Momenteel de ideale instapperiode?
TIP
-
MountainTop
- Full Member

- Contacteer:
Re: Momenteel de ideale instapperiode?
Leuk artikel van 's werelds slechtste market timer.
http://awealthofcommonsense.com/worlds- ... ket-timer/
Ik was half en half van plan om begin volgende week wat bij te kopen maar de zware verliescijfers op de beurzen vandaag doen me vrezen dat de correctie nog niet ten einde is. Nog maar even wachten dan.
Beginnen omstreeks 1970 in de VS, dan was daar nog een middenklasse van enige omvang. The EM of the USA.MountainTop schreef:Leuk artikel van 's werelds slechtste market timer.
Mooie start, maar met cijfers uit het verleden...
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
-
Investor86
- Full Member

- Contacteer:
MountainTop schreef:Leuk artikel van 's werelds slechtste market timer.
Ik had nog een heel deel bijgekocht de dag voor China hun munt voor de eerste keer devalueerde. Over timing gesproken.Yaris schreef:Ik was half en half van plan om begin volgende week wat bij te kopen maar de zware verliescijfers op de beurzen vandaag doen me vrezen dat de correctie nog niet ten einde is. Nog maar even wachten dan.
Investor86, zoiets valt niet te timen of voorzien. En dit was niet de eerste, noch de laatste deus ex machina van de Chinese overheid.
Maar neem even afstand en vraag jezelf af waar deze dip op gebaseerd is : ik noem het een zomerse massapsychose.
Carl
Maar neem even afstand en vraag jezelf af waar deze dip op gebaseerd is : ik noem het een zomerse massapsychose.
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn grootste positie is VAPX*, gekocht op de recente piek (helemaal "toevallig": er stond cash en ik had nog niks in Azië, dus laten we eens wat ... )
En nee ik verkoop niks
*Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan
En nee ik verkoop niks
*Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan
De munt wat meer "normaal" laten bewegen is niet meer dan een stap naar volwassenheid voor China.Boompie schreef:En dit was niet de eerste, noch de laatste deus ex machina van de Chinese overheid.
Al die "pegs" blijken trouwens volkomen nutteloos (de EURCHF al vergeten in januari?). Alleen zien de betrokken landen dat vaak pas in nadat ze fortuinen hebben uitgegeven aan een hopeloze zaak
Volledig akkoord, JW1, en anderen gingen hen hierin voor.
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, maar had het over de onverwachte timing (en die viel net temidden de al dalende olie en FED-nervositeit).
Carl
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, maar had het over de onverwachte timing (en die viel net temidden de al dalende olie en FED-nervositeit).
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Leuk artikel, maar het voorbeeld gaat over een indexbeleggingsfonds en niet over individual stockpicking.MountainTop schreef:Leuk artikel van 's werelds slechtste market timer.
Zeer belangrijk verschil : een index gaat nooit bankroet en wordt ieder jaar opnieuw samengesteld.
Met Alfacam of Dexia als voorbeeld zou hij geen miljonair zijn geworden...
Als de markten volgende week niet meer verder dalen zal ik misschien toch bijkopen. Maar zou ik dan emerging markets nemen? Die zijn hard gezakt dus goedkoop. Of is het daar nog te gevaarlijk en te onvoorspelbaar en kan ik er beter wegblijven?
-
Leemans-broertje
- VIP member

- Contacteer:
@Yaris Goed artikel van Rik Van Cauwelaert over China in De Tijd vandaag. Volgens hem zal de Chinese crisis overslaan naar zuid oost Azie.
Bedankt Leemans-broertje. Een alternatief zijn Europese of wereldwijde fondsen, maar of die momenteel veiliger zijn? Er gebeuren zoveel dramatische dingen overal tegelijk.
Hoe meer ge uw beslissingen laat afhangen van wat er allemaal in de media verschijnt, hoe slechter uw resultaten zullen zijn. Kijk niet meer naar het nieuws, lees geen gazetten meer, blokkeer de toegang tot tijd.be, knack.be, cnbc.com, marketwatch.com, zerohedge.com, reuters.com, bloomberg.com en alle andere rotzooi. Gebruik gewoon uw gezond verstand (= denk na) en uw resultaten zullen er fors op vooruit gaan.Yaris schreef:Bedankt Leemans-broertje. Een alternatief zijn Europese of wereldwijde fondsen, maar of die momenteel veiliger zijn? Er gebeuren zoveel dramatische dingen overal tegelijk.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
+1
Uiteindelijk schrijft de auteur ook maar om per zoveel lijnen betaald te worden of zijn laatste boek te promoten, en publiceert die gazet dat om X prints te verkopen of pageviews te genereren. Juist of fout, de breed-financiële pers wordt helaas snel vergeven als ze het bij het verkeerde eind hadden.
Altijd nuanceren en kritisch zijn. Bovendien, als iemand zo in de toekomst kon zien... Waarom is hij dan journalist en geen super-investeerder?
Uiteindelijk schrijft de auteur ook maar om per zoveel lijnen betaald te worden of zijn laatste boek te promoten, en publiceert die gazet dat om X prints te verkopen of pageviews te genereren. Juist of fout, de breed-financiële pers wordt helaas snel vergeven als ze het bij het verkeerde eind hadden.
Altijd nuanceren en kritisch zijn. Bovendien, als iemand zo in de toekomst kon zien... Waarom is hij dan journalist en geen super-investeerder?
Bij bovenstaande commentaren sluit ik me graag aan. Zelf blijven nadenken, beslissingen durven nemen die misschien niet het verhoopte resultaat zullen hebben (of integendeel verrassend goed kunnen uitdraaien), maar je vooral niet angstig laten maken door berichten en berichtjes allerhande.
Voor kortetermijnbeleggers en speculanten is de huidige turbulentie misschien niet leuk (hoewel er wellicht een hele meute klaar zit om op korte termijn met de meest geavanceerde technieken goed geld te verdienen), maar als langetermijnbelegger hou je beter het hoofd koel.
Zelf heb ik daar weinig moeite mee, en dat ligt vooral aan het feit dat ik uitsluitend fondsen koop die ik minstens 5 jaar kan/wil bijhouden, principieel zelfs langer, al zit er in de fondsenwereld uiteraard ook een dynamiek. Maar toch: enige duurzaamheid van een investering vind ik wel belangrijk, ook buiten het financiële -- ideologisch dus. Dat is overigens ook wat me enigszins stoort: ik hoor vaak alleen over rendement praten, alsof het niet uitmaakt waarmee je dat rendement haalt.
Daar denk ik helemaal anders over: mijn portefeuille is dan ook voor een grote meerderheid gevuld met fondsen die minstens enige aandacht voor 'mens, milieu en maatschappij' (schijnen te) hebben. Zo heb ik mijn eerste stapjes in de fondsenwereld gezet met de aankoop van een aantal Triodos-fondsen. En neen, die hebben me geen astronomische rendementen opgeleverd, maar véél meer dan de habbekrats aan rente op een spaarboekje. Intussen is die markt ook wel wat vergroot, maar het valt me toch op hoe klein het aanbod per saldo is. Enfin, dat moest er in deze correctie/crash-context even uit, als iets wat al een tijdje op mijn lever ligt.
Voor kortetermijnbeleggers en speculanten is de huidige turbulentie misschien niet leuk (hoewel er wellicht een hele meute klaar zit om op korte termijn met de meest geavanceerde technieken goed geld te verdienen), maar als langetermijnbelegger hou je beter het hoofd koel.
Zelf heb ik daar weinig moeite mee, en dat ligt vooral aan het feit dat ik uitsluitend fondsen koop die ik minstens 5 jaar kan/wil bijhouden, principieel zelfs langer, al zit er in de fondsenwereld uiteraard ook een dynamiek. Maar toch: enige duurzaamheid van een investering vind ik wel belangrijk, ook buiten het financiële -- ideologisch dus. Dat is overigens ook wat me enigszins stoort: ik hoor vaak alleen over rendement praten, alsof het niet uitmaakt waarmee je dat rendement haalt.
Daar denk ik helemaal anders over: mijn portefeuille is dan ook voor een grote meerderheid gevuld met fondsen die minstens enige aandacht voor 'mens, milieu en maatschappij' (schijnen te) hebben. Zo heb ik mijn eerste stapjes in de fondsenwereld gezet met de aankoop van een aantal Triodos-fondsen. En neen, die hebben me geen astronomische rendementen opgeleverd, maar véél meer dan de habbekrats aan rente op een spaarboekje. Intussen is die markt ook wel wat vergroot, maar het valt me toch op hoe klein het aanbod per saldo is. Enfin, dat moest er in deze correctie/crash-context even uit, als iets wat al een tijdje op mijn lever ligt.