Mijn huidige beginnersportefeuille - Uw kritische mening
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Mijn huidige beginnersportefeuille - Uw kritische mening
10 jaar staan nu 3,6%.
Long term average 5,89%.
Hoogtepunt is 15,82%
Wat jij ongeveer noemt. 3,6% vind ik niet echt ongeveer 15,82%. Zelfs mijlen ver van de long term average.
Rente zal idd niet blijven stijgen, toch gaan er nog minstens een paar verhogingen volgen, inflatie is nog veel te hoog en de economie wil maar niet in recessie. En dan nog, zelfs al komt er binnenkort een eind aan de rente stijging, dan is dat nog lang geen daling. Hoger voor langer is zeker niet uit te sluiten, die 10 jaars hieronder kan dan nog flink oplopen. Lijkt mij nog niet het moment om nu al lange termijn te gaan.
huisjetuintjefiets schreef: ↑17 april 2023, 18:42 10 jaar staan nu 3,6%.
Long term average 5,89%.
Hoogtepunt is 15,82%
Wat jij ongeveer noemt. 3,6% vind ik niet echt ongeveer 15,82%. Zelfs mijlen ver van de long term average.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De gemiddelde looptijd van de obligaties van een obligatiefonds waarin je investeert moet afgestemd zijn op de termijn dat je wil investeren in obligaties. Dan is er n.m.i. niets mis met een obligatiefonds.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 april 2023, 17:57 Wat vind je van de bewering (waar ik zelf achter sta) dat een obligatiefonds altijd een slecht idee is voor het stabiel gedeelte. ...
Dat is mijn mening. Graag jouw bedenkingen hierbij?
Mij lijkt daar toch wel een verschil in te zitten. Stel: je wil tegen 2030 minstens je inleg terughebben. Met een klassiek obligatiefonds kun je zoiets niet bereiken.EarthNvstr1 schreef: ↑17 april 2023, 19:39De gemiddelde looptijd van de obligaties van een obligatiefonds waarin je investeert moet afgestemd zijn op de termijn dat je wil investeren in obligaties. Dan is er n.m.i. niets mis met een obligatiefonds.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 april 2023, 17:57 Wat vind je van de bewering (waar ik zelf achter sta) dat een obligatiefonds altijd een slecht idee is voor het stabiel gedeelte. ...
Dat is mijn mening. Graag jouw bedenkingen hierbij?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een obligatiefonds zonder vervaldatum.
Je kan elk jaar verkopen en een nieuw fonds kopen zodat je steeds een fonds met ongeveer de juiste duration hebt. Dat zal je ook met fondsen in de buurt komen normaal gezien.
Meen jij dat nuhuisjetuintjefiets schreef: ↑17 april 2023, 18:4210 jaar staan nu 3,6%.
Long term average 5,89%.
Hoogtepunt is 15,82%

Of is dit voor de grap dat je dit schrijft

Als de rente ooit terug op 15,82% zou staan is de Euro gedevalueerd met factor 10
Er is geen enkel land die dit zou kunnen betalen .
Dit wil zeggen dat de hele Europese uni bankroet zou zijn of dat ze de munt zouden moeten devalueren .
De inflatie daalt globaal gezien en jij verwacht dat ze de rente nu nog gaan verhogen met 2 % om aan he gemiddelde te zitten?
Newsflash voor u maar de verwachting is dat de Vs zijn rente met 0.25 % nog zal verhogen en daarna hooguit nog 1 maal met 0,25 % waarna ze hoog waarschijnlijk een poosje gelijk zal blijven .
Daarna zal ze terug beginnen dalen .
En nog een groot nieuwtje dat je blijkbaar niet weet is dat de markt altijd voorloopt .
Europa zal het zelfde traject volgen dan de VS maar met een lager hoogtepunt en met een tijdverschil van 1 jaar .
Maar volgens u gaat de wereld om zeep

De rente op 10 jaar staatspapier is al 0,75% gedaald sinds oktober .vortex schreef: ↑17 april 2023, 18:57Rente zal idd niet blijven stijgen, toch gaan er nog minstens een paar verhogingen volgen, inflatie is nog veel te hoog en de economie wil maar niet in recessie. En dan nog, zelfs al komt er binnenkort een eind aan de rente stijging, dan is dat nog lang geen daling. Hoger voor langer is zeker niet uit te sluiten, die 10 jaars hieronder kan dan nog flink oplopen. Lijkt mij nog niet het moment om nu al lange termijn te gaan.
De beleidsrente zal hoog waarschijnlijk nog 0,50 % verhogen om dan na een poosje terug te dalen .
Wat er hier niemand snapt is dat de beleidsrente en deze van de obligaties los staan van elkaar .
Het zijn de verwachtingen die tellen en de markt loopt altijd vooruit .
Als je koopt op de top ben je dus te laat .
Iemand die belegd in usd en deze afdekt is dit een prima instap punt .
Iemand die zich niet afdekt zal moeten op de blaren zitten want als het renteverschil afneemt zal ook de Euro weer sterker worden .
Europa trek ik mij niet van aan volg dat niet , ze lopen toch altijd achter de feiten aan .
Hier denken ze dat de wereld nog plat is denk ik , veralgemenen alles .
En zien niet wat er voor hun neus ligt .
Het is zwart of wit maar dat is het zelden .
-
- Verbannen Gebruiker
Jij kent het verschil niet tussen lange termijn rente en korte termijn rente. Misschien eerst een beetje bijleren en dan terugkomen.lop schreef: ↑18 april 2023, 02:33Meen jij dat nuhuisjetuintjefiets schreef: ↑17 april 2023, 18:42
10 jaar staan nu 3,6%.
Long term average 5,89%.
Hoogtepunt is 15,82%
Wat jij ongeveer noemt. 3,6% vind ik niet echt ongeveer 15,82%. Zelfs mijlen ver van de long term average.![]()
Of is dit voor de grap dat je dit schrijft![]()
Als de rente ooit terug op 15,82% zou staan is de Euro gedevalueerd met factor 10
Dit wil zeggen dat de hele Europese uni bankroet zou zijn of dat ze de munt zouden moeten devalueren .
De inflatie daalt globaal gezien en jij verwacht dat ze de rente nu nog gaan verhogen met 2 % om aan he gemiddelde te zitten?
Newsflash voor u maar de verwachting is dat de Vs zijn rente met 0.25 % nog zal verhogen en daarna hooguit nog 1 maal met 0,25 % waarna ze hoog waarschijnlijk een poosje gelijk zal blijven .
En nog een groot nieuwtje dat je blijkbaar niet weet is dat de markt altijd voorloopt .
Europa zal het zelfde traject volgen dan de VS maar met een lager hoogtepunt en met een tijdverschil van 1 jaar .
Maar volgens u gaat de wereld om zeep![]()
Maar je kan enkel deelbewijzen van het volledige obligatiefonds verkopen, waarbij je dus ook de obligaties met verre horizon verplicht van de hand moet doen.B7H4long schreef: ↑17 april 2023, 17:16Dit is exact wat een obligatiefonds doet.reteiP schreef: ↑17 april 2023, 16:53 Indien je obligaties met verschillende looptijden aanhoudt, en diegene die aflopen vervang je dan telkens het verste in de toekomst. Dan heb je bij een herbalancering na een rentestijging de kortstlopende of net afgelopen obligatie waarmee je kan balanceren. Dat zal dan waarschijnlijk wel een balancering naar meer aandelen zijn.
Dat ze op dezelfde manier roteren is nogal logisch.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Sommige mensen zijn hopeloos .huisjetuintjefiets schreef: ↑18 april 2023, 07:18Jij kent het verschil niet tussen lange termijn rente en korte termijn rente. Misschien eerst een beetje bijleren en dan terugkomen.lop schreef: ↑18 april 2023, 02:33
Meen jij dat nu![]()
Of is dit voor de grap dat je dit schrijft![]()
Maar volgens u gaat de wereld om zeep![]()
Rente en obligatie hangen niet aan elkaar .
Voorop lopen is geen garantie om in de juiste richting te lopen

Ze zullen niet veel meer stijgen , anders komen te veel instellingen onder druk te staan .vortex schreef: ↑18 april 2023, 18:13Voorop lopen is geen garantie om in de juiste richting te lopenDe markt heeft de afgelopen tijd wel al een paar keer van richting moeten veranderen, eerst dacht ze dat de inflatie en rente stijging maar beperkt en tijdelijk ging zijn, inmiddels is de inflatie stevig en hardnekkig. Eerst maar eens zien of de rente verhoging tijdelijk gaat zijn, beperkt kun je ze al niet meer noemen. En dan die zachte landing waar de markt nog steeds van uit gaat, eerst zien, dan geloven.
Het is meer de vraag hoe lang de piek zal zijn .
Velen gingen dit jaar al uit van dalingen ik verwacht dit maar ten vroegste in het 3 de kwartaal volgend jaar .
Een beetje meer duiding hierin zou genoeg zijn om obligaties terug hoger te zetten al is de piek er nog niet in beleidsrente.
Tot op heden was de piek in oktober 2022 op lang termijn papier .
Zou al moeten met 20% stijgen om dit niveau terug te halen .
Wat zou betekenen dat het beste momentum al voorbij kan zijn .
Al voelt het voor de meesten waarschijnlijk niet zo aan omdat ze de valuta niet afdekken .
Iemand die een beetje slim is kijkt nu naar de prefs als alternatief voor een obligatiefonds .
Staan lager door de rente en 50 % is extra afgestraft om dat ze uit gegeven zijn door banken .
Al staan ze vandaag al gemiddeld 6% hoger dan 1 maand terug . Er nog altijd geen volledig herstel .
-
- Verbannen Gebruiker
Jij weet echt helemaal niets over beleggen. Je hebt zelfs de meest elementaire basis niet onder de knie.lop schreef: ↑18 april 2023, 15:48 Rente en obligatie hangen niet aan elkaar .