Mijn TOP 5 voor 2018
TIP
Re: Mijn TOP 5 voor 2018
Ze hebben 1 ding gemeen; veel schulden

Al heeft de 1 voorspelbare cashflows om deze terug te dringen.
soit, ik snap langs de andere kant de keuze voor Nyrstar ook wel. Bedrijf is al voor een groot stuk opgekuist (verkoop mijnen, lange termijncontracten...).
Hun smelters zijn bij de performanste die er zijn & CEO lijkt me idd wel bekwaam en heeft samen met de CFO serieus wat aandelen ingeslagen.
Maar in tegenstelling tot Inbev heeft Nyrstar tot op heden nog niks bewezen... Of toch wel? de 1 creëert waarde, de ander vernietigt ze

Port Pirie is een hele transformatie ondergaan & dat zal na verloop van tijd wel z'n vruchten afwerpen.
Alleen is m'n vraag dan? Hoelang & hoeveel moet Nyrstar nog zilver (als ik mij niet vergis?) aan de Australische overheid? Schiet er dan de eerste jaren nog veel cashflow over? Eens die 'lening' afbetaald is, zie ik wel potentiëel... maar voorlopig zou ik toch afwachten tot het bedrijf stabieler is.
soit, dit is niet echt on topic...
zal ook nekeer zien voor mn top 5 in de week
ok, mijn top 5 (indien de koersen niet te fel meer veranderen voor 1jan.)
AMG
Aecom
DXPE
Norcros
Payton planar
met als Jokers;
Agfa
Publicis
Produce investment
Recticel
Resilux
Ter Beke
AMG
Aecom
DXPE
Norcros
Payton planar
met als Jokers;
Agfa
Publicis
Produce investment
Recticel
Resilux
Ter Beke
-
- Hero Member
- Contacteer:
AMG is in 20017 al redelijk veel gestegen omdat ze lithium produceren.
Over de prijs van lithium lees ik echter tegenstrijdige berichten.
Zo zou de prijs van lithium jaarlijks met 20% zijn gedaald omdat de vraag ernaar elk jaar verdubbelde. De prijs van lithium zou de laatste 5 jaren met 80% zijn gedaald, zodat elektrische auto's binnen het handbereik van de modale burger kunnen komen.
Anderzijds las ik ook artikels waarbij de productie van lithium de vraag niet zou kunnen volgen.
Ik heb mijn twijfel of AMG nog veel potentieel heeft.
Zo zou de prijs van lithium jaarlijks met 20% zijn gedaald omdat de vraag ernaar elk jaar verdubbelde. De prijs van lithium zou de laatste 5 jaren met 80% zijn gedaald, zodat elektrische auto's binnen het handbereik van de modale burger kunnen komen.
Anderzijds las ik ook artikels waarbij de productie van lithium de vraag niet zou kunnen volgen.
@ criticus
Ik lees een paar keer "zou" in je bericht.
"Zou" je ook een paar bronnen ervan kunnen vermelden aub?
Ik lees een paar keer "zou" in je bericht.
"Zou" je ook een paar bronnen ervan kunnen vermelden aub?
Veel kletskoek. 5 jaar geleden was de contractprijs voor lithium 4-5.000 dollar per ton LCE, en nu 13.000/ton voor h1 2018.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Heeft u soms een top 5 Poldermol ?
Niet de prijs van lithium de grondstof maar van de li-ion batterijen, die worden door massaproductie steeds goedkoper.criticus schreef: ↑27 december 2017, 22:57 AMG is in 20017 al redelijk veel gestegen omdat ze lithium produceren.
Zoals al eerder aangegeven is dit zever in pakskes. Waar haal je die berichten...criticus schreef: ↑27 december 2017, 22:57 AMG is in 20017 al redelijk veel gestegen omdat ze lithium produceren.
AMG weinig potentieel? dat is relatief hé, ze zullen niet meer stijgen zoals de voorgaande 2 jaar, maar 20a30% acht ik toch zeer goed mogelijk. & AMG is veel meer dan lithium alleen hé

@ thomas: correct, kostprijs van Lithium is zo'n 3a5% van de totale batterijkost. Dus daar ze zullen ze niet veel geld kunnen besparen gok ik.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Er gaan 7 pannenkoeken in een hondenhok, zo eenvoudig is het

Ik zag die blokkengrafiek over de gedaalde kost via een twitter.
Ik vind die twitter helaas niet meer terug, maar vermoed dat het Elon Musk was die hiermee de gedaalde prijs van litium-ion-batterijen wou aantonen.
@ Umi: Als lithium maar 3 à 5% van de prijs van batterijen uitmaakt, dan kan ik nu wel begrijpen dat die batterijen 80% gedaald zijn over 5 jaar.
Er is ook geen tekort aan lithium op deze wereld. (bvb zoutmeer Bolivia)
Ik vind die twitter helaas niet meer terug, maar vermoed dat het Elon Musk was die hiermee de gedaalde prijs van litium-ion-batterijen wou aantonen.
@ Umi: Als lithium maar 3 à 5% van de prijs van batterijen uitmaakt, dan kan ik nu wel begrijpen dat die batterijen 80% gedaald zijn over 5 jaar.
Er is ook geen tekort aan lithium op deze wereld. (bvb zoutmeer Bolivia)
Laatst gewijzigd door criticus op 28 december 2017, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Simpel, omdat men véél efficiënter de batterijen kan bouwen. Technologie heeft zeer grote vooruitgang geboekt in efficiëntie (zowel op batterijvlak als op schaalvoordelenvlak). Waarom denk je dat Tesla een Gigafactory bouwt ipv 10 kleine fabriekjes?
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Brave top 5:
-ABI
-AD
-BMW
-GILD
-CCJ
Maar indien je met dit soort lijstjes mooie % wil halen moet je ook durven:
-AAU