"Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: "Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
Ik doe mee, anonymous! Betalen voor mijn spaarcenten te parkeren ... no way!
voor mensen die betalende rekeningen hebben, is het waarschijnlijk nu vaak al de facto negatief;
dit zijn geen spaartijden, wel investeertijden, dus: voor al wie plannen had vastgoed te kopen is het nu de moment, dergelijke lage rentes zullen we van ons leven hoogstwaarschijnlijk nooit meer zien,
dit zijn geen spaartijden, wel investeertijden, dus: voor al wie plannen had vastgoed te kopen is het nu de moment, dergelijke lage rentes zullen we van ons leven hoogstwaarschijnlijk nooit meer zien,
-
anonymous
Ja akkoord maar moet je geld uitgeven, gewoon om er uit te geven ? Dat is toch al te belachelijk. Als je een wagen hebt van 6 jaar oud die nog perfect rijdt, moet je dan een nieuwe kopen, gewoon om uw geld uit te geven ? Als je een woning hebt die is afbetaald en waar geen werk aan is, moet je dan verbouwen om toch maar geld uit te geven ? Moet je dan elke week een nieuwe smartphone, tablet, enz kopen. Gewoon geld uit geven om dingen te kopen die je niet nodig hebt druist in tegen mijn principes. Dan geef ik het nog liever weg aan pakweg het dierenasiel.
In de Europese landen waar al een negatieve rente bestaat en wettelijk mogelijk is zijn er voor zover ik kan lezen nog altijd banken waar je een positieve rente krijgt op je geld.
Op het moment dat bank A en bank B de negatieve rente invoeren is het toch niet moeilijker dan naar bank C te gaan met je geld, die geen negatieve rentepolitiek heeft ? Al was het dan maar aan 0 of 0.5 procent. Beter dan ervoor te betalen.
Wie zegt dat dit de concurrentie niet aanwakkert ?
Stel dat KBC in korte tijd veel spaargeld ziet verdwijnen .. is het ondenkbaar dat ze kort daarna gaan proberen om weer nieuw geld aan te trekken ?
Misschien zien andere, bv buitenlandse banken op dat moment wel meer brood in een Belgisch merk voor hun eigen bank.
Zou de soep zo warm gegeten worden als ze wordt aangekondigd op het menu ?
Op het moment dat bank A en bank B de negatieve rente invoeren is het toch niet moeilijker dan naar bank C te gaan met je geld, die geen negatieve rentepolitiek heeft ? Al was het dan maar aan 0 of 0.5 procent. Beter dan ervoor te betalen.
Wie zegt dat dit de concurrentie niet aanwakkert ?
Stel dat KBC in korte tijd veel spaargeld ziet verdwijnen .. is het ondenkbaar dat ze kort daarna gaan proberen om weer nieuw geld aan te trekken ?
Misschien zien andere, bv buitenlandse banken op dat moment wel meer brood in een Belgisch merk voor hun eigen bank.
Zou de soep zo warm gegeten worden als ze wordt aangekondigd op het menu ?
-
Coike
Investeren is iets voor de jonge generatie , niet voor de oude generatie , die een spaarcentje opzij hebben . Geld thuis bewaren is natuurlijk ook geen optie , want dan dan is geen enkel huis meer veilig tegen inbraken .soja schreef:
dit zijn geen spaartijden, wel investeertijden,
Waarom zou investeren alleen voor de jonge generatie zijn?
Oudere generaties kunnen toch ook investeren in comfort, betere levenskwaliteit, ... legio mogelijkheden.
Oudere generaties kunnen toch ook investeren in comfort, betere levenskwaliteit, ... legio mogelijkheden.
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Tja, tis vraag en aanbod he. Banken hebben uw geld niet meer nodig, dus waarom zouden ze u dan nog veel rente geven?anonymous schreef:Ja akkoord maar moet je geld uitgeven, gewoon om er uit te geven ? Dat is toch al te belachelijk. Als je een wagen hebt van 6 jaar oud die nog perfect rijdt, moet je dan een nieuwe kopen, gewoon om uw geld uit te geven ? Als je een woning hebt die is afbetaald en waar geen werk aan is, moet je dan verbouwen om toch maar geld uit te geven ? Moet je dan elke week een nieuwe smartphone, tablet, enz kopen. Gewoon geld uit geven om dingen te kopen die je niet nodig hebt druist in tegen mijn principes. Dan geef ik het nog liever weg aan pakweg het dierenasiel.
Dus waarom zou je t dan niet kunnen tegen een kleine kost parkeren ipv volledig weggeven aan een asiel? Dan ben je alles kwijt.
Voor de zielige blik van de beestjes in de kooien?
Alle diensten kosten geld, dus het is toch niet ondenkbaar dat geld parkeren ook ooit geld kost.
Maar of iedereen nu dan plots gaat beginnen ''investeren'' moet ik nog zien. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Investering" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat er aan de hand is is natuurlijk misdadig: wie spaart wordt afgestraft.
Ik zie dit slecht aflopen.
We worden ontmoedigd om te sparen maar wie niet spaart zal in zijn oude dag rond moeten komen met het wettelijk pensioen. Als er tegen die tijd nog geld is om pensioenen te betalen.
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Dit zal omgekeerd effect sorteren: men zal nog meer oppotten.
Correctie Yaris, we worden ontmoedigd om op korte termijn te sparen.
De overheid moedigt fiscaal nog steeds 3 soorten van sparen op lange termijn aan voor gewone werknemers door middel van belastingvermindering.
1. Pensioensparen
2. Fiscaal Lange Termijn Sparen
3. Woonbonus
Zelf ga ik er al vanuit dat ik geen Pensioen zal ontvangen van de overheid en dat ik er zelf moet voor zorgen.
Dus als ik iets van pensioen krijg later zal dit voor mij een extra zijn.
De overheid moedigt fiscaal nog steeds 3 soorten van sparen op lange termijn aan voor gewone werknemers door middel van belastingvermindering.
1. Pensioensparen
2. Fiscaal Lange Termijn Sparen
3. Woonbonus
Zelf ga ik er al vanuit dat ik geen Pensioen zal ontvangen van de overheid en dat ik er zelf moet voor zorgen.
Dus als ik iets van pensioen krijg later zal dit voor mij een extra zijn.
-
anonymous
Omdat ik godver al genoeg betaal voor allerlei diensten. Van mijn bruto wedde gaat meer dan 50 procent af, ik heb 2 auto's en een motorfiets waar ik mij elke jaar blauw voor betaal aan taksen, zelfs al rij ik er geen meter mee. Telkens ik iets koop betaal ik 21 procent BTW. Als ik mijn verwarming of mijn lichten thuis aan steek betaal ik me blauw aan kosten om het net te mogen gebruiken. Telenet verhoogt elk jaar zijn tarieven, de banken maken miljoenen euro's winst per jaar en dan zou ik moeten betalen om mijn zuur verdiende centen opzij te mogen zetten voor een oude dag. No way, niet met de dezen. Ik betaal niet om mijn eigen geld op een spaarrekening te zetten.reppiepeppie schreef:anonymous schreef:Dus waarom zou je t dan niet kunnen tegen een kleine kost parkeren ipv volledig weggeven aan een asiel? Dan ben je alles kwijt.
Voor de zielige blik van de beestjes in de kooien?
Minister van Financiën Johan Van Overtveldt heeft aan De Tijd verklaard dat hij de minimumrente op spaarboekjes wil behouden. "De inflatie in België is de hoogste van de Europese Unie. De mensen verliezen al genoeg door de lagere rente. Die negatieve tendens willen we niet versterken."
De politiekers weten goed genoeg dat ze zich alles behalve populair zouden maken als ze zouden morrelen aan die minimumrente.
De hardwerkende Vlaming en zijn zuurverdiend spaargeld, een heilig huisje waar je beter afblijft als je nog verkozen wilt geraken
Ik zie ze het eerder weer op zo'n typische Belgische manier 'oplossen', met een of andere premie voor de banken zolang de rente laag staat m.a.w. we komen niet aan uw rente, beste mensen, we rekenen het achteraf gewoon door op uw belastingen.
De hardwerkende Vlaming en zijn zuurverdiend spaargeld, een heilig huisje waar je beter afblijft als je nog verkozen wilt geraken
Ik zie ze het eerder weer op zo'n typische Belgische manier 'oplossen', met een of andere premie voor de banken zolang de rente laag staat m.a.w. we komen niet aan uw rente, beste mensen, we rekenen het achteraf gewoon door op uw belastingen.
Laat de geesten maar rijpen.
Als we het genoeg herhalen, komen we d'er wel zonder veel tegenpruttelen!
Nu is het weer de beurt aan Febelfin-voorzitter Rik Vandenberghe.
http://www.tijd.be/ondernemen/banken/Mi ... 9-3095.art
Als we het genoeg herhalen, komen we d'er wel zonder veel tegenpruttelen!
Nu is het weer de beurt aan Febelfin-voorzitter Rik Vandenberghe.
http://www.tijd.be/ondernemen/banken/Mi ... 9-3095.art
Hoe denken mensen om te gaan met een negatieve spaarrente?
ING deed er recent onderzoek naar:
http://marketupdate.nl/nieuws/economie/ ... ente-niet/
ING deed er recent onderzoek naar:
http://marketupdate.nl/nieuws/economie/ ... ente-niet/