Mijn verrijzenis & aankondiging gratis online boek voor beginnende beleggers
TIP
Re: Mijn verrijzenis & aankondiging gratis online boek voor beginnende beleggers
In navolging van Carl (zie boek op de rustige belegger) ben ik eens aan het kijken om een deel van het geld dat op mijn spaarrekening staat te beleggen in een obligatiefonds. Hierbij wil ik een rendement dat de inflatie bijhoudt met een zo klein mogelijke volatiliteit.
In mijn zoektocht kom ik uit op 2 fondsen van Pimco: IE00B11XZ103 en IE00B11XZ210. De ene in euro, de andere in US dollar. Ik heb deze fondsen vergeleken op fondsweb: https://www.fondsweb.com/de/vergleichen ... 00B11XZ210
Hoe ik het zie is de inhoud van de fondsen 2x hetzelfde, maar wat een verschil bij het rendement... komt dit enkel en alleen door de wisselkoers of wat begrijp ik hier (nog) niet?
Iemand die een alternatief fonds heeft mag het gerust voorstellen. Het moet wel te koop zijn op Medirect en het mag geen High Yield - obligaties bevatten. Minimaal risico dus met een rendement van 2% na kosten...
In mijn zoektocht kom ik uit op 2 fondsen van Pimco: IE00B11XZ103 en IE00B11XZ210. De ene in euro, de andere in US dollar. Ik heb deze fondsen vergeleken op fondsweb: https://www.fondsweb.com/de/vergleichen ... 00B11XZ210
Hoe ik het zie is de inhoud van de fondsen 2x hetzelfde, maar wat een verschil bij het rendement... komt dit enkel en alleen door de wisselkoers of wat begrijp ik hier (nog) niet?
Iemand die een alternatief fonds heeft mag het gerust voorstellen. Het moet wel te koop zijn op Medirect en het mag geen High Yield - obligaties bevatten. Minimaal risico dus met een rendement van 2% na kosten...
Re: Mijn verrijzenis & aankondiging gratis online boek voor beginnende beleggers
De ene is hedged, dus alle wisselkoersverschillen worden weggewerkt daardoor. Je hebt dan eigenlijk geen wisselkoersrisico, maar daartegenover staat wel een kostprijs natuurlijk. Je ziet dat de grafiek veel minder wisselvallig is daardoor...Arkad schreef: ↑16 juli 2020, 18:09 In navolging van Carl (zie boek op de rustige belegger) ben ik eens aan het kijken om een deel van het geld dat op mijn spaarrekening staat te beleggen in een obligatiefonds. Hierbij wil ik een rendement dat de inflatie bijhoudt met een zo klein mogelijke volatiliteit.
In dit geval levert het je op het einde van de rit toch wel redelijk wat minder geld op. (Meestal zal dat zo zijn)
Maar kan in principe ook wel zo zijn dat je meer over houdt aan het einde als de wisselkoersen in de juiste richting gaan.
Hedging vermindert de korte termijn muntvolatiliteit (typisch 1-3 maand); zowel positief als negatief.Arkad schreef: ↑16 juli 2020, 18:09 In navolging van Carl (zie boek op de rustige belegger) ben ik eens aan het kijken om een deel van het geld dat op mijn spaarrekening staat te beleggen in een obligatiefonds. Hierbij wil ik een rendement dat de inflatie bijhoudt met een zo klein mogelijke volatiliteit.
De curves van de hedged fondsen verloopt met minder schokken.
Je moet er eigenlijk de wisselkoerscurves naastleggen.
Ishares heeft twee fondsen AGGG en AGGH die gelijkaardig zijn. Als je die in de vergelijking betrekt zie je dat die een gelijkaardig verschil.
Je kan ook kijken naar Vanguard VAGF.
Besef wel dat het rendement van al deze fondsen vooral kwam door de dalende rentes.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 16 juli 2020, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
@Arkad,
Een obligatiefonds dat én de inflatie bijhoudt, én een geringe volatiliteit heeft, én geen high hield obligaties mag bevatten, én een rendement van 2% na kosten heeft, is een vierdubbele onmogelijkheid. Dat is in deze tijden niet te vinden. Langs geen kanten.
Een obligatiefonds dat én de inflatie bijhoudt, én een geringe volatiliteit heeft, én geen high hield obligaties mag bevatten, én een rendement van 2% na kosten heeft, is een vierdubbele onmogelijkheid. Dat is in deze tijden niet te vinden. Langs geen kanten.