009) en nog nooit stonden alle indicatoren op rood zonder dat er een crash kwam.
Maar tegelijk is het een self-fulfilling prophecy: zolang mensen geloven dat de beurzen omhoog gaan, blijven ze geld in de beurzen pompen en gaan de beurzen dus omhoog. Wat dan anderen aanspoort om ook meer geld in de beurzen te pompen. Enzovoort, enzovoort.
Ooit gaan ze weer naar beneden met 40%, 50%, 60%.
Vandaag? Morgen? Volgend jaar? Over 2 jaar?
Wie het weet, kan zijn geld vermenigvuldigen.
Wie te laat uitstapt, zal met een flinke kater achterblijven. Maar wanneer zal het te laat zijn? Geen idee![]()
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Dag Don Draper,
Klopt volkomen.
Je bent iemand die zijn huiswerk doet !
Alle respect voor je bemerking.
Ik blijf verder winst nemen zolang de beurs het zo goed blijft doen.
Vorig jaar cash positie opgetrokken naar 20 %.
Januari cash positie nogmaals verhoogt met 20 %.
Nu bijna op 60 % gebracht.
Zit nog altijd 40 % in de markt via aandelenfondsen, omdat er geen alternatieven zijn (spijtig genoeg).
Is wel de eerste keer sedert dat ik begonnen ben met beleggen in 2009/2010 dat ik serieus schrik begin te hebben dat de huidige waarderingen vroeg of laat tot een serieuze crash zullen leiden.
We kunnen niets voorspellen, maar het verleden herhaald zich steeds, en het is niet om dat een melt-up (vele) jaren kan doorgaan dat het er niet zit aan te komen en het zou dan wel eens ongemeen hard kunnen worden vanaf de huidige waarderingsniveau's waarbij vele aandelen verdriedubbeld zijn sedert de laatste krediet crisis die nu toch al dateert van eind 2008.
Groetjes.
Realist
Klopt volkomen.
Je bent iemand die zijn huiswerk doet !
Alle respect voor je bemerking.
Ik blijf verder winst nemen zolang de beurs het zo goed blijft doen.
Vorig jaar cash positie opgetrokken naar 20 %.
Januari cash positie nogmaals verhoogt met 20 %.
Nu bijna op 60 % gebracht.
Zit nog altijd 40 % in de markt via aandelenfondsen, omdat er geen alternatieven zijn (spijtig genoeg).
Is wel de eerste keer sedert dat ik begonnen ben met beleggen in 2009/2010 dat ik serieus schrik begin te hebben dat de huidige waarderingen vroeg of laat tot een serieuze crash zullen leiden.
We kunnen niets voorspellen, maar het verleden herhaald zich steeds, en het is niet om dat een melt-up (vele) jaren kan doorgaan dat het er niet zit aan te komen en het zou dan wel eens ongemeen hard kunnen worden vanaf de huidige waarderingsniveau's waarbij vele aandelen verdriedubbeld zijn sedert de laatste krediet crisis die nu toch al dateert van eind 2008.
Groetjes.
Realist
Laatst gewijzigd door Realist op 21 april 2021, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hopelijk is mijn buikgevoel verkeerd, dan kan die 40 % nog wat aangroeien de komende tijd.
We zijn er allemaal bij gebaat als de koersen stijgen.
We zijn er allemaal bij gebaat als de koersen stijgen.
@ Don Draper,
Met gespreid instappen ben je nooit verkeerd !
Goeie strategie.
Groetjes.
Realist
Daarom blijf ikzelf gewoon gespreid instappen. De vorige maanden heb ik wel enkele defensievere spelers toegevoegd aan mijn port
.
Met gespreid instappen ben je nooit verkeerd !
Goeie strategie.
Groetjes.
Realist
In dit laatste geval moet/kan je niet je hele fortuin beleggen in aandelen. Niet vandaag, maar ook niet in het verleden of de toekomst. De beurs kan op elk moment met 50% of meer dalen, een verlies dat zelfs na vele jaren niet goedgemaakt kan zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
@ B7H4long
De nagel op de kop.
Beleg nooit vooraleer je een gewoon spaarpotje hebt aangelegd.
Tot later nog eens.
Groeten
Realistje
De nagel op de kop.
Beleg nooit vooraleer je een gewoon spaarpotje hebt aangelegd.
Tot later nog eens.
Groeten
Realistje