Met vennootschap beleggen in ETFs
TIP
Re: Met vennootschap beleggen in ETFs
Ik versta je berekening niet volledig.
Ik veronderstel dat de twee scenario's zijn:
1. Beleggen in vennootschap en dan het resultaat uit de vennootschap halen.
2. Eerst het startkapitaal uit de vennootschap halen en dan als individu beleggen.
... met natuurlijk op de verschillende niveaus de verschillende belastingen.
Kan je aangeven wat de grote "posten" zijn?
Ik veronderstel dat de twee scenario's zijn:
1. Beleggen in vennootschap en dan het resultaat uit de vennootschap halen.
2. Eerst het startkapitaal uit de vennootschap halen en dan als individu beleggen.
... met natuurlijk op de verschillende niveaus de verschillende belastingen.
Kan je aangeven wat de grote "posten" zijn?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Neen, dit is gewoon na (afgerond) 30% vennootschapsbelasting op meerwaarden. Minderwaarden zijn niet aftrekbaar.
Geld is in deze berekening nog niet uit de vennootschap gehaald.
Feit is dat de minderwaarden gigantisch doortellen.
Best dus niets met verlies te verkopen
Geld is in deze berekening nog niet uit de vennootschap gehaald.
Feit is dat de minderwaarden gigantisch doortellen.
Best dus niets met verlies te verkopen

Waarom niet eerst het geld uit de vennootschap halen beleggen: tenminste voor de risicovolle beleggingen waar je grote winsten kan halen, maar ook verlies,kan leiden?
En misschien in de vennootschap enkel het minder risicovolle, meer stabiele deel van je portefeuille aanhouden?
En misschien in de vennootschap enkel het minder risicovolle, meer stabiele deel van je portefeuille aanhouden?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat zijn inderdaad afwegingen die gemaakt moeten worden: direct eruit halen en privé beleggen, of een liquidatiereserve aanleggen.
Na 30% Roerende Voorheffing op €100.000 houd je echter nog slechts €70.000 over.
Dan moet je ongeveer 43% rendement halen om terug op €100.000 te komen.
Ik heb gekozen om jaarlijks een liquidatiereserve aan te leggen. Over enkele jaren kan ik de eerste schijven uit de vennootschap halen.
Het klopt inderdaad dat ik de beleggingen in mijn vennootschap op een andere manier moet gaan doen. Stabiele deel van portefeuille via de vennootschap is een goede suggestie. Echter heb ik omwille van mijn relatief jonge leeftijd nog niet veel privé vermogen kunnen opbouwen (uit vennootschap halen) om privé een deftige meer risicovolle portefeuille uit te bouwen.
Ik ga in ieder geval gradueel van individuele aandelen via de vennootschap afstappen. Aandelen met verlies verkopen ga ik proberen vermijden
Na 30% Roerende Voorheffing op €100.000 houd je echter nog slechts €70.000 over.
Dan moet je ongeveer 43% rendement halen om terug op €100.000 te komen.
Ik heb gekozen om jaarlijks een liquidatiereserve aan te leggen. Over enkele jaren kan ik de eerste schijven uit de vennootschap halen.
Het klopt inderdaad dat ik de beleggingen in mijn vennootschap op een andere manier moet gaan doen. Stabiele deel van portefeuille via de vennootschap is een goede suggestie. Echter heb ik omwille van mijn relatief jonge leeftijd nog niet veel privé vermogen kunnen opbouwen (uit vennootschap halen) om privé een deftige meer risicovolle portefeuille uit te bouwen.
Ik ga in ieder geval gradueel van individuele aandelen via de vennootschap afstappen. Aandelen met verlies verkopen ga ik proberen vermijden

Ik zat zonet weer over iets na te denken.
Een rekenvoorbeeld:

Ik heb dus 2 schijven aangekocht, de eerste aan €20, de tweede aan €10. Gemiddelde is zo teruggebracht naar €15.
Stel dat de koers terug stijgt naar €15 en ik verkoop alles.
Met de berekening van meerwaardebelasting, wordt er rekening gehouden met de aankoopprijs (case 1) of met de gemiddelde aankoopprijs (case 2)?
In het eerste geval zou ik dus €750 (30% van €2500 (€7500 - €5000)) belasting moeten betalen, terwijl ik eigenlijk break-even verkoop.
Een rekenvoorbeeld:

Ik heb dus 2 schijven aangekocht, de eerste aan €20, de tweede aan €10. Gemiddelde is zo teruggebracht naar €15.
Stel dat de koers terug stijgt naar €15 en ik verkoop alles.
Met de berekening van meerwaardebelasting, wordt er rekening gehouden met de aankoopprijs (case 1) of met de gemiddelde aankoopprijs (case 2)?
In het eerste geval zou ik dus €750 (30% van €2500 (€7500 - €5000)) belasting moeten betalen, terwijl ik eigenlijk break-even verkoop.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik zit met mijn vennootschap nog in enkele aandelen (omdat op het moment van de wetswijziging ik deze nog geen 12 maand in portefeuille had en er dus niet zonder meerwaardebelasting uit kon).
Nu twijfel ik om ze te verkopen, winst te nemen en dus de 30% meerwaarde belasting te betalen (auch) of toch te wachten tot de wet terug verandert (ik heb in de wandelgangen gehoord dat er zou gelobbyd worden om bv na 4jaar zonder meerwaardebelasting aandelen op vennootschap zouden mogen verkocht worden - maar zo ver zijn we dus nog niet).
Wat is jullie mening/info?
Nu twijfel ik om ze te verkopen, winst te nemen en dus de 30% meerwaarde belasting te betalen (auch) of toch te wachten tot de wet terug verandert (ik heb in de wandelgangen gehoord dat er zou gelobbyd worden om bv na 4jaar zonder meerwaardebelasting aandelen op vennootschap zouden mogen verkocht worden - maar zo ver zijn we dus nog niet).
Wat is jullie mening/info?
Ik ga hier ook even mijn situatie uitleggen aangezien hier precies wel enkele mensen zitten met kennis van zaken.
Zelf handel ik actief op futures contracten, mijn transacties worden aanzien als speculatief aangezien deze korte termijn transacties zijn. Ik heb al de mogelijkheid gekregen om limited partner te worden in een LLC om zo met kapitaal van de LLC transacties uit te voeren op de markt. Echter is het blijkbaar zo extreem complex om deze constructie op te stellen, zien dat ik zowel in orde ben bij de Belgische als bij de Amerikaanse fiscus, om er dan nog voor te zorgen dat ik geen dubbele belastingen moet betalen dat ik al opzoek ben naar een alternatief.
Een van die alternatieven zou kunnen zijn om aan de slag te gaan met een stille vennoot, maar ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Ik veronderstel dat ook mijn transacties zouden belast worden aan 25% waarin verliezen niet aftrekbaar zijn, iets wat voor een actieve handelaar als ikzelf natuurlijk niet haalbaar is.
Kent er misschien iemand nog alternatieven of andere manieren waarop ik dit het beste zou aanpakken? Er van uitgaande dat een derde geld zou investeren waarmee ik de transacties mag uitvoeren.
Zelf handel ik actief op futures contracten, mijn transacties worden aanzien als speculatief aangezien deze korte termijn transacties zijn. Ik heb al de mogelijkheid gekregen om limited partner te worden in een LLC om zo met kapitaal van de LLC transacties uit te voeren op de markt. Echter is het blijkbaar zo extreem complex om deze constructie op te stellen, zien dat ik zowel in orde ben bij de Belgische als bij de Amerikaanse fiscus, om er dan nog voor te zorgen dat ik geen dubbele belastingen moet betalen dat ik al opzoek ben naar een alternatief.
Een van die alternatieven zou kunnen zijn om aan de slag te gaan met een stille vennoot, maar ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Ik veronderstel dat ook mijn transacties zouden belast worden aan 25% waarin verliezen niet aftrekbaar zijn, iets wat voor een actieve handelaar als ikzelf natuurlijk niet haalbaar is.
Kent er misschien iemand nog alternatieven of andere manieren waarop ik dit het beste zou aanpakken? Er van uitgaande dat een derde geld zou investeren waarmee ik de transacties mag uitvoeren.
Heb de thread doorgelezen, maar het blijft lastig om hier informatie over te vinden. Elke zelfstandige met een BVBA lijkt wel in vastgoed te willen beleggen.
Een Belgische vennootschap die tradingactiviteiten heeft zal zijn winst belast zien onder het stelsel van de vennootschapsbelasting, maar zal geleden verliezen en minderwaarden kunnen aftrekken als beroepskost. Zo simpel is het!RDK91 schreef: ↑20 november 2018, 16:13 Een van die alternatieven zou kunnen zijn om aan de slag te gaan met een stille vennoot, maar ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Ik veronderstel dat ook mijn transacties zouden belast worden aan 25% waarin verliezen niet aftrekbaar zijn, iets wat voor een actieve handelaar als ikzelf natuurlijk niet haalbaar is.
Dat dacht ik dus ook, tot in van de FOD dit bericht kreeg:Roo schreef: ↑28 november 2018, 20:22Een Belgische vennootschap die tradingactiviteiten heeft zal zijn winst belast zien onder het stelsel van de vennootschapsbelasting, maar zal geleden verliezen en minderwaarden kunnen aftrekken als beroepskost. Zo simpel is het!RDK91 schreef: ↑20 november 2018, 16:13 Een van die alternatieven zou kunnen zijn om aan de slag te gaan met een stille vennoot, maar ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Ik veronderstel dat ook mijn transacties zouden belast worden aan 25% waarin verliezen niet aftrekbaar zijn, iets wat voor een actieve handelaar als ikzelf natuurlijk niet haalbaar is.
"Afgaande op uw beschrijving van de voorgenomen activiteit meen ik dat die activiteit, indien zij wordt gevoerd door een vennootschap, in principe onderworpen zal zijn aan de gewone vennootschapsbelasting, waarbij meerwaarden belastbaar zijn en minderwaarden aftrekbaar.
Enkel artikel 198, § 1, 7° van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 zal als uitzondering gelden op de algemene regels. Krachtens die bepaling zijn waardeverminderingen en minderwaarden op aandelen niet aftrekbaar als kosten. Die uitzondering is dus wel beperkt tot de verhandeling van aandelen. Bovendien zullen de gerealiseerde meerwaarden op aandelen wel belastbaar zijn, gelet op het feit dat day trading in aandelen zal gaan om aandelen waarbij uw vennootschap niet beschikt over de minimale participatie van 10 % in de vennootschap die de aandelen heeft uitgegeven."
Futures en opties bijvoorbeeld zouden dus niet onder dat stelsel vallen.
Kijk, we leren bij. Dat is weer een historische scheeftrekking denk ik dan. Vroeger (2010?) kon men traden en waren meerwaarden sowieso niet belastbaar. Maar de aftrek heeft men er dan niet meer bijgenomen. Jammere zaak.
Gebruik je leverage of gewoon eigen kapitaal? Buiten opties en futures zijn er misschien zijn er wel manieren om exposure te krijgen aan de aandelen zonder de aandelen zelf aan te kopen. Dan boek je de minderwaarde niet op een aandeel.
Gebruik je leverage of gewoon eigen kapitaal? Buiten opties en futures zijn er misschien zijn er wel manieren om exposure te krijgen aan de aandelen zonder de aandelen zelf aan te kopen. Dan boek je de minderwaarde niet op een aandeel.
Ik lees een aantal interessante opmerkingen in deze thread, maar zoals in een andere thread reeds werd geconcludeerd: wellicht is het op heden totaal niet meer interessant om met de vennootschap (in aandelen) te beleggen? Of dat nu aandelen, fondsen of ETF's zijn, is zelfs niet van tel. Door de belasting op meerwaarde doe je er wellicht altijd baat bij om toch op één of andere manier het geld uit de vennootschap te halen en privé te gaan beleggen.
Overigens, iets anders, maar zoals iemand hierboven reeds schreef, kan het dan interessanter zijn om een liquidatiereserve aan te leggen. Wat ik nooit goed begreep, maar hier toch eens wil vragen: is er eigenlijk een reden om dit niet te (willen) doen? Er van uit gaand dat de vennootschap gezond is uiteraard.
Overigens, iets anders, maar zoals iemand hierboven reeds schreef, kan het dan interessanter zijn om een liquidatiereserve aan te leggen. Wat ik nooit goed begreep, maar hier toch eens wil vragen: is er eigenlijk een reden om dit niet te (willen) doen? Er van uit gaand dat de vennootschap gezond is uiteraard.
Niet doen :VincentGT schreef: ↑16 januari 2019, 09:48
Ik vermoed omdat de gelden in de liquidatiereserve 'vast' zitten?
Daardoor is het soms interessanter om winst/verlies "over te dragen" naar een volgend boekjaar, waar het dan misschien wel zijn nut kan hebben.
Zijn eigenlijk allemaal boekhoudkundige constructies, maar weet dat je op de aanleg van de liquidatiereserve 10% taksen betaald hebt, die 'verloren' zijn als je terug gelden uit de liquidatiereserve 'gebruikt' om een verlies te compenseren ofzo....
Je moet ook langer wachten dan bij dividenden om liquidatiereserve goedkoop uit te keren aan 5% (vóór de feitelijke liquidatie).
Wel doen :
Geld aan 14,5% uit de vennootschap (10% bij aanleg liquidatiereserve + 5% bij uitkering vóór liquidatie).
Maar, zie hierboven, je moet wel langer wachten tot je ze kunt uitkeren.
Als je niks wilt uitkeren, wacht je gewoon tot de vennootschap geliquideerd wordt en betaal je 0% extra.
PS
Een alternatief zijn dus ook dividenden. De gelden voor deze didivenduitkeringen kunnen niet uit de luiqidatiereserve komen. Mits een wachtperiode keer je dividenden ook goedkoop uit aan 15% taxatie.
Ja, zo had ik het ook begrepen. Als je je dividend onmiddellijk uitkeert, betaal je 30% RV. Als je met een liquidatiereserve werkt en je wacht meer dan vijf jaar, betaal je slechts (10% bij aanleggen van liquidatiebonus + 5% bij uitkering) de helft. Lijkt me dan ook waanzin om met gewone dividenden te werken als je een paar jaar kan wachten..