Mijn slechtste aandeel
TIP
Re: Mijn slechtste aandeel
ArcelorMittal:
-Gekocht aan 34
-Bijgekocht aan 21
-Bijgekocht aan 2,2 onder het motto: "het zal nu toch weleens gaan stijgen zeker!"
Ik weiger om er voorlopig ook maar 1 van te verkopen..steenezel... :-)
-Gekocht aan 34
-Bijgekocht aan 21
-Bijgekocht aan 2,2 onder het motto: "het zal nu toch weleens gaan stijgen zeker!"
Persuader schreef:ArcelorMittal:
-Gekocht aan 34
-Bijgekocht aan 21
Heb dit bij Fagron toegepast, maar mijn grote misserie is toch goed aan het komen.
Als fagron ooit weer dividend uitkeert en zo, zie ik het nog goedkomen

Wait an see ...
Ik heb 'Koninklijke' Imtech nog gehad. Wist toen nog niet wat ik deed. Grote fraude. Gelukkig wel snel verkocht. Wie koppig had zitten wachten op een rebound, had meerdere kapitaalverhogingen moeten volgen en uiteindelijk is het bedrijf alsnog failliet gegaan...
Zo'n debacle kan je vermijden door direct na aankoop een stop-loss te plaatsen op bv. -15%, en die regelmatig aan te passen naar steeds -15% onder de topkoers.
Om er een paar te noemen:
Daf
Forges de Clabecq
Fortis
Dexia
ABN Amro
Arcelor
Daf
Forges de Clabecq
Fortis
Dexia
ABN Amro
Arcelor
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
CCJ, wel dividendje om de pijn te verzachten
Dat is ook geen waterdicht plan hoor, als de markt om een of andere reden plots naar beneden klapt loop je het risico al je aandelen kwijt te zijn tegen spotprijzen. Denk maar aan de laatste flash crash in 2015, vele blue chips stonden tot wel 30-40% in de min, om een paar uur later terug in het groen te staan. Een drama als je dan stop losses had staan.Nete schreef:Zo'n debacle kan je vermijden door direct na aankoop een stop-loss te plaatsen op bv. -15%, en die regelmatig aan te passen naar steeds -15% onder de topkoers.
Dat heb ik precies gemistThomasDM schreef:Dat is ook geen waterdicht plan hoor, als de markt om een of andere reden plots naar beneden klapt loop je het risico al je aandelen kwijt te zijn tegen spotprijzen. Denk maar aan de laatste flash crash in 2015, vele blue chips stonden tot wel 30-40% in de min, om een paar uur later terug in het groen te staan. Een drama als je dan stop losses had staan.Nete schreef:Zo'n debacle kan je vermijden door direct na aankoop een stop-loss te plaatsen op bv. -15%, en die regelmatig aan te passen naar steeds -15% onder de topkoers.

24 augustus 2015. Maar op het eerste zicht zit ik er naast met die 30-40%, ik herinner mij het precies dubbel zo erg dan het was. Ik kan niet direct voorbeelden vinden die zo hard gezakt waren maar wel veel bedrijven die erg tijdelijk 10-20% kwijt waren.Umi schreef:Dat heb ik precies gemistThomasDM schreef: Dat is ook geen waterdicht plan hoor, als de markt om een of andere reden plots naar beneden klapt loop je het risico al je aandelen kwijt te zijn tegen spotprijzen. Denk maar aan de laatste flash crash in 2015, vele blue chips stonden tot wel 30-40% in de min, om een paar uur later terug in het groen te staan. Een drama als je dan stop losses had staan.![]()
Colgate-Palmolive van $64.98 naar $50.84 (http://finance.yahoo.com/quote/cl/histo ... equency=1d)
PepsiCo van $96.25 naar $76.48 (http://finance.yahoo.com/quote/PEP/hist ... equency=1d)
General Electric van $24.59 naar $19.37 (http://finance.yahoo.com/quote/GE/histo ... equency=1d)
JPMorgan van $63.30 naar $50.07 (http://finance.yahoo.com/quote/JPM/hist ... equency=1d)
Halverwege jaren 80. Vielle-Montagne was nog minder dan een miljard BEF waard. Belgische Frank dus. Als volslagen leek kreeg ik een 'insider' tip te kopen. Ik kende nog niks van de beurs en ben er niet op ingegaan. De koers explodeerde nadien.
Einde jaren 80. Generale Maatschappij verkocht en ingeruild voor Generale Bank. Korte tijd later kwam Carlo de Benedetti met een vijandig overnamebod. De koers van de Generale Maatschappij verviervoudigde. Die van de Generale Bank steeg maar een beetje.
Jaren 90: koop aanbeveling door Test-Aankoop Invest van Systemat. Het aandeel begon vanaf dan te zakken. TA Invest bleef het aanbevelen, zelfs toen het op de duur -90% stond. Ik was al ongeveer halfweg afgehaakt.
Drie aanbevelingen van een beursblaadje begin van het millennium:
Global Graphics
Dynamotive
Hemispherx.
Allemaal gedecimeerd. Dynamotive is nu zelfs failliet.
Van een adviseur van ING in 2008 ook een sterk koopadvies gekregen voor een fonds met bankaandelen en verzekeringsmaatschappijen. "Die aandelen staan veel te laag, mijnheer, zeg nu zelf, die moeten toch terug gaan stijgen!" Stom als ik ben, ben ik daar op ingegaan. Een maand later barstte de bankencrisis los. De koers van dat fonds kelderde met 50%.
Geen aandeel, maar een obligatie van Fortis. Midden de bankencrisis gebeld met hun marktenzaal. Ze adviseerden mij die obligatie onmiddellijk te verkopen. De koers was nog ongeveer 60%. Ik ben daar niet op ingegaan. Een paar jaar later verkocht aan 120%.
Mijn conclusie: geloof geen beursblaadjes, als een bank iets aanbeveelt, nooit geloven, maar doe dan het tegendeel.
Zelf huiswerk doen !!!
Einde jaren 80. Generale Maatschappij verkocht en ingeruild voor Generale Bank. Korte tijd later kwam Carlo de Benedetti met een vijandig overnamebod. De koers van de Generale Maatschappij verviervoudigde. Die van de Generale Bank steeg maar een beetje.
Jaren 90: koop aanbeveling door Test-Aankoop Invest van Systemat. Het aandeel begon vanaf dan te zakken. TA Invest bleef het aanbevelen, zelfs toen het op de duur -90% stond. Ik was al ongeveer halfweg afgehaakt.
Drie aanbevelingen van een beursblaadje begin van het millennium:
Global Graphics
Dynamotive
Hemispherx.
Allemaal gedecimeerd. Dynamotive is nu zelfs failliet.
Van een adviseur van ING in 2008 ook een sterk koopadvies gekregen voor een fonds met bankaandelen en verzekeringsmaatschappijen. "Die aandelen staan veel te laag, mijnheer, zeg nu zelf, die moeten toch terug gaan stijgen!" Stom als ik ben, ben ik daar op ingegaan. Een maand later barstte de bankencrisis los. De koers van dat fonds kelderde met 50%.
Geen aandeel, maar een obligatie van Fortis. Midden de bankencrisis gebeld met hun marktenzaal. Ze adviseerden mij die obligatie onmiddellijk te verkopen. De koers was nog ongeveer 60%. Ik ben daar niet op ingegaan. Een paar jaar later verkocht aan 120%.
Mijn conclusie: geloof geen beursblaadjes, als een bank iets aanbeveelt, nooit geloven, maar doe dan het tegendeel.
Zelf huiswerk doen !!!
Klopt, er is geen enkel plan waterdicht, maar het is wel minder pijnlijk bij aandelen die echt de "dieperik" ingaan om dan maximum 15% te verliezen en geen 90% of zoiets. (crf Thrombogenics, Fortis, etc...)ThomasDM schreef:Dat is ook geen waterdicht plan hoor, als de markt om een of andere reden plots naar beneden klapt loop je het risico al je aandelen kwijt te zijn tegen spotprijzen. Denk maar aan de laatste flash crash in 2015, vele blue chips stonden tot wel 30-40% in de min, om een paar uur later terug in het groen te staan. Een drama als je dan stop losses had staan.Nete schreef:Zo'n debacle kan je vermijden door direct na aankoop een stop-loss te plaatsen op bv. -15%, en die regelmatig aan te passen naar steeds -15% onder de topkoers.
Gelijk heb je. Om van "analisten" te zwijgen: een paar jaar terug steeg het aandeel Tesla op een 4 maanden tijd van 45 naar 180 dollar. Toen het even later 168 dollar noteerde ben ik eens eventjes gaan kijken wat de "analisten" adviseerden. Ik vond 5 adviezen van "gerenomeerde" analisten met koersdoelen gaande van 80 (TACHTIG) tot 200 dollar. Heupisa schreef: Mijn conclusie: geloof geen beursblaadjes, als een bank iets aanbeveelt, nooit geloven, maar doe dan het tegendeel.
Zelf huiswerk doen !!!

Tja, ik kan me ook een Darts bord aanschaffen en een pijltje naar dat bord werpen....
Ik heb er ook nog eentje in de categorie 'had ik die maar wat langer gehouden'...Picanol: gekocht aan ongeveer 10€ en een paar maanden verkocht aan iets van een 14€.
Staat nu aan 80€.
Een tijdje geleden heb ik op Engie zelfs eens een shortje geprobeerd. Gelukkig maar een paar 100€ gewoon ter experiment, begint die dan wel niet wat te stijgen zeker!
Ik ken er echt de ballen van...
Staat nu aan 80€.
Een tijdje geleden heb ik op Engie zelfs eens een shortje geprobeerd. Gelukkig maar een paar 100€ gewoon ter experiment, begint die dan wel niet wat te stijgen zeker!
Ik ken er echt de ballen van...
Met een stop-loss op -15% ben je nog helemaal niet zeker dat je verlies beperkt blijft tot 15%. Een pharma aandeel zoals bv Thrombogenics kan de dag na slecht nieuws veel lager dan -15% openen, jouw stop-loss gaat af samen met vele andere en wellicht verkoop je op het dieptepunt die dag.Nete schreef: Klopt, er is geen enkel plan waterdicht, maar het is wel minder pijnlijk bij aandelen die echt de "dieperik" ingaan om dan maximum 15% te verliezen en geen 90% of zoiets. (crf Thrombogenics, Fortis, etc...)