Morningstar Analyst Rating
TIP
-
TomBelgium
- Newbie

- Contacteer:
Morningstar Analyst Rating
Hoi,
ik ben druk bezig met het worstelen door de Belgische fondsen gebruikmakend van de screening tool van Al Fonds & Robokat op mijn kapitaal.
Op zich vind ik het allemaal leerrijk maar ik kom met alle verschillende parameters nog steeds op zoveel fondsen dat ik de bomen door het fondsenbos niet meer zie.
Ik zou nu graag de morningstar analyst rating als extra criterium gebruiken. Ik kan alleen niet echt afleiden of dit nu een goede en betrouwbare indicator is.
Wat zijn jullie ervaringen daar mee? Kan dat als extra criterium gebruikt worden om het kaf van het koren te scheiden?
Groeten,
TomBelgium
ik ben druk bezig met het worstelen door de Belgische fondsen gebruikmakend van de screening tool van Al Fonds & Robokat op mijn kapitaal.
Op zich vind ik het allemaal leerrijk maar ik kom met alle verschillende parameters nog steeds op zoveel fondsen dat ik de bomen door het fondsenbos niet meer zie.
Ik zou nu graag de morningstar analyst rating als extra criterium gebruiken. Ik kan alleen niet echt afleiden of dit nu een goede en betrouwbare indicator is.
Wat zijn jullie ervaringen daar mee? Kan dat als extra criterium gebruikt worden om het kaf van het koren te scheiden?
Groeten,
TomBelgium
Re: Morningstar Analyst Rating
Ik heb toch moeite met dit soort ratings. Nog niet zo lang geleden scoorde Carmignac enorm goed, 5 sterren en Gold, wie toen kocht was verzekerd van een ondermaats rendement.
Ik vergelijk het met de ratingbureaus en de kredietcrisis. Heel wat bedrijven kregen pas een slechtere rating als de shit al de ventilator raakte.
Als je je geld kwijt bent, ga je dan ook makkelijker de schuld bij deze ratings leggen, zeker in deze slachtoffercultuur, terwijl je zelf je huiswerk had moeten doen.
Ik vergelijk het met de ratingbureaus en de kredietcrisis. Heel wat bedrijven kregen pas een slechtere rating als de shit al de ventilator raakte.
Als je je geld kwijt bent, ga je dan ook makkelijker de schuld bij deze ratings leggen, zeker in deze slachtoffercultuur, terwijl je zelf je huiswerk had moeten doen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Voor mij is Morningstar de beste tool om "het kaf van het koren te scheiden".TomBelgium schreef: Wat zijn jullie ervaringen daar mee? Kan dat als extra criterium gebruikt worden om het kaf van het koren te scheiden?
Zelf je "huiswerk doen" op het gebied van beleggingsfondsen lijkt mij een moeilijk verhaal.
Wat bedoel je overigens met "Belgische fondsen"?
Als het gaat om fondsen die aangeboden worden door Belgische beleggingsinstellingen, dan lijkt mij dit behoorlijk (lees: te) beperkt.
Als het gaat om fondsen die aangeboden worden in België, dan is dit eerder een logische selectie.
Daar geef ik je gelijk in, daarom ben ik gestopt met fondsen.dreamy schreef:Voor mij is Morningstar de beste tool om "het kaf van het koren te scheiden".TomBelgium schreef: Wat zijn jullie ervaringen daar mee? Kan dat als extra criterium gebruikt worden om het kaf van het koren te scheiden?
Zelf je "huiswerk doen" op het gebied van beleggingsfondsen lijkt mij een moeilijk verhaal.
Je kan uiteraard een aantal basischecks doen:
1) Komt het beleid van het fonds overeen met mijn risicoprofiel, ook wat betreft derivaten die mogen gebruikt worden?
2) in wat beleggen ze? Wat zijn de dominante bedrijven en hoe evalueer jij die? Bij Morningstar schrik ik me bij de portefeuille vaak een hoedje, heel vaak zijn het indexknuffelaars, ondanks dat Morningstar zegt dat de aankopen gebeuren via een grondige "top-down, bottum-up benadering". De waarderingsratio's zijn vaak enorm slecht en toch staat MS te duimen met Gold en 5 sterren.
3) Kosten, kosten, kosten. Niet enkel de TER maar ook de turnover en de eventuele instapkosten.
4) Hoe zit dit fiscaal ineen? Moet ik zelf dividenden aangeven?
En als Morningstar de beste tool is om het kaf van het koren te scheiden, dan denk ik dat ik er goed aan gedaan heb om te stoppen met fondsen.
-
TomBelgium
- Newbie

- Contacteer:
Ik heb het dan inderdaad over fondsen die in België aangeboden zijn.dreamy schreef:Voor mij is Morningstar de beste tool om "het kaf van het koren te scheiden".TomBelgium schreef: Wat zijn jullie ervaringen daar mee? Kan dat als extra criterium gebruikt worden om het kaf van het koren te scheiden?
Ik ben overigens naar fondsen beginnen kijken omdat me dat iets lijkt waar je toch nog een redelijk rendement mee kan halen zonder dat je zelf heel veel moet blijven opvolgen.
Aandelen lijkt me een moeilijker verhaal. Maar ik ben totaal nieuw in de beleggingswereld dus misschien zit ik totaal verkeerd.
Dit verhaal klopt wel redelijk en dat is dus ook de lijn die gevolgd wordt door MijnKapitaal.be.TomBelgium schreef:Ik ben overigens naar fondsen beginnen kijken omdat me dat iets lijkt waar je toch nog een redelijk rendement mee kan halen zonder dat je zelf heel veel moet blijven opvolgen.
Aandelen lijkt me een moeilijker verhaal. Maar ik ben totaal nieuw in de beleggingswereld dus misschien zit ik totaal verkeerd.
Als je geïnteresseerd bent in een redelijk rendement, zonder al te veel kopzorgen, en ook ook nog met een beperkt risico op kapitaalverlies, dan denk ik dat je tamelijk goed zit bij de gemengde fondsen die worden gesuggereerd op MijnKapitaal.
Als je bereid bent wat meer risico te lopen, nog altijd zonder veel kopzorgen, en met uitzicht op méér rendement, dan zou je ook eens naar holdings moeten kijken. Daarover is er behoorlijk veel info te vinden op dit forum.
Mag ik je de suggestie doen om ook indexbeleggen te overwegen?TomBelgium schreef:Ik heb het dan inderdaad over fondsen die in België aangeboden zijn.dreamy schreef: Voor mij is Morningstar de beste tool om "het kaf van het koren te scheiden".
Ik ben overigens naar fondsen beginnen kijken omdat me dat iets lijkt waar je toch nog een redelijk rendement mee kan halen zonder dat je zelf heel veel moet blijven opvolgen.
De meeste (actief beheerde) fondsen verslaan de index immers niet, dus dat redelijke rendement kan je ook halen met indexfondsen. Een periodieke belegging in een goedkoop, breed indexfonds is een van de slimste beleggingen die je kan doen als beginner: gewoon kopen en bijhouden en met de jaren kan je een mooier rendement voorschotelen dan de meeste fondsen.
Je moet mij niet geloven, anders misschien wel de beste belegger ter wereld.
Het is natuurlijk wel saaier...
Lap er dan meteen ook de holdings bij.Mag ik je de suggestie doen om ook indexbeleggen te overwegen?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Bij Medirect kan je toch een fondsenportefeuille kopen samengesteld door Morningstar dacht ik.
In welke index moet je op deze moment nog gaan beleggen ?
In welk fonds of aandeel moet je tegenwoordig nog gaan beleggen?karine schreef:Bij Medirect kan je toch een fondsenportefeuille kopen samengesteld door Morningstar dacht ik.
We zijn aan een stierenmarkt bezig die al 8 jaar bezig is, wie denkt dat een lukraak handje aandelen of fondsen nu wel voor toprendementen zullen zorgen, is niet goed bezig. Wie nu begint, moet er rekening mee houden dat zijn rendement de komende 5 jaar opeens een deuk zal krijgen. Wanneer en hoe, dat weet ik natuurlijk niet. De eerste de beste correctie en die beginners stappen gedesillusioneerd uit met de idee van "zie je wel".
Nochtans zijn die "crashes" niet onoverkomelijk en slechts een voetnoot en zelfs koopkans:

Maar wie gewend is op een braaf spaarboekje te zitten en de illusie koestert dat zijn geld daar eeuwig en drie dagen liquide is (tot de Kauphtings en Laiki banken van de wereld die ballon doorprikken) zal daar niet tegen kunnen, ook al leest die 100 maal de waarschuwingen en zegt die 50 maal bij zichzelf dat hij dat geld de eerste jaren niet nodig heeft.
Deze toont het rooskleuriger.

Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
die Gold rating wil niet zeggen dat het fonds winst zal maken in de toekomst.
Het vertelt eerder iets over het fonds ten opzichte van andere soortgelijke fondsen. (achterliggende kosten, prestatie tov benchmark, enz...)
Het vertelt eerder iets over het fonds ten opzichte van andere soortgelijke fondsen. (achterliggende kosten, prestatie tov benchmark, enz...)