Morningstar rating?
TIP
-
Theoneandonlytisa
- Newbie

- Contacteer:
Morningstar rating?
Hallo,
beginnersvraag: waarom zou ik mijn geld beleggen in MeDirect "MeGlobal" beleggingsplan als dat plan verschillende fondsen heeft met een lage Morningstar rating (<3)? Waarom zou ik me niet gewoon zelf maandelijks inkopen in fondsen met een rating van 5?
groeten
beginnersvraag: waarom zou ik mijn geld beleggen in MeDirect "MeGlobal" beleggingsplan als dat plan verschillende fondsen heeft met een lage Morningstar rating (<3)? Waarom zou ik me niet gewoon zelf maandelijks inkopen in fondsen met een rating van 5?
groeten
Re: Morningstar rating?
Een bank verkoopt niet de fondsen die aan de klant het meeste rendement geven maar wel de fondsen waar de bank het meest aan verdient. Zeker in kant en klare beleggingsplannen van de bank zit veel kaf en een beetje koren. Kies en koop je fondsen zelf.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De Morningstar rating geeft aan hoe de fondsen het in het verleden deden binnen hun klasse. 3 sterren is dus gemiddeld.
Let op de ratings zeggen niets hoe klassen het onderling deden of hoe de fondsen het in de toekomst gaan doen binnen hun klasse.
Let op de ratings zeggen niets hoe klassen het onderling deden of hoe de fondsen het in de toekomst gaan doen binnen hun klasse.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
Theoneandonlytisa
- Newbie

- Contacteer:
Logische volgende vraag = hoe kies je dan goede fondsen, als leek? Is het dan als leek niet beter om mee te gaan in zo'n plan en dat verlies aan rendement die je hebt door directe kosten (in/uitstap) of verborgen kosten (fondsen die x% betalen aan de bank) te betalen?
Bijkomende vraag: de beheerskosten die je ziet op https://www.spaargids.be/sparen/beleggingsfondsen.html, zijn die reeds in rekening gebracht bij het historisch rendement?
Laatst gewijzigd door Theoneandonlytisa op 26 oktober 2021, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groot deel van de rating zit in de prestatie in het kunnen volgen van de index.
In eerste instantie moet jij als belegger in de gespiegelde index willen beleggen, de fondsbeheerder zal deze wellicht zo dicht mogelijk gaan benaderen door de onderliggende effecten aan te houden.
Doorgaans, en zeker voor typische indexen, zullen de laagste kosten fondsen (ik reken hier ETF's ook bij) de hoogste rating halen.
De fondsbeheerders die een index kloppen zijn dun gezaaid, en deze fondsen zullen niet aan particulieren aangeboden worden. Het grote geld heeft zijn weg naar die fondsen al lang gevonden.
In eerste instantie moet jij als belegger in de gespiegelde index willen beleggen, de fondsbeheerder zal deze wellicht zo dicht mogelijk gaan benaderen door de onderliggende effecten aan te houden.
Doorgaans, en zeker voor typische indexen, zullen de laagste kosten fondsen (ik reken hier ETF's ook bij) de hoogste rating halen.
De fondsbeheerders die een index kloppen zijn dun gezaaid, en deze fondsen zullen niet aan particulieren aangeboden worden. Het grote geld heeft zijn weg naar die fondsen al lang gevonden.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash